Ukraina

Ponad 400 mln zł z UE na linię kolejową Poznań-Chodzież-Piła!

Kolejne setki milionów złotych unijnych dotacji płyną do samorządów i innych inwestorów z WRPO 2014+. 29 grudnia 2016 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu marszałek Marek Woźniak w imieniu instytucji zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 podpisał umowy o dofinansowanie w ramach poddziałania 3.3.1 „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” oraz poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania”. Beneficjentami wsparcia są: Miejski Zakład Komunikacji w Pile oraz gminy Chodzież, Skoki i Szamotuły, reprezentowane podczas spotkania przez Tadeusza Majewskiego – prezesa zarządu MZK w Pile, Jacka Gursza – burmistrza Chodzieży, Tadeusza Kłosa – burmistrza Miasta i Gminy Skoki oraz Włodzimierza Kaczmarka – burmistrza Miasta i Gminy Szamotuły.
Łączna kwota zakontraktowanych środków wynosi prawie 45 mln 670 tys. zł, w tym wysokość środków przekazanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to aż 34 mln 294 tys. zł.
Umowy o dofinansowanie dotyczą projektów inwestycyjnych w obszarze transportu miejskiego, które przyczynią się do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego, jednocześnie zwiększając atrakcyjność, komfort oraz bezpieczeństwo transportu zbiorowego.
– Projekty są bardzo ciekawe, dotyczą interesów pasażerów transportu miejskiego. Obejmują tabor plus to, co służy pasażerowi, m.in. parkingi typu Park&Ride, Bike&Ride oraz Kiss&Ride. To także dobre połączenia ciągów pieszych, rowerowych, węzłów przesiadkowych. Wpisujemy się również w politykę Europa 2020 poprzez obniżenie emisji CO2 oraz poprawę jakości powietrza – powiedział marszałek Marek Woźniak. – A niespodzianką dla północnej Wielkopolski jest informacja, że jako instytucja zarządzająca WRPO 2014+ przyznaliśmy dzisiaj dofinansowanie dla PKP PLK S.A. w wysokości 424 mln 932 tys. zł na modernizację linii kolejowej Poznań-Chodzież-Piła. Całkowita wartość tej inwestycji to ok. 600 mln zł. Podpisanie umowy z PKP PLK przewidujemy po Nowym Roku.

Miasto i Gmina Szamotuły
zrealizuje projekt w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), który przewiduje budowę 3 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, integrujących różne środki transportu. Kompleksowość zastosowanych w ramach projektu rozwiązań dotyczy budowy, rozbudowy i modernizacji przystanków autobusowych, trzech parkingów Park&Ride ze 115 stanowiskami oraz także trzech parkingów Bike&Ride ze 100 stanowiskami, dróg, ścieżek rowerowych o długości ponad 1 km, ciągów pieszo-rowerowych w sąsiedztwie stacji kolejowych w Szamotułach, Pamiątkowie i Baborówku.
W ramach projektu zaplanowano również zakup systemu rowerów miejskich wraz z kompletnym wyposażeniem, instalacją i uruchomieniem oraz świadczeniem usługi zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu, którymi będzie można dojechać aż do Poznania.
Projekt szamotulski ma wartość bez mała 4 mln zł. Z EFRR gmina otrzymuje ponad 3 mln 361 tys. zł. Ma on być zrealizowany do końca 2017 r.

Wsparcie w ramach ZIT otrzyma również gmina Skoki,
która zaplanowała budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym w Skokach wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przebudową drogi dojazdowej. Na terenie węzła przesiadkowego powstaną m. in. parking (115 miejsc postojowych), ciągi pieszo-rowerowe, wiata rowerowa (32 stanowiska), oświetlenie parkingu oraz mała architektura. Pozwoli to wyeliminować parkujące samochody z rynku i ulic w okolicy stacji, gdzie obecnie są pozostawiane przez mieszkańców wsi dojeżdżających dalej do Poznania pociągiem.
Zamierzenia Skoków mają kosztować ponad 4,2 mln zł, a z EFRR otrzyma ona prawie 3,58 mln zł. Mają być zrealizowane do końca przyszlego roku.

Gmina Miejska w Chodzieży
dzięki udzielonemu dofinansowaniu na „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” zakupi m.in. 5 nowych autobusów niskopodłogowych dla transportu zbiorowego w Chodzieży (w tym 1 elektryczny). Przy tym przebudowane zostaną linie komunikacji miejskiej na długości 2,3 km. Samorząd wybuduje intermodalny węzeł przesiadkowy wyposażony w Inteligentny System Przesiadkowy, 7 parkingów Park&Ride z 269 miejscami postojowymi oraz zintegrowaną sieć ciągów pieszo-rowerowych wraz z 7 parkingami Bike&Ride o 167 stanowiskach. W ramach projektu powstanie również system roweru miejskiego wraz z budową 2 dużych oraz 4 małych stacji wyposażenia węzłów. System ten wyposażony zostanie w 50 rowerów miejskich. Elementem projektu będzie również przebudowa dróg dla rowerów na sumarycznej długości 8,483 km.
Przedsięwzięcie Chodzieży kosztować ma prawie 16 mln 627 mln zł. Z EFRR otrzyma prawie 13 mln zł. Ma być zrealizowane do końca marca 2018 r.

Otrzymane środki unijne pozwolą również Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Pile
na zakup 11 nowych, niskoemisyjnych autobusów przeznaczonych na cele transportu publicznego. Ponadto w ramach projektu zaplanowano budowę i modernizację infrastruktury transportu publicznego w tym: modernizację zajezdni autobusowej MZK, budowę węzła przesiadkowego dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością, utworzenie parkingów Park&Ride i Bike&Ride, rozbudowę systemu dystrybucji biletów oraz montaż 27 zestawów monitoringu wizyjnego w autobusach.
Pilski MZK na swój projekt chce wydać 20,88 mln zł. Z EFRR otrzyma 14,43 mln zł. To zadanie także ma się zakończyć w marcu 2018 r.
Głównym celem projektów jest poprawa poziomu i jakości życia mieszkańców Wielkopolski oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez zwiększenie atrakcyjności i poprawę funkcjonalności czystego, bezpiecznego i efektywnego transportu publicznego, również niezmotoryzowanego transportu indywidualnego. Inwestycje wpłyną na poprawę warunków podróży pasażerów pod względem czasu, komfortu, dostępności i bezpieczeństwa.
W ramach konkursu dot. poddziałania 3.3.1 „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” Zarząd Województwa Wielkopolskiego wybrał projekty na łączną kwotę ponad 140 mln zł, natomiast w ramach poddziałania 3.3.3. „Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” na łączną kwotę 50 mln zł.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...