Finansowanie pomostowe

Tunelem do Komornik

Miasto Poznań, powiat poznański oraz gmina Komorniki zawarły porozumienie w sprawie partnerstwa w realizacji zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka, w miejscu przejazdu przez linię kolejową E 20. Jego podpisanie jest kontynuacją współpracy zapoczątkowanej na etapie prac koncepcyjno-projektowych dla tej inwestycji. Projekt ma strategiczne znaczenie dla rozwoju transportu publicznego Metropolii Poznańskiej.

Brak bezkolizyjnego przejazdu przez tory linii kolejowej, łączącej Warszawę z Berlinem, od lat stanowi problem nie tylko dla mieszkańców Plewisk, Komornik, Junikowa i Grunwaldu oraz działających w tym rejonie firm, lecz również dla wszystkich, którzy chcą ul. Grunwaldzką dojechać do autostrady A2 i drogi krajowej nr 5. Przez przejazd kolejowy na ul. Grunwaldzkiej przejeżdża w ciągu doby ok. 10 tys. pojazdów.

Ze względu na duże natężenie ruchu kolejowego przejazd ten jest zamykany średnio co 15 minut, co generuje utrudnienia w ruchu pojazdów, również komunikacji publicznej. Dziennie przez Poznań Junikowo kursuje 135 pociągów, z których 35 zatrzymuje się na tej stacji. Zmieni się to dzięki wspólnym staraniom Miasta Poznań, gminy Komorniki i Starostwa Powiatowego w Poznaniu.

W bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł transportowy, w ramach którego wybudowany zostanie tunel pod torami kolejowymi ze schodami i windami. Zapewni on bezkolizyjny przejazd i przejście pod torami linii kolejowej E20 oraz zlikwiduje tworzące się dziś w tym miejscu utrudnienia w ruchu. W ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie droga o długości ok. 1 kilometra, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, połączona z ul. Piwoniową i Szarotkową.

Rozwiązania zastosowane przy budowie węzła mają umożliwić szybką i bezkolizyjną przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami “drzwi w drzwi”. Uzupełnieniem węzła transportowego będą parkingi typu “parkuj i jedź” na ok. 200 miejsc postojowych. Stworzenie w miejscu dzisiejszego przejazdu przez linię kolejową E20, bezkolizyjnego węzła komunikacyjnego umożliwi integrację transportu miejskiego, pozamiejskiego z transportem kolejowym, w tym Poznańską Koleją Metropolitalną.

Koszt inwestycji wyniesie około 100 mln zł, z czego ponad 60 mln udało się pozyskać ze środków unijnych, co stanowi ok 85% kosztów kwalifikowalnych tego zadania.

W lutym tego roku Regionalny Dyrektor ochrony środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka. Decyzja ta została jednak zaskarżona przez jednego mieszkańca. Obecnie skarga ta czeka na rozpatrzenie w RDOŚ.

Harmonogram inwestycji jest uzależniony od uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jedynym pewnym terminem, ze względu na konieczność rozliczenia się z dofinansowania, jest data zakończenia realizacji projektu – czerwiec 2022.

x

Zobasz także

Osiedle Nowy Jasin

Powiat poznański wzbogaci się o nowe, kameralne osiedle w Jasinie, niewielkiej miejscowości między Swarzędzem a ...

Wyspa Wież w Kobylnicy

Przez lata lotnisko w Kobylnicy użytkował Aeroklub Poznański. Niedawno pojawiła się koncepcja zabudowania terenu Wyspą ...

Biurowiec w Tarnowie Podgórnym

Firma Aztec International realizuje obiekt biurowo-socjalny z halą magazynową w Tarnowie Podgórnym. W ramach przedsięwzięcia ...

Powstał cmentarz dla zwierząt

Choć cmentarz nie działa w samym Poznaniu, a mniej więcej 30 kilometrów dalej, bo w ...

Adaptacja dworca w Grodzisku

Ze wsparciem WRPO 2014+ powstanie Centrum Ekonomii Społecznej w byłym budynku grodziskiego dworca PKP Marek ...