Ukraina

5. nowych pociągów

W piątek 13 kwietnia 2018 roku Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego

podpisze umowę o dofinansowanie projektu pn. „Zakup taboru dla aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Beneficjentem projektu jest Województwo Wielkopolskie. Spotkanie połączone z briefingiem prasowym odbędzie się o godz. 15.30 w siedzibie Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, al. Niepodległości 16/18 (sala im. Witolda Celichowskiego, budynek C, III piętro).

Projekt wybrano do dofinansowania w postępowaniu konkursowym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wniosek Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu oceniono najwyżej spośród ponad 20 aplikacji, przyznając projektowi 58 na 59 możliwych punktów.

Stronami umowy będą Centrum Unijnych Projektów Transportowych – Instytucja Pośrednicząca POIiŚ, reprezentowana przez Przemysława Gorgola, Dyrektora CUPT oraz Województwo Wielkopolskie, reprezentowane przez Wicemarszałka Jankowiaka. Podpisanie umowy odbędzie się w obecności Witolda Słowika, Wiceministra Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Marleny Maląg, Wicewojewody Wielkopolskiego.

Zwycięski projekt przewiduje objęcie dofinansowaniem zakupu 5 sztuk nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń na odcinku kolejowym Opalenica – Poznań – Września. Ponadto, w celu maksymalnego wykorzystania zakupionego taboru, pojazdy będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Poznania, tj. na trasach Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno.

Zakup będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Działanie 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 120 milionów zł brutto, a planowane dofinansowanie z UE to 50% kosztów kwalifikowanych, czyli do 48,75 mln zł.

Zakupiony tabor będzie mógł się poruszać z prędkością do 160 km/h i będzie dostosowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego – szybką wymianę pasażerów umożliwią dwie pary drzwi na człon pociągu. Wszystkie zakupione pojazdy będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Ponadto ezt wyposażone będą w urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Dla każdego pojazdu przewidziano m.in. minimum 240 miejsc siedzących, 5 automatów biletowych, dwie toalety w układzie zamkniętym, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, automatyczne odświeżacze powietrza, defibrylatory itp. Ponadto pojazdy będą gotowe do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA) na pokładzie.

Województwo Wielkopolskie planuje ogłosić w II kwartale br. postępowanie przetargowe na dostawę pojazdów. Harmonogram dostaw taboru powstanie w uzgodnieniu z wybranym wykonawcą, a na wykonanie całości zadania przewiduje się do 18 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą zamówienia.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...