Ukraina

Więcej dróg

Rekordową sumę 400 milionów złotych władze Poznania przeznaczyły w tym roku na remonty i rozbudowę miejskich ulic. Realizacji doczekają się inwestycje, które od lat czekały na swoją kolej.

Tegoroczny plan zakłada między innymi dokończenie przebudowy ul. Głogowskiej. Ostatni odcinek ulicy, która połączyć ma zachodni Poznań z autostradą A2, powinien być gotowy pod koniec roku. Do wybudowania został fragment od Strumienia Junikowskiego do ul. Rawickiej. Natomiast już w połowie roku powinna zakończyć się przebudowa Wiaduktu Górczyńskiego. Koszt tej inwestycji skalkulowano na 160 mln zł.
Również w połowie roku zakończyć się powinna modernizacja wiaduktu we Franowie. Ta inwestycja jest współfinasowana z funduszy Unii Europejskiej.
Niebawem rusza także budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi na Zawadach. Otwarcie wiaduktu zaplanowano na wrzesień. Inwestycja finansowana jest w całości z budżetu Polskich Kolei Państwowych, ale jej realizacja pozwoli na dokończenie ul. Hlonda, czyli popularnych Nowych Zawad. Arteria połączyć ma istniejącą już czteropasmówkę ze Śródką. Nową ulicą z Rataj na Piątkowo powinniśmy pojechać za rok. Koszt realizacji to 25 mln zł.
Na jesień zaplanowano rozpoczęcie rozbudowy ul. Bukowskiej na odcinku od centrum handlowego King Cross do granic Poznania. Nowa ulica pozwoli na bardziej komfortowy dojazd z centrum miasta na lotnisko Ławica. Inwestycja realizowana jest w ramach przygotowań Poznania do Euro 2012. W tegorocznym budżecie miasta zarezerwowano na nią 7 mln zł.
Także w tym roku rozpocznie się rozbudowa drugiego odcinka ul. Bułgarskiej. Za rok czteropasmową ulicą dojedziemy do ul. Marcelińskiej. W następnym etapie poszerzony zostanie ostatni odcinek tej arterii do stadionu Lecha. Koszt rozbudowy to 19 mln zł.
Realizacji powinna doczekać się także odkładana od dawna przebudowa ul. Winogrady. Remont ruszy jeszcze wiosną. Koncepcja zakłada zmianę usytuowania torowiska i jezdni. Po zakończeniu prac tramwaje będą poruszać się środkiem ulicy, a do dyspozycji kierowców będą dwa jednokierunkowe pasy. W celu poprawy bezpieczeństwa pasażerów MPK przy przystankach powstaną wysepki łączące się bezpośrednio z chodnikiem. Wysepki zostaną oddzielone od krawędzi jezdni wysokim krawężnikiem. Samochody będą więc musiały omijać je i przejeżdżać, po odjeździe tramwaju, przez torowisko. Wpływ na poprawę bezpieczeństwa będzie miało również zamontowanie sygnalizacji świetlnej. Światła staną na przystankach i przy wlotach głównych ulic poprzecznych, między innymi na skrzyżowaniach z ulicami: Za Cytadelą, Murawa, Gronowa i Zagonowa.
Koncepcja przebudowy ulicy Winogrady obejmuje także wymianę całej infrastruktury. Dotyczy to nie tylko torów, sieci trakcyjnej, czy odwodnienia. Firma „Aquanet” przygotowuje projekt wymiany kanału deszczowego, sanitarnego i wodociągu. Powstanie także nowe oświetlenie i zostanie założona zieleń. Nowa trasa pochłonie 80 mln zł i powinna być gotowa do końca roku.
Na liście tegorocznych inwestycji drogowych znalazło się także szereg mniejszych ulic nie tylko w centrum, ale także na peryferiach Poznania.
Władze miasta chcą także, jeszcze w tym półroczu, opracować dwa dokumenty dotyczące polityki drogowej i parkingowej. Jak zakłada Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania pomogą one w przygotowaniach do Euro 2012 oraz poprawią komfort jazdy w Poznaniu. Zgodnie z założeniami polityki drogowej miasta ograniczona ma zostać komunikacja samochodowa w ścisłym centrum Poznania. W tym celu wybudowana zostanie III rama komunikacyjna i rozszerzona będzie strefa parkowania. Podwyższone będą także opłaty za parkowanie w strefie czerwonej.
Natomiast główne założenia nowej polityki parkingowej miasta to budowa kilku parkingów podziemnych w centrum oraz kilku parkingów typu Park&Ride w pobliżu dworców kolejowych i autobusowych oraz węzłów tramwajowych. Zmusić ma to kierowców do pozostawienia samochodu i korzystania z komunikacji miejskiej.
Projekty obu dokumentów poddane zostały pod konsultacje społeczne.

Foto ZDM

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...