Ukraina

Obwodnice Poznania już dostępne

W poniedziałek 4 czerwca oficjalnie otwarto dwie obwodnice Poznania: wschodnią z Gniezna i I odcinek zachodniej Głuchowo-Swadzim. Wschodnia obwodnica to fragment drogi ekspresowej S5 na odcinku Gniezno-Poznań (do węzła „Kleszczewo ” na autostradzie A2). Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko
Wybudowanie drogi ekspresowej S5 przyczyni się w docelowym układzie do zapewnienia sprawnego połączenia autostrady A1 Gdańsk-Katowice z autostradą A2 Poznań-Warszawa. Bezpośrednim rezultatem projektu drogi ekspresowej Gniezno-Poznań jest również podłączenie drogi nr 5 Gniezno-Poznań oraz drogi nr 92 Września-Poznań do autostrady nr A2 Września-Poznań-Nowy Tomyśl w rejonie Kleszczewa.
Głównym celem realizacji projektu jest spełnienie wymogów UE odnośnie sieci dróg należących do TEN-T, sprawne skomunikowanie miast oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto Poznań.

S5 w dwóch odcinkach

W wyniku inwestycji powstała droga klasy S o długości 35,035 km. Projekt złożony był z 2 odcinków: odcinek Gniezno-Czachurki długości 14,895 km oraz odcinek Czachurki-Kleszczewo A2 długości 20,140 km.
Na odcinku 1 Gniezno-Czachurki wybudowano dwie jezdnie drogi S5 po dwa pasy ruchu na długości 14,9 km, dwie jezdnie drogi krajowej nr 5 po dwa pasy ruchu na długości 4,8 km oraz 25 obiektów inżynierskich. Znalazło się wśród nich 11 wiaduktów drogowych (9 nad drogą S5 oraz 2 nad drogą krajową nr 5), 3 wiadukty w ciągu drogi S5 w tym 1 wiadukt nad linią kolejową, 7 przepustów ekologicznych, 3 przepusty mostowe (2 pod drogą krajową nr 5 oraz 1 pod drogą S5) oraz 1 wiadukt ekologiczny dla zwierząt nad drogą S5. Na trasie zbudowano 3 węzły drogowe: węzeł ,,Woźniki”, ,,Falkowo” i,,Wierzyce”, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na drodze krajowej nr 5 oraz układ dróg publicznych i wewnętrznych wzdłuż drogi S5. Powstały 2 Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP III ,,Łubowo Płd” i MOP III ,,Łubowo Płn”, pętla autobusowa przy drodze krajowej nr 5 oraz zatoki autobusowe. Nie zapomniano o urządzeniach ochrony środowiska: ekranach akustycznych i zabezpieczających, zieleni przydrożnej, systemie oczyszczania ścieków deszczowych i sanitarnych, odwodnieniu drogi S5, MOP-ów i pozostałych dróg.

System oświetlenia objął 3 węzły drogowe drogi S5 przy węzłach, 2 MOP-ów, drogi krajowej nr 5 i dróg poprzecznych, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu, ogrodzenia drogi S5 na całym odcinku oraz elementy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w przypadku zagrożeń. Podstawowy zakres objął również: przebudowę istniejących dróg publicznych i wewnętrznych, przebudowę uwzględniającą zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia terenu kolidującego z projektowaną drogą w zakresie przewodów gazu wysokiego i średniego ciśnienia, przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych przewodów energetycznych oraz przewodów teletechnicznych.
Na odcinku 2 Czachurki-Kleszczewo zbudowano dwie jezdnie drogi S5 po dwa pasy ruchu na długości 20,2 km, dwie jezdnie drogi krajowej nr 92 po dwa pasy ruchu na długości 1,7 km, drogę łączącą węzeł ,,Kleszczewo” z istniejącą drogą wojewódzką nr 434, stanowiącą obwodnicę Kleszczewa oraz 16 obiektów inżynierskich: 1 most w ciągu S5, w tym przejście dla zwierząt dołem, 3 wiadukty w ciągu S5 (w tym 1 nad linią PKP), 10 wiaduktów nad S5, 1 wiadukt nad drogą krajową nr 92 i 1 wiadukt ekologiczny dla zwierząt nad drogą S5. Na tym odcinku są 4 węzły drogowe: węzeł ,,Chorzałki”, ,,Iwno”, ,,Kostrzyn” i ,,Kleszczewo”. Powstał układ dróg publicznych i wewnętrznych wzdłuż drogi S5, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na drodze krajowej nr 92 i 4 Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP I ,,Wagowo Płn”, MOP I ,,Wagowo Płd”, MOP II ,,Czerlejnko Płn” i MOP II ,,Czerlejnko Płd”.
Tu także wykonywano prace dotyczące urządzeń ochrony środowiska, odwodnienia, oświetlenia oraz przebudowy istniejących dróg publicznych i wewnętrznych oraz kolidującej infrastruktury.
Wykonawcą odcinka pierwszego była hiszpańska firma Dragados, drugiego – konsorcjum Eurovia, Warbud, Hochtief. Projekt wykonała firma DHN.
Zaakceptowana cena kontraktowa dla odcinka I wyniosła 537,1 mln zł brutto, a dla odcinka II – 527,8 mln zł brutto.

