Ukraina

Nowe światło na kolei

Lepiej oświetlone, a przez to bardziej przyjazne pasażerom perony i bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. montują światła w technologii LED. Stacja Opole Główne i przejścia podziemne na stacji Warszawa Wschodnia – to pierwsze miejsca, gdzie LED-y już świecą. Do tej pory zastosowano 1,5 tys. świateł LED-owych, w tym roku przybędzie jeszcze ok. 350. Ale w przyszłości LED-y zobaczymy na wszystkich budowanych lub remontowanych stacjach. Dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne, w tym LED, PLK oszczędza rocznie 11 mln zł.

Idzie nowe, idą LED-y

Technologia LED jest technologią preferowaną przy wszystkich projektach modernizacyjnych, które PLK planują w tym roku. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat, czyli blisko dwuipółkrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Poza tym LED-y to wymierne oszczędności. Pozytywnym przykładem są tu trzy tunele komunikacyjne na stacji Warszawa Wschodnia, gdzie w około 300 starych oprawach zainstalowano źródła LED. Koszt wyniósł 60 tys. złotych, a uzyskane oszczędności w skali roku to 50 tys. złotych.

Jaśniej i bezpieczniej

Zastosowanie opraw oświetleniowych LED we wszystkich przyszłych projektach – oprócz oszczędności – przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Białe światło LED idealnie oddaje barwy, lepiej widoczny jest kontrast jeśli porównujemy je np. do światła sodowego o pomarańczowej barwie. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Pozytywnym przykładem jest tu stacja Opole Główne, gdzie PLK zastosowały 202 lampy ze światłami typu LED.
LED-y to także konkretne działanie na rzecz ochrony środowiska. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, to mniej emisji towarzyszących jej wytwarzaniu. Dotychczasowa wymiana opraw oświetleniowych w ilości 50 tys. szt. spowodowała ograniczenie zużycia energii elektrycznej, czym przyczyniła się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, powstającego w czasie produkcji energii elektrycznej o około 19.000 ton/rok.
Tym samym działania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to wzrost efektywności eksploatowanej infrastruktury – ograniczenie kosztów i pośrednio wpływ na ochronę środowiska naturalnego.

Program oszczędnościowy spółki trwa

Technologia LED ma zastąpić stosowane dawniej oświetlenie żarowe, żarowo-rtęciowe, rtęciowe i sodowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działają tu w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej, według których rtęć i soda będą wycofywane z produkcji.
Do wymiany jest około 200 tys. opraw oświetleniowych. Dotychczas zamontowano ponad 50 tys. nowoczesnych opraw, w tym 1,5 tys. LED. Obecnie preferowanym rozwiązaniem będzie właśnie ta technologia. Zarządca infrastruktury program wymiany świateł prowadzi od 2004 roku.

x

Zobasz także

Zielona Góra bez stadionu

Zielonogórski poseł chciałby budowy stadionu na 10 tys. kibiców w Zielonej Górze. Pyta o rządowe ...

Rzeszów buduje aquapark

To jest projekt rozpoczynający w mieście nową erę, z ambitnymi projektami i architekturą na najwyższym ...

Infrastruktura „atomówek”

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku. ...

Najdłuższy tunel w Polsce

Na kolejowym odcinku Limanowa – Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 ...

Twórcze centrum na Podlasiu

Nowe miejsca do pracy twórczej i prowadzenia warsztatów artystycznych znalazły się w wyremontowanej zabytkowej kamienicy ...