Ukraina

355 mln zł na ostatni etap modernizacji linii Poznań-Wrocław

Zmodernizowana stacja Rawicz, krótsze podróże, wyższy komfort obsługi pasażerów i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa – to niektóre z planowanych efektów prac PKP Polskich Linii Kolejowe S.A. na odcinku Rawicz–Leszno, na linii Poznań–Wrocław. Dziś spółka podpisała umowę za 355 mln zł netto.

Linia E 59 Wrocław–Poznań ma znaczenie regionalne i międzynarodowe, przebiega m.in. przez Rawicz i powiat rawicki oraz powiat leszczyński.(odcinek 35 km). Między Rawiczem a Lesznem (bez stacji Leszno) znajdują się 2 stacje kolejowe (Rawicz, Bojanowo) i 2 przystanki osobowe (Kaczkowo, Rydzyna). Obecny stan techniczny linii ogranicza prędkość pociągów od 80 do 120 km/h; odcinek nie spełnia wymaganych standardów sieci TEN-T.

Początek robót budowlanych zaplanowano na październik 2017 r., a zakończenie na 2020 rok. Dzięki modernizacji linii między Lesznem a granicą woj. dolnośląskiego, skróci się czas podróży. Będą 4 zmodernizowane stacje i przystanki. Pociągi przyspieszą do 160 km/h.

– Inwestycje kolejowe w Poznaniu otwierają Wielkopolskę na północ, południe i wschód kraju. Pasażerowie będą mogli wygodniej dojechać do Szczecina, Wrocławia i Warszawy. Dzisiejsza umowa to kolejny przykład sprawnego realizowania Krajowego Programu Kolejowego. Już niedługo na całej trasie z Poznania do Wrocławia pojedziemy z prędkością 160 km/h. Skróci się czas przejazdu. Pociąg będzie bezkonkurencyjnym środkiem transportu – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Umowa dotycząca odcinka Rawicz–Leszno, o wartości 355 mln zł netto, to drugi kontrakt PLK na trasie z Rawicza do Czempinia. Inwestycja zapewni krótszy czas przejazdu z Wrocławia do Poznania, wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz większy komfort na stacjach. W 2017 r. PLK podpisały już umowy na prawie 11 miliardów złotych. Zdecydowanie przyśpieszyliśmy proces inwestycyjny – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Linia E59 ma kluczowe znaczenie dla województwa wielkopolskiego, biorąc pod uwagę połączenie miedzy dwoma ważnymi ośrodkami Poznaniem i Wrocławiem. Dla pasażerów najważniejszą informacją jest to, że po modernizacji linii E59 nastąpi skrócenie czasu podróży i zdecydowana poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Stałe podnoszenie poziomu usług zawsze tworzy dodatkowych klientów. Liczę, że Wielkopolanie jeszcze chętniej będą korzystać z polskich kolei – mówi Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski.

4 nowoczesne stacje i przystanki

W ramach modernizacji 35 kilometrowego odcinka linii E 59 – od Rawicza do Leszna – odnowione zostaną stacje Rawicz i Bojanowo. Wyższy komfort obsługi zapewnią przystanki Kaczkowo, Rydzyna. Pasażerowie zyskają dużo wygodniejsze perony (8), nowy system informacji pasażerskiej, lepsze oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Wymienione zostaną wiaty i ławki. Obiekty będą także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymienią tory i sieć trakcyjną. Spółka zmodernizuje 11 przejazdów kolejowo–drogowych. Kierowcy i podróżni zyskają nowe urządzenia zabezpieczające, rogatki, sygnalizację świetlną, dźwiękową, a także monitoring. Sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych zapewnią dodatkowo nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.

Bezpieczeństwo. Nowe wiadukty i przejścia

Poziom bezpieczeństwa ruchu na linii E 59 zwiększy się m.in. dzięki wybudowaniu 3 nowych wiaduktów (2 kolejowych w Rawiczu na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej oraz 1 drogowego na drodze Bojanowo–Pakówka w Gołaszynie). Powstaną też 3 nowe przejścia pod torami: na stacjach Rawicz i Bojanowo oraz w ciągu
ul. Okrężnej w Lesznie.

Wykonawcą robót jest konsorcjum w składzie: Astaldi S.p.A i Costruzioni Linee Ferroviarie S.p.A., zaś inżynierem kontraktu – poznańska spółka BBF. Umowę na realizację robót podpisali dziś: Marco Giros – dyrektor Astaldi, Beata Kubacha – zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PLK ds. finansowych oraz Zbigniew Miliński – zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PLK ds. projektów.

Termin realizacji zadania wynosi 29 miesiące od daty podpisania umowy Okres gwarancji: 72 miesiące.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław–Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego–Czempiń” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Instrumentu „Łącząc Europę”. Jego koszt całkowity to 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...