Do 18 października 2007 r. właściciele dużych sklepów mają czas na złożenie wniosków o wydanie zezwoleń na działanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. W dniu 18 września 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz. U. z 2007, Nr 127, poz. 880.). Przepisy tej ustawy dotyczą obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 m kw., w których jest lub będzie prowadzona jakakolwiek działalność handlowa.
Do powierzchni sprzedaży nie wlicza się powierzchni usługowej, gastronomicznej oraz powierzchni pomocniczej (np. magazyny, biura, komunikacja, ekspozycja wystawowa itp.).
Właściciele działających już wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do dnia 18 października 2007 r., zobowiązani są do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. Stosowne zgłoszenie może być również dokonane przez działającego w imieniu właściciela administratora lub zarządcę. Po upływie ustawowego terminu nie będzie możliwości złożenia wniosku i uzyskania zezwolenia dla działających wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.
W Poznaniu wnioski składa się w Wydziale Działalności Gospodarczej Urzędu Miasta przy ul. Matejki 50, pok.104 (I piętro), tel. 061 8784816, 8784817. Wzory wniosków są dostępne również na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Poznania www.bip.city.poznan.pl