Ukraina

Zajezdnia Poznań – nowe oblicze Jeżyc

Teren dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej od roku się zmienia. Ostateczny efekt – jak zapewnia inwestor – zachwyci poznaniaków, a mieszkańcom Jeżyc ułatwi życie i przejazd przez tę część dzielnicy. Zajezdnia Poznań to kompleks budynków mieszkalnych z lokalami usługowymi na parterze i częścią biurową, który powstaje w kwartale ulic Gajowa-Sienkiewicza-Kraszewskiego-Zwierzyniecka, na terenie dawnej zajezdni tramwajowej. Budynki będą posiadały podziemną halę garażową: znajdą się w niej 402 miejsca parkingowe, a 28 powstanie na terenie inwestycji.
Inwestycja pozwoli zagospodarować tę część miasta przy jednoczesnym starannym zachowaniu i remoncie zabytkowych budynków zajezdni. Istniejące zabytkowe budynki hali oraz pomocnicze (budynek administracyjny i „Biały Domek”) zostanąĚ¨ poddane renowacji, zgodnie z wytycznymi miejskiego konserwatora zabytków i zagospodarowane na potrzeby nowych funkcji. Zyskają też ulice otaczające kompleks – dzięki Ref Eastern Opportunities powstaną na nich nowe chodniki i nawierzchnie, co z pewnością ułatwi poruszanie się po tej części dzielnicy.
W zamierzeniach inwestora jest by Zajezdnia Poznań stała się prestiżową przestrzenią, nowym i interesującym miejscem, które doskonale wpisze się w krajobraz współczesnych Jeżyc, zachowując jednak także tradycyjny charakter tego miejsca. Dzięki temu stanie się wizytówką dzielnicy.
Ważną rolę w rewitalizacji Zajezdni Poznań pełni hala starej zajezdni tramwajowej – po jej remoncie planowane jest tu utworzenie przestrzeni dla wydarzeń artystycznych i kulturalnych oraz kawiarni i restauracji. Plany wzorowane są na tego typu rozwiązaniach zastosowanych w największych metropoliach europejskich. Całość inwestycji planowana jest na najbliższe 5-6 lat, jednakże należy wziąć pod uwagę fakt, że każdy pomysł, czy rozwiązanie stosowane w hali zajezdni wymaga konsultacji i zgody konserwatora zabytków, co może wpłynąć na termin realizacji.
– Na terenie trzech hekterów realizujemy działalność deweloperską, ale oprócz tego z silnym akcentem wchodzimy w rozwój dzielnicy Jeżyce. Tym akcentem jest między innymi chęć wyremontowania ulic okalających naszą inwestycję, jak również współpraca z innymi jednostkami znajdującymi się w sąsiedztwie naszego projektu: wspomnę o starym ZOO, z którym również rozpoczęliśmy współpracę – podkreśla Jan Baehr, prezes REF Eastern Opportunities.
W I etapie budowanych jest 206 mieszkań: 68 mieszkań 1-pokojowych (29-40 m kw.), 72 mieszkania 2-pokojowe (42-57 m kw.), 48 mieszkań 3-pokojowych (60-100 m kw.) oraz 18 mieszkań 4-pokojowych (90-129 m kw.). Ceny metra wahaja się między 6450 a 8200 zł. 107 mieszkań zostało już sprzedanych i popartych aktami notarialnymi.



