Nowobudowana, zachodnia nitka Wiaduktu Górczyńskiego przeszła „chrzest bojowy”. Instytut Badawczy Dróg i Mostów oddział w Kielcach przeprowadzał próbne obciążenia obiektu. Dziewięć ciężarówek, każda po 32 tony, sprawdzało wytrzymałość wiaduktu. Próby wypadły pomyślnie i 6 czerwca pierwsi kierowcy przejadą nową estakadą. Prace budowlane zachodniej części wiaduktu rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Intercor z Zawiercia oraz Feroco (dawniej PRK Poznań).
Głównym zadaniem ekipy budowlanej była rozbiórka starego, liczącego 428 m obiektu i budowa nowego. Prace rozbiórkowe były nie lada wyzwaniem dla drogowców. Musieli oni wyburzyć 21 przęseł i 21 podpór, by na ich miejscu ustawić nowy wiadukt.
Nowy osiemnastoprzęsłowy obiekt oparty został na 19 podporach. Konstrukcję nośną stanowi płyta żelbetowa zespolona ze stalowymi dźwigarami HEB 800. Przy budowie wiaduktu użyto łącznie 141 dźwigarów.
W ramach inwestycji wyremontowana została tzw. rama, czyli przęsło, które nie zostało rozebrane nad torami kolejowymi i przejście pod torami PKP. Wybudowana została także nowa dyspozytornia MPK oraz windy przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
Konstrukcja wiaduktu Górczyńskiego dzięki zwiększeniu odległości między filarami przystosowana została do parametrów planowanej III ramy komunikacyjnej Poznania.
Nowy wiadukt ma wyższą klasę nośności, jest też szerszy o jeden pas ruchu. Przy jego budowie nie zapomniano także o rowerzystach, dla których wybudowano specjalną ścieżką rowerową.
Podczas budowy zostały wykorzystane nowoczesne materiały budowlane, między innymi betony nowej generacji, dzięki którym wiadukt będzie można eksploatować przez ponad sto lat.
Budowa wiaduktu jest realizowana w ramach unijnego projektu „Przebudowa obiektów inżynierskich w ciągu dróg krajowych nr 5 i 11 w Poznaniu”.
Koszt całkowity projektu to ponad 106 mln zł. Dofinansowanie z UE to 79.5 mln zł co stanowi 75 proc. wartości Projektu
Wkład własny Poznania wyniósł 26.5 mln zł.
(zdjęcie: ZDM Poznań)