Ponad 8 mln zł netto kosztowała przebudowa tunelu stacji kolejowej Zielona Góra. Od piątkowego południa będzie on dostępny dla podróżnych – poinformował Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przedsięwzięcie jest częścią projektu poprawiającego obsługę na stacji i system komunikacji w mieście, realizowanego wspólnie z samorządem Zielonej Góry. Celem inwestycji było zapewnienie wygodnego i bezpiecznego przejścia między stacją i miastem. Dzięki niej nastąpi pełna integracja transportu kolejowego z miejskim transportem publicznym.
„Tunel jest przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych poprzez wybudowaną windę od strony ul. Towarowej oraz przystosowany dla osób niewidomych poprzez nakładki Braille’a na poręczach wraz z pasami naprowadzającymi na posadzce” – powiedział Wolny.
Dodał, że przejście zostało wyposażone w system oświetlenia, kamery oraz system informacji pasażerskiej. Oprócz tunelu do dyspozycji pasażerów będzie dodatkowa winda, wyświetlacz peronowy, tablica z odjazdami pociągów oraz tzw. infokiosk z rozkładem jazdy przy wejściu od strony ulicy Towarowej.
Istniejący tunel został wydłużony o 36 metrów, a nowo wybudowana pochylnia pieszo-rowerowa ma 34 metry długości. Okładzinę ścian i posadzkę wykonano z płyt granitowych. Natomiast nawierzchnię pochylni z żywicy.
Rozbudowa tunelu wraz z wybudowaniem pochylni pieszo-rowerowej jest pierwszą częścią zamówienia związanego z modernizacją ciągów komunikacyjnych w rejonie stacji Zielona Góra. Nadal trwają prace związane z przebudową wiaduktu kolejowego i nowym zadaszeniem peronów. Wartość kompletnego projektu to ponad 18 mln zł netto.
Po ukończeniu całej inwestycji podróżni na stacji w Zielonej Górze zyskają nowe, jednolite zadaszenie peronów oraz dojścia do centrum przesiadkowego. Natomiast przebudowany wiadukt nad ul. Batorego przestanie być „wąskim gardłem” w komunikacji miasta – zostanie poszerzony, umożliwiając dwukierunkowy ruch autobusów.