Fotografia wnętrz

Nowy Poznań Główny otwarty dla podróżnych

Poznań jest gotowy do obsługi podróżnych na Dworcu Głównym. Dworzec zbudowany bez opóźnień uważa się za otwarty. Tej treści komunikat popłynął dzisiaj z głośników na nowym dworcu PKP, po czym rozległ się tradycyjny gwizdek kolejowy. Wybudowany w dziesięć miesięcy nowy dworzec Poznań Główny jest już dostępny dla pasażerów.
– Efekt jest imponujący w szczególności w odniesieniu do czasu realizacji. To początek czegoś dobrego – powiedziała Maria Wasiak, wiceprezes PKP SA.
Z kolei Sandor Damjan, założyciel i właściciel TriGranit Development Corporation stwierdził, że Polaków ceni też za osiągnięcia w piłce nożnej. – To gra zespołowa – powiedział – co też liczy się w budownictwie. To zespołowy efekt.
Inwestor pochwalił fantastyczną pracę polskich robotników i wspaniałą organizację. – Udowodniliśmy, że wspólny wysiłek przezwycięża to, co wydawało się niemożliwe – stwierdził.
Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania obiektu za włozony wysiłek potwierdzony imponującym efektem podziękował obecny na uroczystości prezydent RP Bronisław Komorowski.

Uroczystość uprzyjemnił koncert poznańskiego zespołu Audio Feels.
Od godz. 16 nowy dworzec jest już udostępniony dla podróżnych. W nowoczesnym budynku podróżujący koleją znajdzie wszystko, co niezbędne w trakcie podróży: kasy i automaty biletowe, punkty informacyjne, czyste toalety, przechowalnię bagażu, sklepy i kawiarenki.
Nowy dworzec posiada trzy poziomy. Najniższy z nich to perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego zlokalizowane są pomieszczenia związane bezpośrednio z obsługą podróżnych – kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo-usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnią bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura Policji i Służby Ochrony Kolei.
Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych obsługujących łącznie PKP Intercity, Przewozy Regionalne i Koleje Wielkopolskie. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostanie 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna będzie też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem.

Wszelkie niezbędne w podróży informacje podróżni uzyskają w Punkcie Informacji Kolejowej połączonej z Centrum Informacji Miejskiej. Punkt usytuowany jest w holu dworcowym na wysokości kas biletowych.
Dworzec zaopatrzony jest również w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało-granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu przewidziane jest także zamontowanie 3 bankomatów oraz jednego wpłatomatu.

W pierwszych dniach czerwca dostępne będą dla podróżnych pierwsze cztery punkty handlowe, m.in. kawiarenki i salonik prasowy. W następnych miesiącach swoje punkty otwierać będą kolejni prywatni najemcy. Łącznie na nowym dworcu zagospodarowanych zostanie 1500 m kw. powierzchni handlowej.
Budowa dworca PKP Poznań Główny, realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez PKP SA oraz TriGranit Development Corporation, to pierwszy etap budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dlatego wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński czeka na integrację wszystkich środków transportu – szybkiego tramwaju i komunikacji autobusowej.
Trwają już zaawansowane prace przy wznoszeniu nowego terminala autobusowego PKS, centrum rozrywkowo-handlowego Poznań City Center, wielopoziomowego parkingu na 1500 aut oraz nowego układu komunikacyjno-drogowego umożliwiającego swobodny wjazd na teren tzw. wolnych torów. Zakończenie drugiego etapu inwestycji przewidziano na IV kwartał 2013 roku.

Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture, autorem projektu architektoniczno-budowlanego jest poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Oprócz dworca kolejowego w Poznaniu, w najbliższych dniach pasażerom udostępnione zostaną m.in. gruntownie wyremontowane, nowoczesne dworce we Wrocławiu, Gdyni i Warszawie Wschodniej. W ciągu ostatniego roku zupełnie nowa formę zyskało 30 dworców w całym kraju, m.in. Warszawa Stadion, Malbork, Iława, Przemyśl, Terespol, czy Leszno. Prace budowlane trwają obecnie w 56 miastach.
W bezpośrednim sąsiedztwie stadionów piłkarskich, uruchomiono przystanki kolejowe Gdańsk Stadion i Wrocław Stadion. 1 czerwca ruszą pociągi, łączące Lotnisko Chopina z centrum Warszawy i Stadionem Narodowym.

Ważne wydarzenia:

Decyzja o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu podjęta została przez PKP SA pod koniec 2007 roku. W 2008 r. powstała koncepcja programowo-przestrzenna, stanowiąca ogólną wizję projektu nowego dworca.
W czerwcu 2010 r. zakończyło się postępowanie wyłaniające wykonawcę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – PKP SA i TriGranit Development Corporation podpisały umowę inwestycyjną. 23 marca 2011 r., w trakcie Dni Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, w obecności prezydenta Węgier nastąpiła uroczysta inauguracja inwestycji.
Pierwsze prace budowlane związane z wylewaniem fundamentów przeprowadzone zostały w czerwcu 2011 roku, przy okazji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe remontów peronów 1, 2, 3. Budowa dworca na dobre ruszyła 4 sierpnia 2011 roku po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
18 maja 2012 r. wojewoda wielkopolski przekazał Polskim Kolejom Państwowym i spółce TriGranit Development Corporation pozwolenie na użytkowanie obiektu. Pierwsi pasażerowie weszli na dworzec 29 maja, o godz. 16.00.
Projekt budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu współfinansuje Europa Capital. EC Jest uznanym funduszem na rynku nieruchomości działającym w całej Europie. Europa Capital jest członkiem The Rockefeller Group (RGI), który wraz z Zarządem Europa Capital jest inwestorem strategicznym.
Od 1995 roku dyrektorzy Europa Capital założyli wspólnie 6 funduszy nieruchomościowych oraz przeprowadzili 70 transakcji o łącznej wartości około 7 bilionów euro w 17 krajach europejskich. Europa Capital jest obecnie zaangażowana w dwa fundusze inwestycyjne w Europie Wschodniej: Europa Fund III oraz Europa Emerging Europe, które razem zgromadziły 895 milionów euro kapitału akcyjnego na potrzeby inwestycji. Europa Funds korzysta z sieci Partnerów Krajowych firmy Europa Capital, którzy są współinwestorami w transakcjach dokonywanych przez Europa Funds na ich terytorium. W ciągu ostatnich 20 lat, wielu z Partnerów Krajowych ściśle współpracuje z dyrektorami firmy Europa Capital.
Spółki komandytowe: Europa Capital Partners oraz Europa Capital podlegają Urzędowi Regulacji Rynków Finansowych.

x

Zobasz także

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...

Ławica ma pozwolenie na użytkowanie

30 marca wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie nowego terminalu Portu Lotniczego Poznań-Ławica, ...