Bolechowo 750×200 – maj 2017
Agrobex 750×100 – czerwiec 2017

W 2022 r. z Wilczaka na Błażeja tramwajem

– To jest inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – powiedział Jacek Jaśkowiak,

prezydent Miasta Poznania, podczas konferencji, na której podpisano umowę na wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla budowy trasy tramwajowej na Naramowice. W sierpniu uzyskano decyzję środowiskową dla tej inwestycji, w przyszłym roku ruszą prace budowlane, a w 2022 roku długo wyczekiwany tramwaj pojedzie z Wilczaka na pętlę przy ul. Błażeja.

Jeszcze 20 lat temu Naramowice traktowane były jako przedmieścia Poznania. W pobliżu było tylko jedno duże osiedle, Łokietka, i zabudowa jednorodzinna głównie wzdłuż ul. Naramowice. Od tego czasu powstała tu jednak spora dzielnica mieszkaniowa. Przybyły nowe bloki i osiedla, ale infrastruktura drogowa pozostała niezmieniona. Codziennie, w godzinach porannego i popołudniowego szczytu, ul. Naramowicka stoi w korku, którego długość sięga nierzadko ponad kilometr. Stoją w nim również autobusy. Przejazd pomiędzy przystankami powinien im zająć 2 minuty, a w rzeczywistości zajmuje czasami nawet dwadzieścia.

Budowa trasy tramwajowej powinna wpłynąć, poprzez przeniesienia obciążenia transportowego na komunikację zbiorową, na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz poziom hałasu. Ruch samochodowy stanie się bardziej płynny. Poprawi się też bezpieczeństwo uczestników ruchu ulicznego wskutek budowy infrastruktury drogowo-rowerowej oraz utworzenie szybkiej komunikacji zbiorowej, w postaci wydzielonej trasy tramwajowej.

– Przedmiotem inwestycji jest kompleksowa budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do przystanku końcowego usytuowanego pomiędzy ul. Bolka i Błażeja na Naramowicach – wyjaśnia Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – W powiązaniu do budowy trasy tramwajowej, planowana jest również modernizacja ul. Naramowickiej w na odcinku Serbska – Lechicka, przebudowa skrzyżowania ul. Naramowicka/Lechicka oraz budowa ul. Nowa Naramowicka, która zostanie włączona do istniejącej Naramowickiej łącznikiem stanowiącym fragment ul. Nowa Stoińskiego – dodaje prezes PIM.

Integralną częścią powyższego zadania inwestycyjnego będzie również, przebudowa kolidującej infrastruktury podziemnej, jak również odpowiednio do istniejącej dzisiaj sytuacji w terenie, modernizacja obecnej lub budowa nowej infrastruktury rowerowej.

Trasę tramwajową zaplanowano od pętli Wilczak do ul. Lechickiej po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. W miejscu obecnego skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukt tramwajowy. Później, aż do pętli przy ul. Błażeja tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Nowa Naramowicka. Wzdłuż trasy tramwajowej i drogi ma być nasadzona zieleń wysoka. Dzięki temu Nowa Naramowicka powinna stać się ulicą miejską, a nie trasą szybkiego ruchu.

Powstanie torowisko o długości 3,3km, a długość dróg, włącznie w dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5km. Na trasie zlokalizowanych będzie 8 przystanków. Szacowana wartość całkowitych nakładów brutto zabezpieczonych w budżetach ZDM i ZTM wynosi 430 milionów zł z czego ponad 1/3 pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej – 46,2 mln zł to przeznaczona na przebudowę węzła część większej dotacji unijnej (przyznanej w wysokości ok. 122 mln zł na inwestycje w ciągu drogi krajowej nr 92, to jest na przebudowę ul. Bałtyckiej, północnej nitki mostu Lecha oraz skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej), natomiast 109 mln zł to dotacja na budowę trasy tramwajowej, która powinna zostać ostatecznie przyznana w grudniu.

Łącznie powstanie torowisko tramwajowe o długości 3,3 kilometra oraz 7,5 kilometra nowych dróg. Na trasie tramwaju powstanie osiem nowych przystanków. Całkowity koszt inwestycji to ponad 400 mln złotych, a 1/3 tej kwoty będzie pochodzić ze środków unijnych. Prace budowlane mają się rozpocząć w przyszłym roku, a tramwaj na Naramowice powinien dojechać w 2022 roku

– Tylko pierwszy etap będzie kosztował 430 mln zł, a będą jeszcze dwa kolejne. Nie ma innego miejsca w Poznaniu, w które inwestujemy tyle pieniędzy. Jest to najpoważniejsze i najważniejsze kwotowo przedsięwzięcie w ciągu tej dekady. – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania, na spotkaniu z mieszkańcami Naramowic o budowie trasy tramwajowej i drogi wzdłuż niej.

– Poznań ma 42 osiedla i staramy się równomiernie dbać o ich rozwój. Są wśród nich takie, które zostały zaniedbane. Dotyczy to kwestii komunikacyjnych, ale również nowych szkół, przedszkoli i żłobków – rozpoczął spotkanie prezydent Poznania, po czym zaprosił na prezentację, podczas której Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, przedstawił zgromadzonym w Zespole Szkół na os. Wł. Łokietka najważniejsze plany inwestycyjne na najbliższe lata, ale także te, które już się skończyły lub zakończą się w najbliższym czasie.

Inwestycją, która przyniesie największe korzyści mieszkańcom Naramowic jest właśnie budowa tramwaju, który w I etapie przebiegać będzie od pętli Wilczak do okolic ul. Błażeja. Ważnym przedsięwzięciem drogowym, który nie leży w granicach osiedla Naramowice, ale po zakończeniu wpłynie na jakość i bezpieczeństwo tej okolicy, jest zaplanowana na II kwartał 2018 roku rozbiórka północnej nitki mostu Lecha. Jest to inwestycja, w ramach której Poznań dostał dotację unijną, której część wykorzystana zostanie na przebudowę skrzyżowania Naramowicka/Lechicka.

x

Zobasz także

Św. Marcin w terminie

Dotychczasowe działania na ul. Św. Marcin są zgodne z harmonogramem. Zaplanowany na wiosnę 2019 roku ...

Poznań bez baraków

Nowe lokalizacje gdzie powstaną mieszkania komunalne i inne nowe propozycje w polityce mieszkaniowej poznali radni ...

Stare Miasto od nowa

W wyniku planowanych zmian na Starym Mieście uporządkowane mają zostać szyldy, zniknie chaos przestrzenny i ...

Nowi pełnomocnicy wojewody

Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann powołał pełnomocników, którzy będą odpowiadać za realizację rządowego programu Mieszkanie Plus ...

Co z kładką do dworca

O tym, że ma powstać, wiadomo było już w roku 2011. Wydano pozwolenie na budowę, ...