Ukraina

Mamy Kontrakt Terytorialny

Marek Woźniak, marszałek województwa oraz Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister infrastruktury i rozwoju podpisali dzisiaj w Poznaniu Kontrakt Terytorialny dla województwa wielkopolskiego. 13 listopada treść tego dokumentu została przyjęta przez Radę Ministrów. Dokument ma służyć poprawie efektywności polityki rozwoju ukierunkowanej terytorialnie. Województwo wielkopolskie w umowie zawartej z rządem określiło cele i przedsięwzięcia priorytetowe, mające istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz regionu, sposób ich finansowania, koordynacji i realizacji, a także dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Marszałek Marek Woźniak podkreślił, że to fundament i historyczny dokument, element integrujący terytorialne interwencje na terenie województwa i dobra prognoza na przyszłość.
– Zależało nam na tym, aby miał on najlepszy wymiar dla Wielkopolski. Szczególne znaczenie ma dla nas zapisanie w nim obwodnic i drogi ekspresowej S11 na odcinku od Kórnika do Ostrowa Wielkopolskiego, który jest najbardziej obciążony. To zadanie bardzo ambitne i najważniejsze, że rozpocznie się jego realizacja – dodał marszałek.
Zarząd Wielkopolski kontrakt podpisał jako ostatni.
– Ale to dlatego, że ostro się targowaliśmy, bo zależało nam na infrastrukturze. Dziś mamy to na piśmie – wyjaśnia Marek Woźniak podkreślając, że przez lata nie udawało się przekonać strony rządowej do wpisania S11 na listę podstawową inwestycji. Ministerstwo zdało sobie jednak sprawę, że ta droga jest ważna dla Wielkopolski, choć nie znajduje się w korytarzach europejskich.
Szacuje się, że – w związku z potrzebą koordynacji działań z zakresu polityki rozwoju podejmowanych przez strony rządową i samorządową w celu zwiększenia skuteczności i efektywności tych działań oraz efektywności wydatkowania środków publicznych – łączne zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki rozwoju w latach 2014-2023 w ramach kontraktu dla Wielkopolski może wynieść ok. 29,6 mld zł.
– Kontrakt to swoista umowa podsumowująca lata dobrych opinii o roli samorządu w Polsce, które udowodniły, że oddanie większych kompetencji w ich ręce to dobra i właściwa decyzja. W kontrakcie zapisane są wszystkie sfery życia społecznego i gospodarczego, co będzie świadczyło o przyszłości Wielkopolski. Są inwestycje infrastrukturalne, zagospodarowanie dorzeczy, linie kolejowe, kwestie badawcze, innowacyjność, rozwój. Wielkopolska jak zwykle wykazała spojrzenie gospodarskie – powiedział wiceminister Zbigniew Rynasiewicz gratulując gospodarności, z której słynie nasz region.

Kontrakt zawiera listę 53 przedsięwzięć priorytetowych dla województwa. Znalazły się w nim m.in. istotne dla regionu inwestycje drogowe. Dokończona zostanie budowa drogi ekspresowej S5 na wszystkich wielkopolskich odcinkach (na liście rządowej jest budowa całej drogi ekspresowej również w woj. kujawsko-pomorskim oraz dolnośląskim). W kontrakcie wpisana została budowa S11 na odcinku wielkopolskim, choć w najbliższych latach zostanie ona zrealizowana w różnym zakresie. Na tzw. liście przedsięwzięć podstawowych znalazły się obwodnice Ostrowa, Jarocina oraz Kępna i Ujścia, a także 100-kilometrowy odcinek drogi od Kórnika do Ostrowa. Te ostatnie trzy inwestycje uzależnione są jednak od wpisania ich do Programu Budowy Dróg Krajowych oraz dostępności środków. Podobna sytuacja jest z budową odcinka drogi od Ostrowa do Kępna. Na liście warunkowej znalazły się również: budowa obwodnicy Obornik oraz drogi krajowej DK 25 Ostrów Wielkopolski-Kalisz-Konin.
Koszt przebudowy 100 km ,,11″ do standardu drogi ekspresowej szacowany jest na 1 mld zł (800 mln zł sama realizacja oraz 200 mln zł na wykupy gruntów). Kiedy można liczyć na rozpoczęcie prac?
– Najważniejsze w tej chwili będą uzgodnienia środowiskowe, ale mam nadzieję, że nie będą skomplikowane. GDDKiA jako inwestor może zastosować formułę ,,zaprojektuj i buduj”, co przyspiesza proces. Ale będziemy stale popędzać – deklaruje Marek Woźniak wyrażając zadowolenie, że wreszcie potrzebę tej realizacji dostrzeżono na szczeblu centralnym.

