Walka z morskim przemytem

Wśród towarów przemycanych drogą morską królują papierosy i inne wyroby tytoniowe oraz bursztyn.

Przypływają do Polski zarówno w wielkich kontenerowcach, jak i mniejszych jednostkach morskich, sportowych czy turystycznych. Walka z morskim przemytem to zadanie dla specjalnie wyszkolonych funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej.

Północna granica Polski, ze względu na wysokie ryzyko przemytu drogą morską oraz bliskość innych państw UE i Federacji Rosyjskiej, znajduje się pod szczególnym nadzorem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Na terenie województwa pomorskiego znajdują się dwa największe polskie porty (Gdański i Gdynia), gdzie funkcjonują terminale kontenerowe, wciąż zwiększające swe obroty w regionie Morza Bałtyckiego. Nielegalne artykuły mogą do nas przypłynąć nie tylko w kontenerach transportowanych na pokładach gigantycznych statków, ale również na mniejszych jednostkach sportowych i turystycznych. O ile kontenerowce posiadające ładowność często nawet 20.000 TEU nie mają wyboru i muszą się zatrzymać w gdańskim lub gdyńskim terminalu kontenerowym, to już np. jachty mają w tym zakresie dożo większe możliwości. Wykrycie na nich przemytu jest przez to niezwykle trudne.

Stanie na straży jednej z zewnętrznych granic Unii Europejskiej to ogromne wyzwanie, któremu każdego dnia stawiają czoła funkcjonariusze Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni. Takie jednostki jak Dział Morski Zwalczania Przestępczości i inne wyspecjalizowane komórki pomorskiej Służby Celno-Skarbowej zapewniają sprawną realizację zadań.

Dział Morski Zwalczania Przestępczości to wyjątkowa w skali kraju komórka, składająca się ze specjalnie wyszkolonych funkcjonariuszy celno-skarbowych. W codziennej pracy wykorzystują oni m.in. łodzie patrolowe, które dają im możliwość wejścia na pokład jednostek pływających na Morzu Bałtyckim czy Zalewie Wiślanym. Dodatkowo kontrolują też statki na lądzie.

Do monitorowania podejrzanych środków transportu wykorzystują też systemy informatyczne oraz współpracują z innymi krajowymi i zagranicznymi służbami. Każdy czynnik, jak wielkość statku, jego bandera, miejsce docelowe, a nawet skład załogi ma znaczenie. Jak zauważają sami funkcjonariusze, prawdziwa gra z przemytnikami rozpoczyna się w momencie wejścia na pokład wytypowanej wcześniej jednostki pływającej.

Wśród towarów przemycanych drogą morską królują papierosy i inne wyroby tytoniowe. Jest to spowodowane niesłabnącą opłacalnością w kupowaniu tego typu produktów np. w Azji Wschodniej i niezgłaszaniu ich przy odprawie celnej przy przyjeździe do Polski. Zdarzają się też próby wprowadzenia na pokładzie statku innych towarów. Takie działania powodują straty dla budżetu państwa i naruszają bezpieczeństwo obywateli. Funkcjonariusze Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni potrafili podczas kontroli na jednej, niewielkiej jednostce turystycznej, wykryć ponad 700 tys. szt. papierosów i blisko 350 kg bursztynu.

x

Zobasz także

Ile zarabia urzędnik

Zaczyna brakować chętnych do pracy dla państwa. Nie pomaga tu uznaniowe ustalanie wysokości pensji w ...

Prognozy MFW

Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) 10 października 2017 r. opublikował nową prognozę dla gospodarki światowej (World ...

Zysk państwowych spółek

Półroczne zyski spółek giełdowych, w których państwo ma kontrolę, podwoiły się w ciągu roku, a ...

Popyt na kredyty mieszkaniowe

Biuro Informacji Kredytowej informuje że Indeks – Popytu na Kredyty Mieszkaniowe wyniósł +3,1% we wrześniu ...

Wartość polskiej gospodarki

Polska gospodarka przybrała w ostatnim roku na wartości. Tak dużo, że nawet producent iPhone’ów może ...