Ukraina

A2 połączona z Europą

Były słowa o marzeniach, które się spełniają i pełne gorących podziękowań. Feerie świateł i uwertura autorstwa laureata Oscara. Prezydent RP Bronisław Komorowski otworzył 106-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy państwa. 1 grudnia 2011 r. nastąpiło włączenie do ruchu koncesyjnej autostrady A2 w jej finałowym odcinku – z Nowego Tomyśla do Świecka. To realizacja ważnej dla całego kraju i Europy arterii komunikacyjnej łączącej Polskę z siecią europejskich autostrad. Oddanie do ruchu nowego odcinka A2 usprawni przepływ ludzi i towarów w komunikacyjnym korytarzu transeuropejskim, sprawi, że będzie on szybszy, bezpieczny i tańszy.

W blasku świateł

Na węzeł w Trzcielu, na granicy województw wielkopolskiego i lubuskiego przybył nie tylko urzędujący prezydent, ale i dwaj jego poprzednicy: Lech Wałęsa i Aleksander Kwaśniewski. Byli dwaj wicemarszałkowie Sejmu: Cezary Grabarczyk z PO, do niedawna minister infrastruktury i Eugeniusz Grzeszczak (PSL) – Wielkopolanin, władze obu województw, przez które przechodzi autostrada, premier sąsiadującej z Polską Brandenburgii i inni przedstawiciele władz niemieckich, a także około 500 zaproszonych przez organizatorów gości.
– To dobry i szczęśliwy dzień. Jesteśmy bliżej polskich marzeń o kontaktach z Zachodem i dążeniach do nowoczesności – mówił prezydent Bronisław Komorowski. – Dziś ta autostrada łączy nas z systemem autostrad europejskich. Pozbywamy się pewnego kompleksu, pokonujemy bariery niemożliwości. Długo czekaliśmy na komfortowy i bezpieczny dojazd do granicy. Chcielibyśmy, aby te nowoczesne drogi budowano szybciej i taniej. Ale udało się już wiele.
Prezydent pochwalił system finansowania i pochylił czoło przed tymi, którzy w dwa lata zbudowali tę autostradę. Inwestycja oddana została pół roku przed planowanym terminem.

– W sztafecie wykonaliśmy kawał dobrej robotystwierdził wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk, które do niedawna pełnił funkcję ministra infrastruktury. Przypomniał historię dochodzenia do inwestycji. Podkreślił, że inwestor uzyskał kredyt na 75 proc. kosztów, bo projekt wzbudzał zaufanie.
– Przed ministrem transportu Sławomirem Nowakiem jeszcze wiele wyzwań – podkreślił Grabarczyk.
– Z żadnej drogi nie cieszymy się tak bardzo jak z tego odcinka. To nasza brama na Zachód – podkreślił Marek Woźniak, marszałek Wielkopolski. – Budowaliśmy atmosferę współpracy z Brandenburgią, ale brakowało nam w praktyce tego odcinka drogi. Ta infrastruktura zbuduje siłę zachodnich województw.
– 1 maja 2004 roku Polska weszła do Europy. 1 grudnia 2011 roku Polska wjedzie do Europy
– zaznaczył z kolei Jan Kulczyk, główny udziałowiec Autostrady Wielkopolskiej, przewodniczący rady nadzorczej. I dodał, że do realizacji marzeń potrzebni są mądrzy i pracowici ludzie, dziękując równocześnie wszystkim, którzy przyczynili się do wykonania inwestycji.
Sam moment otwarcia autostrady miał nietypowych przebieg. Kilkanaście najważniejszych osobistości przykładało kolejno ręce do podświetlonych prostopadłościanów, co powodowało wybuchy świateł na sąsiednich wiaduktach. Ceremonię tę rozpoczął Jan Kulczyk. Jako ostatni swą dłoń przyłożył prezydent Komorowski, a wówczas nad jezdnią powstała świetlna autostrada, następnie zaś wiązki świateł zostały skierowane w stronę Poznania i Świecka.
Uroczystość zwieńczyło orkiestrowe wykonanie utworu skomponowanego specjalnie na tę okoliczność przez wybitnego Wielkopolanina Jana A.P. Kaczmarka – laureata Oscara za muzykę filmową.

