Skrócenie czasu podróży, odnowione perony, naprawa przejazdów kolejowych, a co za tym idzie wyższe bezpieczeństwo i komfort podróży – takie korzyści przyniesie rewitalizacja linii kolejowej na trasie Kluczbork-Ostrzeszów. Prace rozpoczęły się w połowie kwietnia i potrwają do sierpnia 2015 r. Głównym celem rewitalizacji linii kolejowej nr 272 między stacjami Kluczbork i Ostrzeszów jest przywrócenie na tym 60-kilometrowym odcinku prędkości rozkładowej 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory i podkłady, a rewitalizacja obejmie również naprawę przejazdów drogowych, urządzeń sterowania ruchem, rozjazdów oraz innych obiektów inżynieryjnych. Po zakończeniu robót pociągi dalekobieżne pokonają ten odcinek około 20 minut szybciej, a regionalne, zatrzymujące się na każdej stacji, około 11 minut szybciej.
Jednym z najważniejszych elementów prac prowadzonych na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez spółkę PORR Polska będzie przebudowa i modernizacja peronów. Na każdej ze stacji, poza Ostrzeszowem, gdzie obiekt ma charakter zabytkowy, postawione zostaną nowe wiaty. Perony będą miały równą wysokość – 55 cm, i będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
– Skrócenie czasów przejazdu i odświeżony wygląd stacji, to nie jedyne korzyści. Dzięki nowej nawierzchni torowej emisja hałasu przez pociągi będzie niższa. Ponadto, ruch towarowy na lokalnych drogach powinien się zmniejszyć – mówi Paweł Neumann, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Poznaniu.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork-Ostrzeszów jest częścią większego zadania polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice-Poznań. Obejmuje ono prace rewitalizacyjne na odcinkach: Bytom Północ-Tarnowskie Góry oraz Kalety-Strzebin i Kalety-Kluczbork. Po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny, z 6 godzin do około 4 godzin i 30 minut.
Inwestycja w liczbach:
86 – km nawierzchni torowej zostanie wymienionych. Na odcinku od Kluczborka do Kostowa PLK wymienia oba tory, a od Kostowa do Ostrzeszowa tylko tor nr 1. Tor nr 2 był wzmacniany niedawno;
61 – rozjazdów zostanie wymienionych w ramach rewitalizacji;
36 – przejazdów zostanie naprawionych, a 2 przejazdy zostaną doposażone w urządzenia sygnalizacji przejazdowej;
12 – peronów zostanie zmodernizowanych na całym odcinku Kluczbork-Ostrzeszów.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.