Nickel 750×200 – Botaniczna
Nickel 750×100 – Dąbrówka

Wielkopolskie miasta bez reklam?

Piękno wielkopolskich miast często jest zakryte przez niezbyt estetyczne formy reklamowe. Płachty zakrywają zabytkowe elewacje, nie nawiązując do stylu pobliskiej architektury. Wojewoda Zbigniew Hoffmann apeluje, by wielkopolskie samorządy częściej zwracały uwagę na krajobraz swoich miast i wsi oraz podejmowały w tej sprawie kroki prawne.

We wrześniu 2015 r. weszła w życie ustawa zmieniająca wiele przepisów, w tym ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu. Na podstawie nowych przepisów samorządy gminne uzyskały kompetencje do wprowadzenia uchwały w sprawie lokalizacji reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń. Co zmienia ustawa krajobrazowa? Wprowadza do innych aktów prawnych szereg definicji, m.in.: reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazów kulturowych i priorytetowych. Samorządy mogą skorzystać z nowych instrumentów, których celem jest wpływ na jakość przestrzeni publicznych. Rady gmin będą określać zasady i warunki umieszczania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Z kolei na wyznaczonych obszarach będzie można wprowadzać np. zakazy lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych i zarządzić wymóg dostosowania stanu istniejącego do założeń uchwały. Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował nawet specjalny popularyzatorski film pt. „Krajobraz mojego miasta”.

Wojewoda Zbigniew Hoffmann zauważa, ze w wielkopolskich miastach nadal jest spory problem z uporządkowaniem przestrzeni publicznej.

Miasta w naszym województwie się zmieniają. Ich centra przechodzą rewitalizacje, tworzy się więcej przestrzeni na cele społeczne. Jednak częstym problemem jest niedostosowanie reklam i szyldów do przestrzeni miejskiej, jej historycznej wartości, architektury i otoczenia. Zdarza się, że billboard, czy płachta reklamowa zakrywają część budynków, które tworzą tzw. klimat miasta – mówi wojewoda Zbigniew Hoffmann.

Wojewoda zwraca uwagę na działania podjęte przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, którego celem jest promocja zmian polityki dotyczącej przestrzeni publicznej przez samorządy.

Zwracam się z apelem do samorządów, by zapoznały się z ustawą krajobrazową, podjęły prace nad uchwałami reklamowymi, czy rozważyły stworzenie tzw. parków krajobrazowych – dodaje Hoffmann.

Więcej informacji na temat można uzyskać, korzystając ze strony http://krajobrazmojegomiasta.pl/

x

Zobasz także

Dofinansowanie Enigmy

Wart 15 mln projekt Miasta Poznania zakłada utworzenie interaktywnej stałej ekspozycji w dawnym Collegium Historicum ...

Jaki krajobraz Poznania?

Koniec z chaosem reklamowym. Dopasowane szyldy, mniej billboardów, ażurowe ogrodzenia i estetyczne place zabaw – ...

Nagroda J. B. Quadro dla biurowca Za Bramką

Projekt biurowca przy ul. Za Bramką otrzymał Nagrodę im. Jana Baptysty Quadro za najlepszą realizację ...

Jesteśmy wiceliderem rozwoju

Poznań zajął drugie miejsce w Rankingu Zrównoważonego Rozwoju Jednostek Samorządu Terytorialnego. Wyprzedziliśmy Katowice i Wrocław, ...

Partnerska Bolonia

Poznań ma 14 miast partnerskich. Od teraz do tego grona dołączy kolejne – Bolonia.   ...