Bolechowo 750×200 – maj 2017
Nickel 750×100 – Dąbrówka

Umowa na studium wykonalności III toru między Poznaniem Głównym a Wschodnim

Większą przepustowość linii między stacjami Poznań Główny a Poznań Wschód zapewni budowa trzeciego toru. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności dla tego zadania. To pierwszy krok dla lepszych i częstszych połączeń w aglomeracji poznańskiej.

Głównym celem budowy trzeciego toru między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim jest zwiększenie przepustowości linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Jest to niezbędny warunek do powstania sprawnego systemu Poznańskiej Kolei Metropolitarnej (PKM), która ma być podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej. Pociągi będą mogły docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu 50 km od Poznania.

– Obecnie między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim kursuje około 180 pociągów na dobę. Zakładany w ramach projektu PKM rozwój połączeń aglomeracyjno–regionalnych oparty jest o znaczne zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów w kierunku wschodnim i północno-wschodnim, w granicach Poznania. Myślimy również o tym, co poza programem rządowym zaprojektowano w Poznaniu – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. – Dodatkowy tor wykorzystywany będzie w sytuacjach zakłóceń eksploatacyjnych także do prowadzenia ruchu pociągów dalekobieżnych. Dzisiejsza umowa jest przykładem na to, że chcemy przygotować się na ewentualną kolejną perspektywę unijną lub wykorzystać to, co z ewentualnych oszczędności pozostanie z obecnej. Wtedy pieniądze byłyby do wykorzystania jeszcze przed 2023 rokiem. Wracamy na niedawno zmodernizowany odcinek, co pokazuje jak bardzo kolej poznańska się rozwinęła, jak bardzo oczekiwania w stosunku do nas wzrosły. W 2005 roku zakończyliśmy modernizację poznańskiego węzła kolejowego także na odcinku, który będzie objęty obecnym studium wykonalności. Jak pokazał czas musimy już myśleć o polepszeniu infrastruktury. Mam nadzieję, że jak najszybciej uda nam się znaleźć źródło finansowania inwestycji i zrealizujemy ten tak potrzebny odcinek – stwierdził dyrektor Bresch.

Wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski podziękował na wstępie zarządowi PLK oraz samorządu województwa, bo jak zaznaczył bez tej współpracy nie będzie działał dobrze transport zbiorowy na terenie aglomeracji poznańskiej i miasta.

Kolej jest jednym z najważniejszych elementów tego transportu zbiorowego. 10 linii kolejowych wchodzących do Poznania, w przyszłości może i linia okólna gwarantuje, że ten główny szkielet dla dowozu mieszkańców do miasta będzie działał skutecznie. Wiele zależy nie tylko od rozwoju infrastruktury, ale i od ilości pociągów. Założony takt kursowania pociągów co 30 minut w godzinach szczytu wymaga żeby bardzo mocno obciążony węzeł z Poznania Wschód do Głównego został rozbudowany. Studium wykonalności określi warunki budowy trzeciego, a być może czwartego toru, warunki finansowe. Po jego wybudowaniu będziemy mogli dostarczyć tyle pociągów, aby kolej aglomeracyjna się rozwijała. Bez komunikacji kolejowej nie odkorkujemy Poznania – ocenił wiceprezydent Wudarski.

Studium wykonalności będzie obejmowało analizą układy torowe oraz elementy związane z torem takie, jak nawierzchnia, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikację, łączność, zasilanie elektroenergetyczne, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjne, budynki i budowle, tabor, infrastrukturę obsługi podróżnych, wyposażenie peronów i inżynierię ruchu. Szczególnie istotne będą sprawy dotyczące środowiska, głównie w kontekście przeprawy przez Wartę i Cybinę.

Muszą być rozważone wszelkie kolizje na szlaku kolejowym, m.in. związane z wiaduktami nad ul. Libelta, Nowowiejskiego i rozbudową wiaduktu Garbary. Studium ma także określić, czy dla uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitarnej wystarczy budowa jednego toru, czy dwóch, ewentualnie w jakiej perspektywie czasowej. Rozważane jest też utworzenie dwóch nowych przystanków kolejowych: Nowowiejskiego i Zawady.

Studium wykonalności będzie wsparciem procesu decyzyjnego poprzez obiektywne i racjonalne określenie mocnych i słabych stron projektu, możliwości, zagrożeń z nim związanych i zasobów potrzebnych do jego realizacji oraz oceny szans jego powodzenia. Opracowany raport
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie podstawą do dalszych prac związanych z realizacją projektu.

4 lipca 2017 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w swoim imieniu oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego i Miasta Poznań podpisały umowę z Konsorcjum firm: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu i Schuessler – Plan Inżynierzy z Warszawy na opracowanie studium wykonalności dla projektu „Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny–Poznań Wschód”.

Podpisana 4 lipca 2017 r. umowa jest wypełnieniem zapisów podpisanego 10 października 2016 r. Porozumienia między PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Samorządem Województwa Wielkopolskiego oraz Miastem Poznań o współpracy przy opracowywaniu studium wykonalności i stworzenia raportu oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko oraz zapisów podpisanej 26 stycznia 2017 r. umowy dotyczącej współfinansowania opracowania studium wykonalności.

Wartość podpisanej umowy to ponad 1 mln 561 tys. zł brutto (1,27 mln zł netto). PKP PLK S.A., Województwo Wielkopolskie i Miasto Poznań dofinansowują realizację studium w równej wysokości, tj. 500 tys. zł. Cała inwestycja szacowana jest na 850 mln zł.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego od wielu lat kładzie nacisk na rozwój transportu szynowego, jako czynnika determinującego rozwój gospodarczy, a przede wszystkim bardzo ważnego ze względu na uwarunkowania społeczne. Nie tylko organizujemy przewozy pasażerskie, ale też realizujemy zakupy i modernizację taboru przeznaczonego do ich obsługi. Ważnym elementem jest także zaangażowanie w trudny i kosztowny proces poprawy stanu technicznego linii kolejowych. Dotyczy to realizacji inwestycji infrastrukturalnych w ramach środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz współpracy w tym zakresie z zarządcą narodowej infrastruktury kolejowej – spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Opracowanie tego studium wykonalności jest ważnym elementem likwidacji wąskiego gardła w przepustowości na tym odcinku, wpisując się w konsekwentnie wdrażany przez nas projekt służący rozwojowi i budowie Poznańskiej Kolej Metropolitalnej – podsumowuje wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

Zakończenie wykonania studium zaplanowano na połowę 2019 r.

x

Zobasz także

Park logistyczny

Prologis, Inc., globalny lider nieruchomości logistycznych, poinformował o rozpoczęciu budowy nowego obiektu typu BTS (build-to-suit) ...

Pilotaż domów z prefabrykatów

Pekabex chce kupić teren o pow. 0,84 ha pod budowę osiedla w Poznaniu. Spółka zależna ...

Eiffage: zakończenie rozbudowy fabryki Unilever w Poznaniu

Firma Eiffage Polska Budownictwo poinformowała o zakończeniu prac w poznańskiej fabryce Unilever. W ramach tego zlecenia ...

Rośnie strażnica JRG4

W Poznaniu powstanie nowa strażnica dla Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 4 Państwowej Straży Pożarnej na Ławicy. ...

Kamień węgielny pod salę sportową na os. Pod Lipami

Za rok uczniowie Zespołu Szkół z Oddziałami Sportowymi nr 1, mieszczącej się  na osiedlu Pod ...