Strategiczny odcinek

Całkowita wartość realizacji tej inwestycji wynosi 1,6 mld euro, w tym koszt budowy wynosi blisko 1,3 mld euro. Koncesyjna A2 do granicy z Niemcami jest największym projektem infrastrukturalnym w Polsce i jednym z większych w Europie, realizowanym w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Nowy odcinek A2 został oddany do użytku blisko sześć miesięcy przed ustalonym z rządem terminem. Do 21 maja 2012 roku przejazd 106-kilometrową autostradą będzie bezpłatny, skróci czas przejazdu (z Poznania do Berlina o ok. 2 godziny), poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i umożliwi rozwój gospodarczy kraju i gmin sąsiadujących z inwestycją.
– Marzenie wielu kierowców o szybkim, bezpiecznym i tanim połączeniu z siecią europejskich autostrad spełnia się już 1 grudnia. Autostrada do granicy z Niemcami będzie strategicznym odcinkiem na mapie korytarza transeuropejskiego. Będzie to miało olbrzymie znaczenie dla naszej gospodarki – ułatwi wymianę handlową oraz ruch osobowy między Polską a Unią Europejską. Jestem przekonany, że autostrada A2 przyczyni się również do rozwoju turystyki oraz wymiany gospodarczej gmin i powiatów sąsiadujących bezpośrednio z autostradą – powiedział Andrzej Patalas, prezes zarządu AWSA II.

Najnowsza dostępna technologia

Do budowy nowego odcinka autostrady wykorzystano najnowszą technologię betonową spełniającą najwyższe normy budowy dróg i autostrad w krajach Unii Europejskiej. Nawierzchnia betonowa jest bardziej wytrzymała, o czym świadczy szereg przykładów z zagranicy. Według niemieckich badań, po 23 latach użytkowania wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5 proc., przy aż 80-100 proc. dla nawierzchni asfaltowej.

Ochrona środowiska naturalnego

Inwestycja została zrealizowana z zachowaniem wszelkich norm i standardów dla budowy dróg i autostrad w krajach Unii Europejskiej. Koszt budowy wynosi 1 mld 298 mln euro, czyli 12,2 mln euro za kilometr w pełni wyposażonej autostrady. Znaczną część budżetu, aż 25 procent, stanowią koszty przeznaczone na ochronę środowiska. Oznacza to, że co czwarta złotówka została przeznaczona na ekologię. Autostrada do granicy z Niemcami w 85 procentach przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. Wzdłuż 106-kilometrowego odcinka powstało blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt, co czyni koncesyjną autostradę A2 największym obecnie projektem ekologicznym w Europie.

W opinii Piersa Vickersa, przedstawiciela Europejskiego Banku Inwestycyjnego – głównego kredytodawcy inwestycji – autostrada wykonana została wzorcowo i z poszanowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska.
– Wkład Europejskiego Banku Inwestycyjnego w realizację przedsięwzięcia jest bez precedensu. Zarówno opinia pana Vickersa wydana podczas wizytacji budowy autostrady, jak i wysokość udzielonego kredytu na sfinalizowanie ponad 60 procent wartości inwestycji jest certyfikatem najlepszej wiarygodności spółki Autostrada Wielkopolska – dodała Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy AWSAII.

Autostrada Świecko-Nowy Tomyśl w liczbach:

• Nowy odcinek A2 to:
ponad 6 mln m sześc. nasypów = objętość ponad 2 piramid Cheopsa = objętość 400 tys. TIR-ów.
• Nasypy spiętrzone przy budowie nowego odcinka A2 licząĚ¨:
ponad 6 mln m sześc. = objętość 800 piaskownic o wymiarach boiska do piłki nożnej.
• Objętość nasypów nowego odcinka A2 to:
przestrzeń 240 tys. wagonów kolejowych o łącznej długości blisko 3,5 tys. km.
• Całkowita powierzchnia nawierzchni betonowej wynosi:
ponad 2 miliony m kw. = przestrzeń ponad 3,5 tys. basenów o wymiarach olimpijskich.
• Całkowita powierzchnia betonu, jaki wylano na nowym odcinku A2 to:
powierzchnia blisko 300 boisk piłkarskich.

Informacje dodatkowe:

AWSA II to spółka celowa powiązana z AWSA, utworzona w celu budowy i eksploatacji autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl. Jej docelowymi akcjonariuszami są: Kulczyk Holding SA (40 proc.), Meridiam A2 West S a.r.l. (40 proc.), Strabag AG (10 proc.) oraz KWM Investment GmbH (10 proc.). Prezesem Zarządu jest Andrzej Patalas.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...