Ukraina

Linia Śrem-Czempiń powróci

Linia Śrem-Czempiń powróci

– Reaktywacja linii kolejowej na trasie Śrem – Czempiń jest możliwa, a uruchomienie na nich połączeń jest bardzo wskazane – mówił dziś Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podczas konferencji prasowej, po spotkaniu zainteresowanych stron. Z opracowania technicznego wynika, że szacowane koszty tego przedsięwzięcia wynoszą 160-200 mln zł, a liczba pasażerów, którzy korzystać będą z tego połączenia w przyszłości to nawet 6 – 7 tysięcy na dobę. Oprócz mieszkańców Czempinia i Śremu są to także mieszkańcy gmin położonych w pobliżu trasy, czyli Brodnicy, Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia – powiedział Wojciech Jankowiak. Reaktywacja połączenia znalazła się także w rządowym programie „Kolej plus”, co oznacza, że prace związane z przywróceniem ruchu pasażerskiego na tej linii mają szansę na otrzymanie w nadchodzącej perspektywie finansowej wsparcia z budżetu państwa.

Obecny na spotkaniu Starosta Poznański Jan Grabkowski, Wiceprezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań podkreślił, że zadaniem samorządów jest organizacja dobrej, sprawnej komunikacji dla mieszkańców, dlatego włączamy się w finansowanie połączeń, m.in. aglomeracji śremskiej z resztą metropolii. – Myślimy perspektywicznie, bo bez tego rozwój rynku pracy będzie niemożliwy – dodał Andrzej Lewandowski, Burmistrz Śremu.

Przypomnijmy, że w styczniu zakończyły się prace nad zleconym przez samorząd województwa dokumentem mającym pokazać analizę kosztów i korzyści w celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego na linii Śrem – Czempiń. Wszystkie prace przygotowawcze mają się zakończyć w 2021 roku. Połączenie funkcjonować miałoby w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Linia Śrem – Czempiń o długości ponad 20 km wybudowana została w 1885 roku. W 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie, a 19 grudnia 2002 roku PKP PLK SA przekazał ją do zasobów PKP SA w celu fizycznej likwidacji. Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego.

Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca. Popularność tego połączenia jest tak duża, że podróżni na tej linii sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to wspólne przedsięwzięcie Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz 40 gmin i 10 powiatów oparte na zasadzie solidaryzmu. PKM to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce. To system regularnych kolejowych połączeń regionalnych o częstotliwości kursowania pociągów w godzinach szczytu co ok. 30 minut. PKM obejmuje swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania. 10 czerwca 2018 roku pierwsze połączenia w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zostały uruchomione na liniach do Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca, natomiast we wrześniu pociągi z logo PKM dojechały do Swarzędza.

W tym roku, na czerwiec planowane jest włączenie do systemu PKM połączeń kolejowych na linii Poznań – Gniezno, natomiast w drugiej połowie roku planuje się przedłużenie linii, która obecnie kończy się w Swarzędzu, do Kostrzyna. Na pozostałych liniach poznańskiego węzła kolejowego, połączenia PKM będą uruchamiane sukcesywnie wraz z końcem remontów tych linii, do 2021 roku.

Funkcjonowanie PKM ma służyć zmniejszeniu ruchu samochodowego w stolicy metropolii poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania ze zbiorowego transportu publicznego.

O popularności pasażerskiego transportu kolejowego funkcjonującego w ramach PKM mogą świadczyć rekordowe wyniki zanotowana w ubiegłym roku przez Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., przewoźnika obsługującego połączenia w ramach PKM. W 2018 roku Koleje Wielkopolskie przewiozły ponad 2 mln pasażerów więcej niż w roku 2017.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...