Ukraina

W październiku otworzą Poznań City Center

Za 100 dni, 25 października nastąpi uroczyste otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego wraz z Poznań City Center. Prace zaawansowane są w 75 proc. Na 100 dni przed oficjalnym otwarciem poznańscy dziennikarze mieli po raz ostatni okazję odwiedzić budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i Poznań City Center. Jak poinformował Tomasz Lisiecki, prezes TriGranit Development, który jest inwestorem obiektu, prace zaawansowane są w 75 procentach. Jeszcze bardziej posunięta jest komercjalizacja obiektu, bo znaleziono już najemców na 80 proc. powierzchni.
Część użytkowników odebrała już swoje pomieszczenia do indywidualnego wykończenia. Od czerwca przekazywane są one w standardzie deweloperskim i każdy najemca wykończa je według własnych potrzeb. Swoje lokale przejęły firmy Saturn, Royal Collection, Bershka, Deichmann, Piotr i Paweł. Do końca sierpnia przekazane zostaną kolejne lokale, a we wrześniu rozpoczną się odbiory techniczne. Na 25 października zaplanowano uroczyste otwarcie centrum.


W sąsiedztwie nowego dworca PKP zaczyna się galeria handlowa

W PCC trwają obecnie prace wykończeniowe. Zamontowano już instalację elektryczną, klimatyzację i wentylację. Firma Philips montuje oświetlenie zewnętrzne. Montaż oświetlenia wewnętrznego nastąpi w późniejszym czasie, gdy założone zostaną podwieszane sufity. W obiekcie, który będzie miał 60 tys. m kw. powierzchni do położenia jest 20 tys. m kw. posadzek, co już rozpoczęto.
Serce kompleksu znajduje się pod rozległym świetlikiem zwanym przez inwestora ,,ośmiornicą” ze względy na jego urozmaicony kształt. Tu znajdzie się część lokali gastronomicznych, strefa eventów i rozrywki. Centralne miejsce zajmie duża fontanna, jakiej – według zapowiedzi Przemysława Terleckiego, rzecznika prasowego TriGranit – nie ma w Polsce. Do jej funkcjonowania zastosowano nową technologię, a na otwarcie przygotowywana jest z jej udziałem wielka niespodzianka dla gości.


Wewnętrzna fontanna ma być jedyną w swoim rodzaju

Prace wykończeniowe trwają w terminalu autobusowym. Dworzec PKS zajmie 750 m kw. powierzchni, a w terminalu będzie 19 stanowisk dla autobusów linii krajowych i międzynarodowych.


W terminalu autobusowym powstają stanowiska

Znaczną część zadania inwestycyjnego zajmują roboty drogowe stanowiące dojazd do nowego obiektu, a w przyszłości także do budynków, które staną na ponad 100 ha wolnych torów (ZCK i PCC zajmują jedynie 4 ha). Jak poinformował Grzegorz Bartoszewski, kierownik budowy dróg w TriGranit, roboty te zaawansowane są w 60 procentach. Powstała nowa ulica Składowa będąca przedłużeniem istniejącej dotychczas części. Będzie to ulica 1-kierunkowa ze ścieżką rowerową oraz parkingiem dla rowerów. Dlatego przejście podziemnie nie mogło zostać zlokalizowane przy samym Moście Dworcowym – twierdzą przedstawiciele inwestora. Wykonawcy przebili już tunel podziemny pod ulicą Matyi, którym prowadzić będzie dojście do dworców i galerii handlowej. Grzegorz Bartoszewski przewiduje, że prace w ul. Matyi potrwają do końca sierpnia. Z końcem wakacji powinno nastąpić otwarcie ruchu dla samochodów w obu kierunkach, choć w weekendy będzie on jeszcze wyłączany. Aby zdążyć, prace prowadzone są również w soboty i niedziele. Na wolnych torach wykonano już ulicę ks. Jakuba Wujka oraz nowe rondo. Prace trwają wzdłuż galerii, budowane są chodniki. Na dzień otwarcia centrum powinna być też uruchomiona w obu kierunkach trasa tramwajowa przez Most Dworcowy.


Zbudowano już ul. ks. Jakuba Wujka i nowe rondo

Na budowie centrum pracuje obecnie około 1000 osób. Koszt, jaki poniesie prywatny inwestor szacowany jest na 200 mln euro. Ale jeśli doliczyć do tego nakłady pozostające po stronie najemców całkowity koszty należy liczyć na 300 mln euro.
Na koniec wakacji PKP planują zamknięcie budynku starego dworca. Nie powiedziano jeszcze jak będzie wyglądać jego dalsze zagospodarowanie. PKP przeprowadziły już rozmowy z miejskim konserwatorem zabytków. Rozważane są trzy koncepcje przebudowy, a właściciel budynku oczekuje na oferty ze strony TriGranitu. Jak powiedział prezes Tomasz Lisiecki ustalenie możliwej formy przebudowy ma nastąpić do końca lipca. Ale będą tam przede wszystkim obiekty biurowe, a jeśli znajdzie się operator, także hotel. Będzie to III etap inwestycji.
We wrześniu inwestor przewiduje rozpoczęcie prac fundamentowych przy budowie kładki, która poprowadzi od nowego dworca i galerii, wzdłuż starego budynku, do dworca zachodniego i peronu szybkiego tramwaju, stanowiąc również dojście do poszczególnych peronów kolejowych. Z jej budową, która ma potrwać 4-6 miesięcy, inwestor nie będzie czekał do przebudowy starego dworca.


Na trzech poziomach parkingów będzie 1000 miejsc postojowych plus 500 wewnątrz galerii


Na parking wjedziemy zewnętrzną rampą

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...