Ukraina

Konkurencja dla Ławicy?

Modernizacja drogi nr 25, łączącej Ostrów Wielkopolski z Wrocławiem, budowa obwodnicy Ostrowa oraz koncepcja rozbudowy lotniska w Michałkowie to inwestycje komunikacyjne czekające południową Wielkopolskę. Mówiono o nich podczas konferencji „Perspektywy Rozwoju Komunikacji w Południowej Wielkopolsce”, która odbyła się 19 maja w Ostrowie Wielkopolskim. – Droga nr 25 na odcinku od Antonina do Międzyborza wymaga zmodernizowania, bo nie odpowiada standardom. Jest to istotna inwestycja także w kontekście planowanych Mistrzostw Euro 2012, ponieważ ta droga przejmie część ruchu z Wrocławia – mówił Marek Napierała, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu, który był gościem konferencji.
W konferencji, której organizatorami byli prezydent Ostrowa Wielkopolskiego, prezydent Kalisza oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji wzięło udział ponad 100 uczestników: parlamentarzystów, samorządowców z całego regionu, przedstawicieli administracji, w tym wojewody wielkopolskiego i marszałka województwa, planistów, specjalistów od komunikacji drogowej, kolejowej i lotniczej oraz radnych.
– Ostrów Wielkopolski i Kalisz czują się odpowiedzialne za ten region. Chcemy współpracować, chcemy wspólnie lobbować na rzecz aglomeracji kalisko-ostrowskiej po to, by mogła ona stać się przeciwwagą dla Poznania i aglomeracji poznańskiej – mówił Radosław Torzyński, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.Mówiąc o naszej aglomeracji mamy oczywiście na myśli współpracę nie tylko dwóch największych miast, ale także okolicznych gmin i powiatów.
– W takich sprawach jak komunikacja nie może być partykularnego podejścia. To jest nasz wspólny interes, a siła także naszych argumentów wypływać będzie właśnie z tego, że razem będziemy pracować i lobbować – mówił
Janusz Pęcherz, prezydent Kalisza.
Niewątpliwie najważniejsza w układzie komunikacyjnym Wielkopolski jest droga krajowa nr 11. Dlatego też najwięcej czasu podczas ostrowskiej konferencji samorządowcy poświęcili właśnie kwestiom drogi nr 11 przebiegającej z północy na południe województwa, a w szczególności dostosowaniu jej do statusu drogi ekspresowej S 11. W rozwoju tej arterii wszyscy upatrują szansy nie tylko na sprawne przemieszczanie się, ale także na rozwój gospodarczy. Kilka miesięcy temu, lobbując za rozpoczęciem tej inwestycji, samorządowcy powołali stowarzyszenie. Członkami stowarzyszenia są gminy i powiaty leżące wzdłuż drogi nr 11.
– Dziś czynnikiem ograniczającym korzyści z włączenia naszego regionu do europejskiej przestrzeni gospodarczej jest właśnie kiepski stan dróg – mówił Radosław Torzyński.Kluczowe zadanie w tym zakresie odgrywa właśnie droga S11 nazywana nawet „gospodarczą linią życia”.
Podczas konferencji przedstawiono wiele ambitnych planów w zakresie budowy dróg kołowych i połączeń kolejowych. Samorządowcy obawiają się jednak, by w kontekście inwestycji związanych z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej ich realizacja nie przesunęła się w czasie. Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie czy starostowie mają także nadzieję, że w kontekście europejskiego championatu do podziału mogą pojawić się większe środki, stąd wykorzystują każdą okazję – taką jak ta w Ostrowie Wielkopolskim – by promować przygotowane projekty i przekonywać do swoich rozwiązań.
Wątpliwości te rozwiała Ewa Krzyżanowska Walaszczyk, wicewojewoda wielkopolski. Zapewniała, że strategia wojewody zmierza nie do wykreślenia już zaplanowanych inwestycji, ale do pozyskiwania dodatkowych środków na zadania, które w związku z mistrzostwami się pojawią. Dyrektor Marek Napierała gwarantował, że nie ma zagrożenia dla tych zadań, które już zostały ujęte w planie. Dotyczy to m.in. dokończenia modernizacji drogi S11 z Ostrowa Wielkopolskiego do Kępna.
– Już w czerwcu rozpocznie się przebudowa Alei Słowackiego w Ostrowie Wielkopolskim. Ta warta 4 mln zł inwestycja obejmie m.in. modernizację skrzyżowań, nawierzchni oraz synchronizację sygnalizacji świetlnej. Chodzi bowiem o to, by po powstaniu pierwszej części obwodnicy Aleje Słowackiego mogły płynnie przejmować część ruchu – mówił dyrektor Napierała. – Jeśli chodzi o obwodnicę, to po wykupieniu ostatniej nieruchomości wystąpimy zarówno o pozwolenie na budowę jak i zabezpieczenie w Generalnej Dyrekcji finansowania tego zadania.
Koszt budowy pierwszego etapu szacowany jest na 60-70 mln złotych. Dzięki poparciu lokalnych parlamentarzystów z rezerwy rządowej przeznaczono na to zadanie 10 mln złotych w roku 2007. Równolegle trwają prace planistyczne przy drugim dłuższym (12,3 km) i kosztowniejszym odcinkiem obwodnicy Ostrowa. Prezydent miasta wspólnie z wójtem Przygodzic zabiegają, by w zadaniu tym ujęto kolejny węzeł tzw. „Węzeł Przygodzice”.
– To bardzo istota inwestycja dla naszego miasta – przekonywał Radosław Torzyński. – Węzeł ten pozwoli bowiem sprawnie dotrzeć do terenów inwestycyjnych Ostrowa zlokalizowanych w południowej części miasta oraz terenów Przygodzic. Byłaby to strefa rozwoju gospodarczego dla całego regionu.
Takie rozwiązanie poparł dyrektor GDDKiA Marek Napierała.
Z dużym zainteresowaniem przyjęto koncepcję rozbudowy lotniska w Michałkowie. Założona przez samorządy m.in. Ostrowa Wielkopolskiego, Kalisza i Gminy Ostrów Fundacja Rozwoju Lotniska w Michałkowie chce wybudować pas startowy, który pozwoliłby przez cały rok przyjmować samoloty.
– Nie chcemy, żeby nasze lotnisko było drugim Okęciem. Chcemy, żeby tutaj mogły lądować samoloty sportowe, korporacyjne czy małe samoloty pasażerskie zabierające do 40 osób – mówił Witold Sitarz, prezes Fundacji.
Budowa betonowego pasa o długości 1,2 km, szerokości 30 metrów i grubości 1 metra wraz z niezbędną infrastrukturą to inwestycja rzędu 30 milionów zł. Szansa na finansowanie pojawiła się ze źródeł unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
– Jestem pod wrażeniem tego projektu. To bardzo ciekawa propozycja i alternatywa dla Ławicy. Michałków byłby normalnym lotniskiem tylko w mniejszej skali. Widzę sens i uzasadnienie dla tego przedsięwzięcia i dlatego będziemy je wspierać – deklarował Jerzy Gładysiak, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...