Łącznie na terenie określonym wymienionymi już ulicami deweloper planuje wybudować około 360 mieszkań oraz 430 miejsc parkingowych. Jest to minimum, ale jak stwierdza prezes Baehr stale starają się powiększać tę ilość. Będzie też około 30 lokali handlowych. W sumie w projekcie są 4 budynki mieszkalne i 2 nowe budynki biurowe.
– Trzy budynki zabytkowe są oczkiem w mojej głowie. Przede wszystkim hali tramwajowej staraj zajezdni, gdzie planujemy przygotować przestrzeń pod wszelkiego rodzaju dzialalność artystyczną i kulturalną, miejsca na kawiarnie, restauracje oraz drobną działalność kupiecką. Budynek administracyjny, w którym obecnie funkcjonuje firma oraz budynek na wprost, będą w przyszłości budynkami biurowymi. Całość inwestycji planujemy zamknąć w okresie do czterech lat. Natomiast realizowany pierwszy stap zlokalizowany jest między ul. Kraszewskiego, Zwierzyniecką, nową Prusa i Sienkiewicza. Pierwsze mieszkania planujemy oddać mieszkańcom w drugiej połowie przyszlego roku – stwierdza Jan Baehr.
Projekt Zajezdni opracowany został na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Śródmieście Poznania – Gajowa” z 2003 roku. Projekt na zlecenie spółki REF Eastern Opportunities wykonała Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich.
REF Eastern Opportunities to spółka celowa z dużą bazą portugalskich inwestorów, powołana do życia w 2007 r. w celu zakupu działki w kwartale ulic Gajowa-Zwierzyniecka-Kraszewskiego-Sienkiewicza i wybudowania na niej osiedla mieszkaniowego z lokalami komercyjnymi, przestrzeniami biurowymi i rewitalizowaną halą zajezdni. Działka została zakupiona w 2008 r.

Zajezdnia Poznań – nowe oblicze Jeżyc

W kwietniu 2013 r., w centrum Jeżyc, w bezpośrednim sąsiedztwie Ogrodu Zoologicznego tzw. Starego ZOO, w kwartale ulic Gajowa, Kraszewskiego, Zwierzyniecka, Sienkiewicza, ruszy budowa zespołu obiektów o wspólnej nazwie Zajezdnia Poznań.

Zajezdnia

Jeżyce – jedna z najstarszych i najpiękniejszych dzielnic Poznania już niedługo zyska nową inwestycję. Zlokalizowany na terenie dawnej zajezdni tramwajowej i warsztatów naprawczych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zespół zabudowy mieszkalno-handlowo-usługowej ma przywrócić dzielnicy dawny, przedwojenny blask.
Dnia 29 kwietnia 2008 roku zawarta została umowa sprzedaży gruntu pomiędzy władzami miasta Poznania, a przedstawicielami portugalskiej spółki REF Eastern Opportunities. Celem stało się stworzenie zespołu nowo projektowanych obiektów, które wraz z istniejącymi, historycznymi budynkami, stanowić mają harmonijną całość. Warunkiem sprzedaży była partycypacja w remoncie istniejącego układu drogowo-torowego ulic Kraszewskiego i Zwierzynieckiej oraz nowa ulica Nowa Prusa – przedłużenie ulicy Prusa – dzieląca teren inwestycji na dwa obszary.
Projekt opracowany został na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego „Śródmieście Poznania – Gajowa” z 2003 roku, który na zlecenie portugalskiej spółki REF Eastern Opportunities, wykonała Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich.

Historia

Kwartał ulic Gajowa-Sienkiewicza-Zwierzyniecka-Kraszewskiego już w przeszłości miał duże znaczenie. Na tym terenie znajdował się dworzec kolei stargardzko-poznańskiej, wyburzony po ukończeniu w 1879 roku obecnego dworca centralnego. Miejsce dworca zajął ogród zoologiczny oraz budynki zajezdni tramwajowej. Jako pierwszy, w 1880 roku, powstał dom mieszkalny inspektora zakładowego „Biały Domek” oraz budynki wozowni. W kolejnych latach obszar był wielokrotnie przebudowywany i rozbudowywany. W 1903-1936 powstały dalsze wartościowe zabudowania, które przetrwały w obecnym kształcie do dziś – między innymi budynek administracyjny od ulicy Gajowej oraz główne zabudowania hali od ulicy Gajowej i Sienkiewicza. Największe zmiany w zabudowie miały miejsce w roku 1913, z tego czasu pochodzi m.in. charakterystyczna elewacja hali od ulicy Gajowej. Natomiast w 1907 r. powstało zabytkowe ogrodzenie z kutej kraty od strony ulicy Sienkiewicza. Wszystkie obiekty powstałe w latach 1880-1936, znajdujące się w północno-wschodniej części kwartału, zostały indywidualnie wpisane do rejestru zabytków, natomiast cały teren zajezdni objęty jest ochroną konserwatorską, jako część zespołu urbanistyczno-architektonicznego Jeżyc, wpisanego do rejestru zabytków.

