Kolejne setki milionów złotych unijnych dotacji płyną do samorządów i innych inwestorów z WRPO 2014+. 29 grudnia 2016 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu marszałek Marek Woźniak w imieniu instytucji zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 podpisał umowy o dofinansowanie w ramach poddziałania 3.3.1 „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” oraz poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania”. Beneficjentami wsparcia są: Miejski Zakład Komunikacji w Pile oraz gminy Chodzież, Skoki i Szamotuły, reprezentowane podczas spotkania przez Tadeusza Majewskiego – prezesa zarządu MZK w Pile, Jacka Gursza – burmistrza Chodzieży, Tadeusza Kłosa – burmistrza Miasta i Gminy Skoki oraz Włodzimierza Kaczmarka – burmistrza Miasta i Gminy Szamotuły.
Łączna kwota zakontraktowanych środków wynosi prawie 45 mln 670 tys. zł, w tym wysokość środków przekazanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to aż 34 mln 294 tys. zł.
Umowy o dofinansowanie dotyczą projektów inwestycyjnych w obszarze transportu miejskiego, które przyczynią się do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego, jednocześnie zwiększając atrakcyjność, komfort oraz bezpieczeństwo transportu zbiorowego.
– Projekty są bardzo ciekawe, dotyczą interesów pasażerów transportu miejskiego. Obejmują tabor plus to, co służy pasażerowi, m.in. parkingi typu Park&Ride, Bike&Ride oraz Kiss&Ride. To także dobre połączenia ciągów pieszych, rowerowych, węzłów przesiadkowych. Wpisujemy się również w politykę Europa 2020 poprzez obniżenie emisji CO2 oraz poprawę jakości powietrza – powiedział marszałek Marek Woźniak. – A niespodzianką dla północnej Wielkopolski jest informacja, że jako instytucja zarządzająca WRPO 2014+ przyznaliśmy dzisiaj dofinansowanie dla PKP PLK S.A. w wysokości 424 mln 932 tys. zł na modernizację linii kolejowej Poznań-Chodzież-Piła. Całkowita wartość tej inwestycji to ok. 600 mln zł. Podpisanie umowy z PKP PLK przewidujemy po Nowym Roku.
Miasto i Gmina Szamotuły
zrealizuje projekt w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), który przewiduje budowę 3 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, integrujących różne środki transportu. Kompleksowość zastosowanych w ramach projektu rozwiązań dotyczy budowy, rozbudowy i modernizacji przystanków autobusowych, trzech parkingów Park&Ride ze 115 stanowiskami oraz także trzech parkingów Bike&Ride ze 100 stanowiskami, dróg, ścieżek rowerowych o długości ponad 1 km, ciągów pieszo-rowerowych w sąsiedztwie stacji kolejowych w Szamotułach, Pamiątkowie i Baborówku.
W ramach projektu zaplanowano również zakup systemu rowerów miejskich wraz z kompletnym wyposażeniem, instalacją i uruchomieniem oraz świadczeniem usługi zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu, którymi będzie można dojechać aż do Poznania.
Projekt szamotulski ma wartość bez mała 4 mln zł. Z EFRR gmina otrzymuje ponad 3 mln 361 tys. zł. Ma on być zrealizowany do końca 2017 r.
Wsparcie w ramach ZIT otrzyma również gmina Skoki,
która zaplanowała budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym w Skokach wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przebudową drogi dojazdowej. Na terenie węzła przesiadkowego powstaną m. in. parking (115 miejsc postojowych), ciągi pieszo-rowerowe, wiata rowerowa (32 stanowiska), oświetlenie parkingu oraz mała architektura. Pozwoli to wyeliminować parkujące samochody z rynku i ulic w okolicy stacji, gdzie obecnie są pozostawiane przez mieszkańców wsi dojeżdżających dalej do Poznania pociągiem.
Zamierzenia Skoków mają kosztować ponad 4,2 mln zł, a z EFRR otrzyma ona prawie 3,58 mln zł. Mają być zrealizowane do końca przyszlego roku.
Gmina Miejska w Chodzieży
dzięki udzielonemu dofinansowaniu na „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” zakupi m.in. 5 nowych autobusów niskopodłogowych dla transportu zbiorowego w Chodzieży (w tym 1 elektryczny). Przy tym przebudowane zostaną linie komunikacji miejskiej na długości 2,3 km. Samorząd wybuduje intermodalny węzeł przesiadkowy wyposażony w Inteligentny System Przesiadkowy, 7 parkingów Park&Ride z 269 miejscami postojowymi oraz zintegrowaną sieć ciągów pieszo-rowerowych wraz z 7 parkingami Bike&Ride o 167 stanowiskach. W ramach projektu powstanie również system roweru miejskiego wraz z budową 2 dużych oraz 4 małych stacji wyposażenia węzłów. System ten wyposażony zostanie w 50 rowerów miejskich. Elementem projektu będzie również przebudowa dróg dla rowerów na sumarycznej długości 8,483 km.
Przedsięwzięcie Chodzieży kosztować ma prawie 16 mln 627 mln zł. Z EFRR otrzyma prawie 13 mln zł. Ma być zrealizowane do końca marca 2018 r.
Otrzymane środki unijne pozwolą również Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Pile
na zakup 11 nowych, niskoemisyjnych autobusów przeznaczonych na cele transportu publicznego. Ponadto w ramach projektu zaplanowano budowę i modernizację infrastruktury transportu publicznego w tym: modernizację zajezdni autobusowej MZK, budowę węzła przesiadkowego dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością, utworzenie parkingów Park&Ride i Bike&Ride, rozbudowę systemu dystrybucji biletów oraz montaż 27 zestawów monitoringu wizyjnego w autobusach.
Pilski MZK na swój projekt chce wydać 20,88 mln zł. Z EFRR otrzyma 14,43 mln zł. To zadanie także ma się zakończyć w marcu 2018 r.
Głównym celem projektów jest poprawa poziomu i jakości życia mieszkańców Wielkopolski oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez zwiększenie atrakcyjności i poprawę funkcjonalności czystego, bezpiecznego i efektywnego transportu publicznego, również niezmotoryzowanego transportu indywidualnego. Inwestycje wpłyną na poprawę warunków podróży pasażerów pod względem czasu, komfortu, dostępności i bezpieczeństwa.
W ramach konkursu dot. poddziałania 3.3.1 „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” Zarząd Województwa Wielkopolskiego wybrał projekty na łączną kwotę ponad 140 mln zł, natomiast w ramach poddziałania 3.3.3. „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” na łączną kwotę 50 mln zł.