Zachodnia obwodnica – etap I

Budowa I etapu zachodniej obwodnicy Poznania na odcinku węzeł Swadzim (na drodze nr 92)-węzeł Głuchowo (na A2) o długości 14,2 km stanowi fragment dwujezdniowej drogi ekspresowej S11, łączącej Poznań z Koszalinem oraz drogi ekspresowej S5, łączącej Poznań z Wrocławiem. Połączenie wybudowanego odcinka drogi ekspresowej z innymi drogami publicznymi odbywa się za pośrednictwem węzłów: Swadzim, Zakrzewo, Dąbrówka, Głuchowo. Brak jest możliwości wjazdu i zjazdu z zachodniej obwodnicy miasta poza tymi węzłami.
Na I etapie zachodniej obwodnicy Poznania wybudowano: dwie nowe jezdnie drogi ekspresowej po 2 pasy ruchu każda, 5 przejazdów awaryjnych w odstępach nie przekraczających 4 km, drogi wewnętrzne, gminne, dojazdowe o łącznej długości 12,5 km, ogrodzenie obwodnicy po obu jej stronach o długości 31,605 km, wzmocnienie podłoża i konstrukcję nawierzchni, 4 węzły drogowe (Swadzim – na przecięciu obwodnicy z drogą krajową nr 92, Zakrzewo – na przecięciu obwodnicy z drogą wojewódzką nr 307, Dąbrówka – na przecięciu obwodnicy z drogą powiatową nr 201, Głuchowo – na przecięciu z autostradą A2), 14 wiaduktów drogowych, jeden most i dwa przejścia pieszo-rowerowe.
Wykonano urządzenia odwadniające i odprowadzające wodę, przebudowano urządzenia wodno-kanalizacyjne, melioracyjne, sieci gazowe, urządzenia elektryczne, telekomunikacyjne, kolejowe. Wykonano dokumentację geologiczno-inżynierską, zabezpieczenia akustyczne, miejsca obsługi podróżnych, przeprowadzono rozbiórkę budynków.
Budowa zachodniej obwodnicy Poznania na odcinku od węzła Swadzim do węzła Głuchowo jako drogi ekspresowej ma spowodować poprawę obsługi ruchu tranzytowego, krótszy czas podróży i poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zapewnić niezbędny poziom komfortu ruchu na tym odcinku. Wybudowany odcinek stanowi południową część zachodniej obwodnicy Poznania. Całkowita długość odcinka dróg głównych, objętych zakresem budowy wynosi 14.231 m.

Na całym odcinku zachodniej obwodnicy przeprowadzona została analiza planu i profilu pod kątem ich koordynacji. Warunki koordynacji są spełnione na większej długości trasy. Na pewnych odcinkach rozwiązania drogi w planie i profilu zostały wymuszone warunkami lokalnymi związanymi z ograniczonym terenem, istniejącą zabudową, projektowanymi wiaduktami i przejazdami oraz warunkami odwodnienia drogi.
Węzły Swadzim i Zakrzewo zostały zaprojektowane jako węzły koniczyna odpowiednio z trzema i czterema jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi – z obu stron, dla obu kierunków. Węzeł Dąbrówka został zaprojektowany jako węzeł półkoniczyna natomiast Głuchowo jako węzeł trąbka.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Dopiewo, jak również zaleceniem inwestora zaprojektowano jedno miejsce obsługi podróżnych. Jest ono zlokalizowane w sąsiedztwie drogi powiatowej 2416P. W miejscach niebezpiecznych przewidziano ustawienie barier ochronnych stalowych na poboczu drogi ekspresowej i dróg dojazdowych, a w obrębie węzłów osłon przeciwolśnieniowych. Odcinki drogi ekspresowej w pobliżu węzłów będą oświetlone, a także wszystkie łącznice węzła oraz drogi dojazdowe przebiegające przez tereny zabudowane.
Ten odcinek zachodniej obwodnicy wybudowała firma Skanska. Zaakceptowana cena kontraktowa wyniosła brutto 458,7 mln zł. Projekt wykonały biura Scott Wilson i ARCADIS.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...