W sobotę rusza tramwaj do Franowa

Festynem dla poznaniaków w sobotę, 11 sierpnia o godz. 17 otwarta zostanie trasa tramwajowa do Franowa. Organizatorzy zapraszają poznaniaków w sobotę od godz. 17 na przystanek ,,Piaśnicka” (na os. Rusa) w stronę pętli, skąd będą mogli przejechać po raz pierwszy do pętli Franowo. Tam planowane jest oficjalne otwarcie oraz festyn z różnymi atrakcjami. Odbędzie się między innymi parada tramwajów różnych typów, jakie znajdują się w posiadaniu poznańskiej komunikacji.
Festyn potrwa około 2 godziny, po czym regularnie zacznie funkcjonować linia nr 16. Od 3 września, czyli wraz z zimowym rozkładem jazdy nową trasą pojedzie 1 i 18. Wtedy też zostanie wprowadzona nowa organizacja linii autobusowych na Ratajach i w okolicy. Pętla Franowo będzie bowiem zintegrowana z komunikacją autobusową, a w przyszłości być może i z kolejową.
Trasa tramwajowa z osiedla Lecha do Franowa, która była jedną z inwestycji Euro 2012, oddawana jest do użytku z ponad 2-miesięcznym opóźnieniem. Jednakże szefowie spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 są zadowoleni i dumni z jej realizacji. Bo to jeden z największych komunikacyjnych tego typu projektów ostatniej dekady w Polsce. W Poznaniu porównywalny do przebudowy węzła Kaponiera.
– To trudne przedsięwzięcie inżynierskie, skomplikowane technologicznie, z jedynym tego typu tunelem w Polsce (drugi, ale inny technologicznie jest w Krakowie) wykonaliśmy w rok i trzy miesiące – stwierdza Krystyna Rakowska, wiceprezes Infrastruktury. I podkreśla, że Poznań ma powód do satysfakcji, bo uzyskał szybkie połączenie tej części miasta z centrum, podobnie jak PST. Podjęto odważną decyzję o wejściu pod ziemię, a równocześnie uporządkowano znaczący fragment miasta.
W projekcie postanowiono złamać konwencjonalne zasady funkcjonowania tramwajów i przenieść częściowo przebieg trasy na odcinku 1 km pod powierzchnię ziemi. Powstał również największy w Polsce podziemny tramwajowy węzeł rozjazdowy.
Wiceprezes Rakowska zwraca również uwagę, że projekt zawiera ciekawe rozwiązania technologiczne, ale także aspekty ludzkie, ekologiczne, środowiskowe i społeczne. Projekt został wysoko oceniony przez grupę Doradców Europejskich Jaspers, co z kolei zaowocowało otrzymaniem notyfikacji Komisji Europejskiej. Na przykład oba przystanki na części podziemnej przecinają tunel, co powoduje naturalną wentylację. To jedyne takie rozwiązanie dające równocześnie oszczędności.


Przystanek Piaśnicka

– Trasa tramwajowa była gotowa dwa miesiące temu, ale w grę weszły względy proceduralne – zauważa Krystyna Rakowska. – W Polsce nie ma norm bezpieczeństwa dla tuneli tramwajowych, bo ich dotychczas nie budowano. Dlatego w grę wchodzi kwestia interpretacji przepisów. My korzystaliśmy z norm amerykańskich, które uważaliśmy za najlepsze. Prace nad normami trwają od dwóch lat i mam nadzieję, że nasze rozwiązania będą wzorem.
Inwestor jest w sporze z nadzorem budowlanym, który dał mu czas do końca roku na dostarczenie certyfikatów zastosowanych urządzeń alarmowych.
– Z reguły mówimy o zamykaniu tras, objazdach, a teraz mamy nową jakość, otwieramy nową trasę tramwajową XXI wieku – dołącza się ze swym entuzjazmem Rafał Kupś, prezes Zarządu Transportu Miejskiego. – Chcę, aby ta trasa była szczęśliwa, przyjazna ludziom.
Jak zaznacza Gerard Masłowski, kierownik projektu w spółce Infrastruktura, technologicznie inwestycja jest oparta o najnowocześniejsze rozwiązania funkcjonalno-użytkowe: zasilającą sieć sztywną (wzorowaną na rozwiązaniach z metra, którą można wymienić w ciągu 1 dnia), supernowoczesne, ciche torowisko w tunelu w technologii systemowej z wibroizolacją, czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa i monitoringu wizyjnego. Torowisko w tunelu pozwala na poruszanie się po nim pojazdów służb technicznych czy ratunkowych, a na rozjeździe Chartowo można swobodnie nawrócić.
Trasa ma długość 2500 m, w tym w tunelu 1070 m. Znajduje się na niej 6 przystanków, z tego 2 w tunelu. Długość przystanków to 45-64 m, a odległość między nimi ma około 350 m. Ściany tunelu oraz płyta denna mają grubość 80 cm, strop – 60-80 cm, a ściany szczelinowe 12 m głębokości. Szerokość każdej z komór jezdnych tunelu wynosi 5,2 m, a wysokość 5 m.
Z wykopów wywieziono 200 tys. ton ziemi i w tym celu ciężarówki wykonały 8 tys. kursów. Wbudowano w tunelu 39 tys. m sześc. betonu, do czego było potrzeba około 4,5 tys. kursów betoniarek. Do zbrojenia ścian szczelinowych, płyt dennych, ścian wygradzających i stropów tunelu zużyto 5 tys. ton stali.
Cała inwestycja kosztuje 266 mln zł, w tym roboty budowlane – 225 mln zł. 100 mln zł, czyli 44 proc. pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.
Roboty budowlane rozpoczęto 4 kwietnia 2011 r., a 27 lipca 2012 r. inwestor otrzymał pozwolenie na użytkowanie.
Przy całej nowoczesności inwestycji elementem psującym jej wizerunek jest pozostawienie fragmentu starego muru przy wyjeździe w kierunku Żegrza. Ta część nie wchodziła bowiem w zakres projektu. Jednak jak zapewnia inwestor, zamierza mur również wyremontować i już ma na to zgodę Zarządu Dróg Miejskich. Nie wiadomo jednak kiedy to nastąpi. Wykonanie remontu przy utrzymaniu ruchu jest problematyczne. Jego wstrzymanie znów skomplikowałoby dojazd na górny taras Rataj. Być może prace będą prowadzone nocami.
– Żałujemy, że w czasie tej inwestycji nie udało się wyremontować torowiska od ul. Kórnickiej do osiedla Lecha – zauważa Krystyna Rakowska.

Na zdjęciu u góry – wjazd do tunelu z przystanku os. Lecha

x

Zobasz także

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...

Ławica ma pozwolenie na użytkowanie

30 marca wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie nowego terminalu Portu Lotniczego Poznań-Ławica, ...