Ukraina

Węzeł komunikacyjny na ,,wolnych torach”

75 obszarów współpracy wymienia umowa ramowa podpisana przez prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego z zarządem PKP. Na pierwszy ogień pójdą prace dotyczące tworzenia nowego węzła komunikacyjnego na obszarze ,,wolnych torów”. 16 kwietnia 2007 r. podpisano list intencyjny w sprawie nawiązania partnerstwa między miastem Poznań a Polskimi Kolejami Państwowymi SA w celu uregulowania stanu prawnego terenu „wolnych torów” w Poznaniu oraz zagospodarowania innych terenów kolejowych w obrębie miasta. W liście ustalono między innymi, że wyrazem porozumienia ma być zawarcie umowy ramowej określającej zasady współpracy stron w szerszym kontekście. Strony w oparciu o ustalenia listu intencyjnego określą planowane zadania inwestycyjne na terenie miasta. Zadania te zostaną ujęte jako konkretne przedsięwzięcia inwestycyjne, ze wskazaniem w szczególności celu działań, niezbędnych kroków prawnych, zakresu przewidywanych robót oraz źródeł ich finansowania.
Lista nieruchomości stanowiących pola przyszłych zadań inwestycyjnych ujęta została w 5 załącznikach do umowy ramowej. Obejmuje ona 75 tematów. Za szczególnie ważne dla zapewnienia właściwego gospodarowania nieruchomościami uznano sprawy zagospodarowania przestrzennego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości otwarcia części terenów zamkniętych w celu umożliwienia PKP i miastu zmiany sposobu ich dotychczasowego zagospodarowania. Opracowane zostaną i uchwalone plany zagospodarowania przestrzennego dla terenów otwartych uwzględniających ich nowe funkcje zgodne z polityką przestrzenną i potrzebami Poznania. Załącznik nr 1 obejmuje wykaz terenów uznanych za szczególnie ważne dla potrzeb zmiany dotychczasowej funkcji ze względu na politykę przestrzenną oraz potrzeby inwestycyjne miasta i PKP i w związku z tym wymagających pilnego opracowania planów zagospodarowania przestrzennego.
Następny wykaz obejmuje tereny wymagające regulacji stanów prawnych nieruchomości, uznane za szczególnie ważne dla zapewnienia właściwego zagospodarowania, tereny objęte wnioskami miasta w sprawie komunalizacji z mocy prawa oraz wnioskami PKP o stwierdzenie nabycia z mocy prawa użytkowania wieczystego. Wymieniono też planowane inwestycje ważne dla rozwoju Poznania, związane z transportem kolejowym zapewniające miastu szybkie połączenia z innymi miastami, w tym z Warszawą oraz połączenia aglomeracyjne. Mowa jest także o umożliwieniu regulowania zobowiązań podatkowych PKP poprzez przekazanie miastu nieruchomości w celu wygaszenia zobowiązań podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości.
Skonkretyzowane postanowienia dotyczące realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych zostaną zawarte w odrębnych umowach szczegółowych, zawieranych każdorazowo dla planowanego przedsięwzięcia – poinformował wiceprezydent Mirosław Kruszyński. – Nawiązana współpraca może służyć za model pracy z dużym właścicielem i być przykładem dla Agencji Mienia Wojskowego czy Agencji Nieruchomości Rolnych SP.
Najważniejszym inwestycyjnie terenem są oczywiście tzw. wolne tory obejmujące 16,8 ha. Przygotowania do Mistrzostw Euro 2012 sprawiły, że pierwszoplanowym zadaniem w tym miejscu staje się budowa nowego węzła obsługi pasażerskiej, który ma być zlokalizowany po wschodniej stronie dworca.
Prace związane z dworcem będą prowadzone w odrębnym trybie, aby zdążyć z jego przebudową do Euro 2012. Jeszcze w tym tygodniu wybierzemy w drodze przetargu firmę, która opracuje koncepcję zagospodarowania okolic dworca – poinformował Andrzej Wach, prezes przedsiębiorstwa PKP. Kompleks obejmował będzie obsługę ruchu kolejowego, autobusowego oraz szybkiego tramwaju. Inwestycja uwzględni także przygotowanie układu torowego i peronów do obsługi kolei dużych prędkości, których budowę ma PKP w swych planach (tzw. Y, który połączy Warszawę przez Łódź z Wrocławiem i Poznaniem). Jak oświadczył Paweł Olczyk, dyrektor Zarządzania Nieruchomościami PKP, koncepcja ta powinna powstać w ciągu dwóch miesięcy. Następnie PKP dają sobie pół roku na znalezienie inwestorów.
Prace planistyczne nad zagospodarowaniem pozostałej części ,,wolnych torów” prowadzone będą odrębnym tokiem, bo zabudowanie 16,8 ha terenu w ciągu 4 lat nie jest możliwe. W tym celu konieczna jest też współpraca z wojewodą, gdyż decyzje o zagospodarowaniu obszarów zamkniętych, jakimi są tereny PKP, wydaje ta instytucja. Władze miasta podejmują też rozmowy z zarządem Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Właściciele firmy zadeklarowali bowiem gotowość przekazania miastu terenów dotychczasowych zakładów na Wildzie pod zabudowę śródmiejską i budowy nowego zakładu we Franowie. Wiceprezydent Mirosław Kruszyński poinformował, że przygotowywany jest w tej sprawie list intencyjny między miastem a ZNTK.
Realizację konkretnych przedsięwzięć związanych ze współpracą władz Poznania i PKP nadzorować będzie powołana grupa robocza składająca się z przedstawicieli obu stron. Z uwagi na skomplikowany charakter planowanych zadań inwestycyjnych grupa robocza będzie miała prawo zasięgać opinii ekspertów z zakresu geodezji, prawa, zagospodarowania przestrzennego oraz innych dziedzin w zakresie niezbędnym dla prawidłowej i sprawnej realizacji umowy.
Wolne tory to teren bardzo istotny dla miasta. Dlatego chcielibyśmy jak najszybciej podjąć działania zmierzające do jego zagospodarowania – podkreślił wiceprezydent Kruszyński. Należy zatem wyrazić nadzieję, że decyzje zapadające w poznańskim magistracie będą służyły uczynieniu z tego obszaru atrakcyjnej i godnej podziwu części miasta. Wzorem tego mogą być liczne miasta europejskie, w których dokonano podobnych przekształceń.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...