Fotografia wnętrz

Nowy dworzec w Oświęcimiu

Pasażerowie od środy mogą korzystać z nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu (woj. małopolskie). Nowoczesny obiekt został zbudowany przez PKP SA kosztem 16,5 mln zł w miejscu, które zajmował stary dworzec.

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, obecny na uroczystości otwarcia dworca, jest to budynek „na wskroś nowoczesny, odpowiadający wszystkim potrzebom i korzystający ze zdobyczy XXI wieku”, który będzie wizytówką polskich kolei wobec milionów turystów z całego świata, odwiedzających Oświęcim z racji szczególnego charakteru tego miasta.

„To wielki dzień dla Oświęcimia i kolejarzy, bo udało się zrealizować projekt, o którym od lat wielu marzyło” – dodał Adamczyk i zaznaczył: „To też kolejna inwestycja potwierdzająca, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie skupia się na obietnicach, ale skupia się na tym, żeby złożone deklaracje realizować”.

Prezes PKP Krzysztof Mamiński przypomniał, że obiekt w Oświęcimiu został wybudowany od podstaw w ciągu 1,5 roku w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Składa się z dwóch niezależnych kubatur połączonych wspólnym dachem. Został wzniesiony w miejscu, które zajmował stary dworzec.

„Ten budynek skupia w sobie wszystko to, co nowoczesne a jednocześnie nawiązuje do tradycji” – ocenił Mamiński wskazując, że na elewację nowej stacji została przeniesiona historyczna szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego pochodząca z lat 1964-1965, która dawniej zdobiła hol starego dworca. Teren przed gmachem obsadzono roślinną kompozycją będącą żywą reinterpretacją tego dzieła.

Dworzec – wskazał Mamiński – oprócz części pasażerskiej, że wszystkimi udogodnieniami dla podróżnych, mieści także przestrzeń komercyjną, w tym placówkę Poczty Polskiej.

W części zachodniej znajdują się m.in.: przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, posterunek Straży Ochrony Kolei i toalety. We wschodniej są lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, urządzono m.in. miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Przed dworcem powstał m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla ponad 80 samochodów.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.
Źródło:portalsamorzadowy.pl

x

Zobasz także

Wiatraki dla gmin

Możliwość łagodzenia przez gminy niektórych restrykcji, dotyczących elektrowni wiatrowych będą przewidywać regulacje, nad którymi pracuje ...

Finał po 100 latach

Nowe mieszkania, biura, lokale usługowe i pracownia twórcza znalazły się w zrewitalizowanej przez Łódź XIX-wiecznej ...

Manhatan w Krakowie

680-hektarowy teren na południu Krakowa może stać się w przyszłości dzielnicą wysokich wieżowców. Miasto opracowuje ...

Rośnie UMWZ w Szczecinie

Nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego nabiera kształtów. Demontaż rusztowań pozwolił ocenić, jak efektownie będzie ...

Superdom w Bieszczadach!

Dom powstał przy granicy Polski z Ukrainą. Piękne i dzikie tereny Bieszczad zachwycają melancholią i ...