Ważne zmiany dla zarządców i pośredników nieruchomości szykuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Umowy z pośrednikiem lub zarządcą będą nieważne, jeśli zabraknie w niej informacji o ubezpieczeniu. Umowę będzie można zawrzeć w formie elektronicznej. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zmiany dotyczą m.in. pośredników i zarządców nieruchomości. Ministerstwo chce przywrócić definicję pośrednictwa i zarządzania. Wyrzucono ją z ustawy dwa lata temu, kiedy deregulowano te zawody. Brak definicji przysparza w praktyce sporo problemów. Nie wiadomo bowiem, co dokładnie należy do czynności związanych z zarządzaniem oraz pośrednictwem.
Umowa w formie elektronicznej
Projekt przewiduje też możliwość zawierania umów pośrednictwa i zarządzania w formie elektronicznej. Wprowadzono też sankcje za brak ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Umowa pośrednictwa lub zarządzania zawarta z klientem będzie nieważna, jeżeli zabraknie w niej informacji o umowie ubezpieczenia, tj. o jej numerze, nazwie ubezpieczyciela oraz okresie obowiązywania.
Brak OC – brak prowizji?
Obecnie zdarza się, że wykonujący ten zawód nie mają ubezpieczenia OC, choć jest obowiązkowe. Nie ma bowiem sankcji za jego brak. Ponadto projekt wprowadza obowiązek zamieszczania w operacie szacunkowym informacji o OC rzeczoznawcy majątkowego, który go sporządził. Jeżeli informacji o OC zabraknie, to tak jak w wypadku umów pośrednictwa i zarządzania operat będzie nieważny.
Ĺšródło iexpert.pl