Ukraina

Wyburzają i budują

Wokół dworca PKP w Poznaniu praca wre. Na terenie wolnych torów trwają wyburzenia zrujnowanych obiektów, a bryła nowego terminala dworcowego rośnie w oczach. 14 marca rozpoczęły się wyburzenia około 40 obiektów na terenie tzw. wolnych torów. Jest to porządkowanie terenu w centrum miasta pod planowaną budowę nowego układu komunikacyjno-drogowego związanego z budową Poznań City Center. Wyburzenia i porządkowanie terenu mają potrwać do końca kwietnia.
Początek budowy nowego skrzyżowania, przystanku tramwajowego, przejścia podziemnego, dróg i ronda bezpośrednio przy centrum komunikacyjno-handlowym Poznań City Center rozpocznie się pod koniec tego roku – informuje Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit budującej centrum.

Terlecki informuje również, że wolontariuszki współpracujące z Fundacją ,,Koci Pazur”, zgodnie z obietnicą na parę dni przed rozpoczęciem wyburzeń skutecznie odłowiły dziko żyjące tam koty. Parę siedlisk liczyło około 60 kotów. Większość z nich została wywieziona, znaleziono im nowe miejsca, część czeka jeszcze na przygarnięcie. Wsparcia finansowego na akację odławiania kotów, opiekę weterynaryjną i sterylizację udzielił TriGranit.
Tymczasem na budowie terminala dworcowego na peronach rozpoczyna się montaż wind i schodów ruchomych, którymi pasażerowie będę mogli dostać się bezpośrednio do hali głównej nowego dworca.
Budowana jest kładka dla pieszych łącząca Most Dworcowy z nowy budynkiem (główne wejście na nowy dworzec). Kładka będzie gotowa do połowy kwietnia.
Dobiegają końca prace związane z przeszkleniem charakterystycznej, ażurowej, stalowej konstrukcji dachu, ważącej blisko 300 ton (dach tworzy około 1600 elementów szklanych i kompozytowych).

Wewnątrz budynku prowadzone są prace murarskie i posadzkarskie, na ukończeniu jest budowa kas biletowych, pomieszczeń biurowych oraz pod działalność komercyjną – handlową i gastronomiczną. Gotowa jest już instalacja sanitarna i klimatyzacyjna. Trwają ostatnie przygotowania do rozprowadzenia kolejowej sieci teleinformatycznej związanej z obsługą pasażera.
Wiosną, jak podaje Przemysław Terlecki planowana jest prezentacja komunikacji wizualnej (między innymi logo) dworca Poznań Główny i centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center.
Większość pomieszczeń zostało skomercjalizowanych, najemcy czekają na oddanie pomieszczeń, aby moli je wyposażyć i przygotować do obsługi klientów. Na samo otwarcie dworca nie wszystkie usługi komercyjne, czy gastronomiczne będą jednak udostępnione. Będą kawiarnie i kioski.
Do końca kwietnia inwestor planuje odbiory techniczne, w maju obiekt będzie poddany testom, aby był czas na poprawki i likwidowanie usterek.
Termin uroczystego otwarcia dworca nie jest jeszcze ustalony, realnie będzie to przełom maja i czerwca. Uroczystość ma być podzielona na dwie części – oficjalną, dla przedstawicieli władz, administracji publicznej, firm, instytucji, banków i drugą, dla mieszkańców i pasażerów – zapowiada Przemysław Terlecki.
Obiekt ma mieć wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych (m. in. specjalnie przystosowaną kasę biletową z obniżonym blatem, otwarty punkt informacji kolejowej, pętlę induktofoniczną, ciemniejsze pasy na posadzce prowadzące po głównych ciągach komunikacyjnych na terenie dworca).
15 marca (w czwartek) na profilu FB http://www.facebook.com/PoznanCityCenter pojawi się najnowszy film pokazujący kolejny etap budowy dworca kolejowego.

Dworzec w liczbach:
– ile ton stali zużyto, jak ciężki jest dach – ok. 300-350 ton,
– szkło, którym pokrywana jest ażurowa część dachu – ok. 15 ton,
– ile betonu zużyto – ok. 50 tys. metrów sześciennych,
– na dach dworca wciągnięto 28 stalowych ości, ważących po 4 tony każda, długość 28 metrów,
– głębokość wykopu – minus 5 metrów,
– 1600 sztuk tafli szklanych i kompozytowych zamontowanych na ażurowej części dachu,
– ile ciężarówek ziemi wywieziono z placu budowy – ok. 500 pełnych ciężarówek, tj. 100 tysięcy taczek,
– ile osób pracuje na budowie – ok. 500 -600 osób.

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...