Finansowanie pomostowe

NIK na dworcach PKP

Modernizacja obiektów kolejowych poprawiła ich dostępność dla osób niepełnosprawnych -oisze w swoim raporcie Najwyższa Izba Kontroli.W żadnym ze skontrolowanych obiektów stwierdzone przeszkody nie wykluczały możliwości korzystania z transportu kolejowego przez osoby z niepełnosprawnością. Nie uwzględniono jednak wszystkich potrzeb niepełnosprawnych. Najwięcej barier napotykały osoby z wadami wzroku. Najmniej – z wadami słuchu. Wciąż niektóre utrudnienia powodują konieczność korzystania ze wsparcia osób towarzyszących albo asysty personelu dworca. NIK był także na dworcach PKP w Kaliszu i Pile.
Dworzec w Kaliszu
Realizacja inwestycji przyczyniła się do poprawy jakości obsługi podróżnych, w tym osób niepełnosprawnych. Kontrola wykazała jednak problemy mające wpływ na dostępność dworca dla osób z niepełnosprawnościami. I tak, na przykład nie zapewniono spójnych i zgodnych ze stanem faktycznym informacji pasażerskich na planach dworca z wypukłą grafiką dla niewidomych. Rzeczywisty układ ścieżek prowadzących nie odpowiadał układowi wskazanemu na planach, a wśród informacji zawartych na planach brak było oznaczenia miejsca toalety dla osób z niepełnosprawnością. Rozkłady jazdy i informacje skierowane do pasażerów zawieszone były na wysokości uniemożliwiającej ich odczytanie osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim. Oznaczenia dróg ewakuacyjnych w budynku dworca rozmieszczono w sposób niegwarantujący ich pełnej widoczności dla osób niedowidzących oraz osób poruszających się na wózku inwalidzkim.
Dworzec Piła Główna
Jednym z celów inwestycji pn. „Przebudowa dworca kolejowego Piła Główna” było zwiększenie dostępności budynku dworca dla osób z niepełnosprawnością. Inwestycja była realizowana w latach 2014 2015, a jej wartość wyniosła 23,0 mln zł.

Inwestycja przyczyniła się do poprawy jakości obsługi pasażerów, w tym również osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej zdolności poruszania się. Stwierdzono jednak, że wejście do budynku dworca od strony parkingu, ze względu na znajdujące się tam dwa stopnie, było niedostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. W czterech miejscach utrudnione było wyjście z budynku dworca na perony. Wyjścia te były bowiem wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi wahadłowe, a ich otwarcie sprawiało trudność osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim. Wejście do budynku dworca, zlokalizowane najbliżej parkingu z miejscami dla pojazdów osób z niepełnosprawnością, było zamknięte. Automaty do sprzedaży biletów, były niedostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Stwierdzono także brak części ścieżek prowadzących na perony. W istniejących występowały liczne, istotne ubytki i uszkodzenia. Brak było także właściwego oznakowania przeszkód przezroczystych. Nie działały urządzenia wzmacniające słuch.

x

Zobasz także

Nowa elektrownia wiatrowa

Energetyka jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarki objętych Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Polski rząd ...

Duży gabaryt w Skokach

Firma ATJ Development przygotowała realizację obiektu handlowego w miejscowości Skoki. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano budowę ...

Pomoc w utylizacji odpadów

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał ponad 5 mln zł na utylizację odpadów ...

V etap obwodnicy Wągrowca

W czwartek w Wągrowcu (wielkopolskie) podpisano list intencyjny ws. budowy kolejnego etapu obwodnicy miasta. Do ...

Nowa komenda w Kaliszu

W Kaliszu otwarto nową siedzibę komendy Miejskiej Policji. Koszt to 57 mln zł. Nowa siedziba ...