Ukraina

Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe

Jaśniejsze i bezpieczniejsze stacje i przystanki, ponad 300 tys. zł oszczędności rocznie, mniej emisji CO2 – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają proekologiczne rozwiązania na sieci kolejowej. W ubiegłym roku zamontowano 1500 źródeł światła LED i podłączono instalacje fotowoltaiczne. W 2016 r. PLK zamontuje dodatkowo 600 podobnych lamp i nowe baterie słoneczne.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują oświetlenie na stacjach, peronach i przejazdach. Dotychczasowe lampy – głównie z rtęciowymi źródłami światła – wymieniane są na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła oraz oświetlenie typu LED. Światło LED zastosowane jest w projektach na modernizacje linii. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i dają pasażerom większe poczucie bezpieczeństwa. 202 lampy ze światłami typu LED pozytywnie wpłynęły na komfort obsługi odnowionej stacji Opole Główne.
Nowe oświetlenie to też oszczędność na serwisie. LED-y planowane są nawet na 12 lat świecenia – czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od rtęciowych źródeł. LED-y są także bardziej przyjazne dla środowiska – nowe światła to zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok.


Dróżnik z baterią słoneczną

PLK zamontowały instalacje fotowoltaiczne na obiektach kolejowych w Nowym Sączu, Suchej Beskidzkiej i Muszynie. W tym roku umieszczone będą kolejne trzy baterie słoneczne na hali napraw sprzętu i budynku biurowym w Lublinie oraz na posterunku dróżnika w Zamościu. Każda instalacja działa jak elektrownia słoneczna. Baterie zamontowane na nowosądeckim budynku wytwarzają ok. 150-200 kWh energii dziennie, to tyle ile jednorodzinny dom zużywa przez miesiąc. Zasilana energią słoneczną nastawnia może być samowystarczalna. Zakładamy, że minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a koszty montażu i utrzymania urządzeń zwrócą się już po 10-11 latach.
– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują instalacje solarne do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych, ale jeszcze w tym roku będzie testowane geotermalne ogrzewanie rozjazdów. Prowadzone próby pozwolą wybrać rozwiązania, które będą szerszej wdrażane na sieci kolejowej – mówi Andrzej Kazimierski, dyrektor projektu ds. gospodarki energetycznej PLK.
Instalacje fotowoltaiczne zamontowane i planowane do montażu pozwalają na odsprzedaż nadmiaru wyprodukowanej energii do sieci elektroenergetycznej. Jednak zarządca infrastruktury planuje testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii szczególnie dla celów oświetlenia zewnętrznego.

x

Zobasz także

Zielona Góra bez stadionu

Zielonogórski poseł chciałby budowy stadionu na 10 tys. kibiców w Zielonej Górze. Pyta o rządowe ...

Rzeszów buduje aquapark

To jest projekt rozpoczynający w mieście nową erę, z ambitnymi projektami i architekturą na najwyższym ...

Infrastruktura „atomówek”

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku. ...

Najdłuższy tunel w Polsce

Na kolejowym odcinku Limanowa – Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 ...

Twórcze centrum na Podlasiu

Nowe miejsca do pracy twórczej i prowadzenia warsztatów artystycznych znalazły się w wyremontowanej zabytkowej kamienicy ...