Na realizację liczyć mogą przedsięwzięcia na wielkopolskich odcinkach linii kolejowych: E59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie oraz Wrocław-Poznań, C-E65 odc. Chorzów Batory-Tarnowskie Góry-Karsznice-Inowrocław-Bydgoszcz-Maksymilianowo, linii nr 14 i 881 Łódź Kaliska-Zduńska Wola-Ostrów Wielkopolski, E20 Warszawa-Poznań (odcinek Sochaczew-Swarzędz), linii nr 14, 815, 816 odcinek Ostrów Wlkp.-Leszno-Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn/Durzyn-Głogów. Na liście podstawowej znalazło się również utworzenie kolei aglomeracyjnej obsługującej obszar aglomeracji poznańskiej oraz prace na towarowej obwodnicy Poznania.
Wśród istotnych dla regionu inwestycji kolejowych ujęta została również modernizacja linii kolejowej 354 Poznań Główny-Piła Główna. Wagę tej inwestycji oraz obwodnicy Ujścia podkreślił Tomasz Bugajski, członek zarządu województwa wielkopolskiego, który zwrócił także uwagę na komponent społeczny kontraktu, służący m.in. rozwojowi nauki i oświaty oraz przeciwdziałaniu bezrobociu (ekonomia społeczna).
Kilka dni temu w zakończonych negocjacjach dotyczących Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ osiągnięto duży sukces negocjacyjny. Jest nim potwierdzenie możliwości budowy Szpitala Matki i Dziecka. Wsparcie z pieniędzy unijnych zostało jednak uzależnione od wpisania budowy na mapę potrzeb zdrowotnych, którą dla całego kraju ma sporządzić Ministerstwo Zdrowia oraz zatwierdzenia przedsięwzięcia przez komitet sterujący powołany przez ministra zdrowia. W ramach przedsięwzięć z zakresu ochrony zdrowia w KT wpisano utworzenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w ramach budowy nowego Szpitala Matki i Dziecka w Poznaniu oraz budowę SOR w ramach Klinicznego Centrum Medycyny Ratunkowej i Interwencyjnej.
Zrealizowana ma zostać także budowa siedziby dla Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu oraz termomodernizacja państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w województwie wielkopolskim. Przedsięwzięcia te ujęte będą w projekcie wieloletnim realizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kontrakt obejmuje także listę przedsięwzięć warunkowych, których realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych. Na tej liście znalazły się przedsięwzięcia transportowe, takie jak: wielkopolski odcinek drogi S10 Szczecin-Bydgoszcz, budowa wiaduktów nad ul. Inflancką i Chartowo-Żegrze w Poznaniu (tzw. estakada katowicka), budowa węzła Naramowicka w Poznaniu oraz obwodnicy Gostynia w ciągu drogi krajowej DK12. Są tam także prace na liniach kolejowych nr 281 i 766 (odcinek Oleśnica/Łukanów-Krotoszyn-Jarocin-Września-Gniezno), nr 18 i 203 (odcinek Bydgoszcz-Piła-Krzyż), cztery przedsięwzięcia modernizacyjno-rewitalizacyjne na drodze wodnej MDW 70 (Noteć, Warta, Kanał Bydgoski).
Na liście warunkowej znalazły się również tak istotne dla Wielkopolski inwestycje zdrowotne, jak utworzenie Ośrodka Radioterapii Protonowej w Poznaniu, czy budowa Zachodniego Centrum Chorób Serca i Naczyń w Poznaniu. Są tu również cztery projekty dotyczące realizacji infrastruktury badawczo-rozwojowej ujęte na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej (PIONIER-LAB – Krajowa Platforma Integracji Infrastruktur Badawczych z Ekosystemami Innowacji, PRACE – Współpraca w zakresie zaawansowanych obliczeń w Europie, ICOS-PL – Zintegrowany System Obserwacji Węgla, ECBiG – Europejskie Centrum Bioinformatyki i Genomiki), a także inne tego rodzaju projekty do realizacji w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 po ich pozytywnej ocenie przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
– Wielkopolska wykorzysta swą szansę w tej perspektywie – podsumował wiceminister Rynasiewicz.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...