O inwestycji

Ta jedna z najważniejszych inwestycji deweloperskich w naszym miecie w najbliższym czasie jak zaznacza Jerzy Stępień zastępca prezydenta miasta Poznania powstanie na obszarze około 3 ha i ostatecznie będzie spełniała trzy funkcje: mieszkaniową, usługową i targową. Łączna powierzchnia mieszkaniowo-komercyjna wyniesie 38 tys. mkw.
Projekt będzie realizowany etapowo. W pierwszym etapie, którego realizacja rozpocznie się w kwietniu 2013 r., od strony ulicy Kraszewskiego, powstaną dwie pięciopiętrowe kamienice mieszkalne z usługami w parterze i garażem podziemnym. Jednocześnie na przedłużeniu ulicy Prusa powstanie nowa ulica publiczna, oddzielająca tę część kwartału od reszty terenu inwestycji.
W drugim etapie powstanie czteropiętrowy budynek mieszkalny z usługami w parterze, rozciągający się wzdłuż ulicy Nowa Prusa od ulicy Zwierzynieckiej do Sienkiewicza. Drugi etap obejmował będzie ponadto budowę wzdłuż ulicy Zwierzynieckiej czterokondygnacyjnego budynku apartamentowego proporcją i optyką nawiązującego do dawnego dworca, z usługami na dwóch pierwszych kondygnacjach. Z apartamentów rozciągał się będzie widok na „Stare ZOO”. Ostatnim nowym budynkiem zespołu będzie trzypiętrowy obiekt biurowy usytuowany obok historycznej hali zajezdni od ulicy Sienkiewicza. Całość nowych budynków połączona będzie podziemną halą garażową.
Etap trzeci obejmował będzie rewitalizację istniejącego budynku hali. Wymaga to uzgodnień z architektem miejskim i konserwatorem zabytków.
W całym kompleksie powstanie 359 mieszkań o powierzchniach od 30-130 m2 czyli o strukturze najbardziej pożądanej na rynku – mieszkania 2 i 3 – pokojowe jak zaznacza Stanisław Sipiński z Pracowni Architektonicznej Ewy i Stanisława Sipińskich. Lokale dedykowane usługom będą miały powierzchnie od 50-150 m2. Struktura mieszkań zawiera zarówno mieszkania z wydzieloną kuchnią jak i aneksem kuchennym. Każde mieszkanie posiada taras lub balkon. W budynku biurowym zaprojektowano powierzchnie biurowe z możliwością podziału na mniejsze jednostki. Ostatnie kondygnacje mieszkalne zostały wycofane, tak by powstać mogły okazałe tarasy.
Istniejące zabytkowe budynki hali oraz obiekty pomocnicze (budynek administracyjny i „Biały Domek”) zostaną poddane renowacji, zgodnie z wytycznymi Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz zagospodarowane na potrzeby nowych funkcji. Budynek hali zajezdni stanie się nowoczesną halą targową nawiązującą do np. hali Paryskiej, a jednocześnie stanie się miejscem lokalnych wydarzeń kulturalnych. Miejsce znajdą tutaj, taką nadzieję mają projektanci, kupcy z rynku Jeżyckiego. Jak dodaje Stanisław Sipiński: chcieliśmy wstawić część funkcji Rynku Jeżyckiego do tej hali. W budynku hali znajdować się będą także restauracje. Obiekt hali zostanie poddany renowacji zgodnie z najwyższymi standardami oraz z zachowaniem oryginalnych, historycznych detali i elementów konstrukcyjnych. Detale, takie jak pozostawione w posadzce placu torowisko, żeliwne słupy, zabytkowa zwrotnica, oświetlenie imitujące trakcję, a także kursujący po mieście zabytkowy tramwaj, dowożący potencjalnych klientów do „Starej Zajezdni”, to nie jedyne nawiązania do historycznych funkcji i formy kompleksu. Interesujący wydaje się pomysł, by do hali targowej wjeżdżał prawdziwy zabytkowy tramwaj mający swoją trasę po centrum Poznania.

