Ukraina

UE dofinansuje tramwaj w Ratajczaka

Ponad 59 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko otrzyma Poznań na budowę trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka – zdecydowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych.  

To kolejne dofinansowanie dla Poznania na realizację zaplanowanych przez Miasto inwestycji oraz dowód na to, że potrafimy skutecznie aplikować o unijne środki – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Inwestycja, która pochłonie 130 mln zł, to drugi etap tzw. „Projektu Centrum”, czyli prac związanych z rewitalizacją obszaru ścisłego centrum Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem ul. Święty Marcin. Przewiduje budowę torowiska tramwajowego oraz nowych przystanków tramwajowych w ul. Ratajczaka na odcinku od ul. 27 Grudnia do skrzyżowania ul. Matyi/Królowej Jadwigi/Wierzbięcice. Dzięki temu transport tramwajowy stanie się bardziej dostępny i lepiej zintegrowany z innymi formami transportu. W ramach inwestycji, która ma się zakończyć w III kwartale 2022 roku przewidziano także uprzywilejowanie ruchu pieszego.

Najbliższe lata to faza projektowania, a realizacja rzeczowa tego przedsięwzięcia – zgodnie z harmonogramem – może zacząć się w latach 2019-20 – informuje Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Urzędu Miasta Poznania.

Dzięki realizacji projektu nastąpi poprawa skomunikowania praktycznie wszystkich obszarów miasta i skrócenie czasu podróży. Na przewidziane do budowy torowiska skierowana zostanie część linii tramwajowych obsługujących połączenia pomiędzy centrum Poznania a innymi obszarami miasta, dzięki czemu centrum będzie lepiej skomunikowane z ośrodkami edukacji, sportu, kultury, skupiskami miejsc pracy i osiedlami mieszkaniowymi – przekonuje Dariusz Zych z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Urzędu Miasta Poznania.

Realizacja „Projektu Centrum” rozpocznie się jeszcze w tym roku od przystąpienia do pierwszego etapu inwestycji, czyli przebudowy ul. Święty Marcin. Do III kwartału 2020 roku przebudowane zostaną trasy tramwajowe i uspokojony zostanie ruch samochodowy w ulicach Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności oraz Towarowej. Pierwszy etap obejmie rewaloryzację obszaru, którego dotyczył rozstrzygnięty konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzeni publicznej  centrum – „Poznań – Centrum Od Nowa”. Koszt realizacji tego etapu inwestycji to 100 mln zł. Niemal 45,5 mln zł będzie pochodzić z dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje, które będą realizowane w ramach „Projektu Centrum”, są oczekiwane od lat. Ich celem jest nie tylko poprawa jakości infrastruktury komunikacyjnej Poznania poprzez usprawnienie przejazdu komunikacją publiczną oraz wzrost jej dostępności dla osób niepełnosprawnych, ale też poprawa jakości przestrzeni publicznej w centrum miasta.

Realizacja „Projektu Centrum” pozwoli na spełnienie oczekiwań, wyrażonych w przeprowadzonych konsultacjach społecznych. Zgodnie z nimi poznańskie centrum ma być miejscem przyciągającym mieszkańców i turystów, w którym życie kulturalno-artystyczne jest szczególnie intensywne. Centrum Poznania ma być dla ludzi, miejscem w którym dobrze się żyje i pracuje – mówi prezydent Jacek Jaśkowiak.

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...