Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Powiatu Kępińskiego
na lata 2012-2032 został opracowany w kwietniu 2012 roku, w wyniku realizacji Programu Oczyszczania Kraju z azbestu w latach 2009-2032 przyjętego przez Radę Ministrów, który zastąpił wcześniejszy Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowany na terytorium Polski z 2002 roku.
Głównym celem wdrożenia programu jest spowodowanie oczyszczenia obszaru powiatu z azbestu oraz usunięcie stosowanych od wielu lat wyrobów zawierających azbest. Na terenie powiatu kępińskiego jest ok. 500 tys. m2 płyt azbestowych (ok. 5,5 tys. ton).
W 2017 roku realizowany był program „Usuwania z terenu Powiatu Kępińskiego wyrobów zawierających azbest” polegający na demontażu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu. W ramach programu z Powiatu Kępińskiego zostało usunięte 364,06 Mg (ton) wyrobów azbestowych (demontaż 79,353 Mg, odbiór 284,704 Mg). Osoby biorące udział w programie otrzymały dofinansowanie w wysokości 100 % kosztów demontażu, usuwania, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest. Największa ilość szkodliwego azbestu, blisko 97 Mg została usunięta z terenu gminy Kępno.
Od początku realizacji programu tj. 2013 roku z terenu Powiatu Kępińskiego zostało unieszkodliwione blisko 2.056 Mg wyrobów azbestowych (demontaż 599,57 Mg, odbiór 1.456,26 Mg). Całkowity koszt zadania wyniósł 781.091,40 zł w tym środki finansowe z WFOŚiGW w Poznaniu – 693.008,25 zł, wkład gmin – 16.824,76 zł oraz wkład własny Powiatu Kępińskiego – 71.258,39 zł.