Zespół wykończony zostanie najwyższej jakości materiałami, płytami okładzinowymi, aluminium, szkłem oraz blachą tytanowo-cynkową. W bryłach budynków wyróżniać się będą takie detale jak szklane balustrady balkonowe, szklane ekrany i daszki. Witryny sklepowe wykonane będą w aluminiowej ślusarce. Klatki schodowe doświetlone szklanymi profilami. Wszystkie wejścia wyposażone będą w kontrolę dostępu, teren kwartałów będzie ogrodzony, chroniony i monitorowany. Wszystkie klatki schodowe będą wyposażone w nowoczesne i przestronne windy. W piwnicy przewidziano komórki lokatorskie, a w terenie część rekreacyjną z placem zabaw dla dzieci. Stanisław Sipiński dodaje, że obiekty będą miały dużo kolorów, będą wykończone w kubistycznym ujęciu. Zaznacza również, że cały program parkingowy tego zespołu wprowadzony jest pod ziemię a wewnętrzne dziedzińce w pełnie zielone dostępne będą tylko dla ruchu pieszych.

Otoczenie inwestycji

Wokół budynków powstanie zagospodarowanie terenu urządzone z najwyższą dbałością o zieleń, małą architekturę i nawierzchnie. Powstaną wewnątrz kwartałów nowych kamienic „zielone” dziedzińce urządzone na potrzeby mieszkańców. Wykreowanie nowej rzeczywistości przestrzennej daje możliwość rewitalizacji całej okolicy – podkreśla Jerzy Stępień. Skrzyżowanie Zwierzyniecka-Kraszewskiego zostanie kompleksowo przebudowane a wszystkie chodniki zostaną poddane renowacji – dodaje Stanisław Sipiński.
W planach miasta stary ogród zoologiczny stanie się ogólnodostępnym parkiem miejskim, będąc miejscem spacerów i wypoczynku Poznaniaków z tej części miasta. Od ulicy Zwierzynieckiej widok ze wszystkich, nowych mieszkań skierowany będzie właśnie na pobliski park.

Terminy i finansowanie

Na I etap inwestycji jest już prawomocne pozwolenie na budowę – informuje Andrzej Nowak – architekt miasta. Szacowana wartość inwestycji to ok. kilkadziesiąt mln euro. Projekt w 60% zostanie sfinansowany ze środków pochodzących z unijnego programu Jessica a w 40% z kredytu inwestycyjnego. Fundusz, który jest właścicielem przedsięwzięcia zaznacza, że wszystkie swoje dotychczasowe inwestycje zrealizował ze środków własnych.

x

Zobasz także

Krach domków jednorodzinnych

Tak słabych danych na temat budowy domów jednorodzinnych nie było od 17 lat. Polacy w ...

Czas na rewitalizację

W Polsce w regionalnych programach unijnych na lata 2021-2027 jest 944 mln euro (czyli 4,1 ...

Ochrona nie tylko najemcy

Lewica jest za utrzymaniem obecnych przepisów chroniących lokatorów, mimo zdarzających się sytuacji wykorzystywania stanu prawnego ...

Więcej lokali socjalnych

Rząd ustanowił program, którego celem jest wzmacnianie poziomu integracji społecznej osób i rodzin znajdujących się ...

Społeczna agencja najmu

W Dąbrowie Górniczej w ramach rządowego pilotażu powstaje jedna z pierwszych w Polsce tzw. społecznych ...