Ukraina

Poznań-Warszawa – sprawna komunikacja podczas modernizacji linii

Więcej pociągów, lepiej wyposażone, dostosowane dla niepełnosprawnych perony, sprawniejsze połączenia regionalne – to ważne dla pasażerów efekty przebudowy trasy Poznań-Warszawa. PLK wspólnie z przewoźnikami i samorządem planują sprawną komunikację zastępczą podczas planowanych od czerwca prac modernizacyjnych.Dobry plan – szybka modernizacja i sprawna komunikacja zastępcza

Modernizacja międzynarodowej trasy E-20 między Swarzędzem a Sochaczewem trwać ma dwa lata. W tym czasie pociągi krajowe i międzynarodowe jeździć będą objazdem, a dla ruchu lokalnego przygotowano zastępczą komunikację autobusową.
Między czerwcem 2017 r. a lipcem 2018 r. zaplanowano zamknięcie 60 km odcinka Podstolice-Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. wstrzymanie ruchu i najcięższe prace modernizacyjne będą prowadzone na 40 km odcinku Konin-Barłogi.
– Równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy. Wykonamy w tym czasie bardzo duży zakres prac. Planujemy wspólnie z partnerami tzn. przewoźnikami i samorządem, optymalne dla pasażerów zmiany w komunikacji – mówi Sebastian Mech, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PLK wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego ustaliły, że do obsługi ruchu regionalnego, w czasie prowadzonych robót, na zamkniętych odcinkach będzie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Pasażerowie pojadą między innymi drogą krajową nr 92 oraz autostradą A2.


Takie przejazdy zaplanowano:
– między Koninem a Wrześnią od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r.
– między Koninem a Barłogami od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r.
Orientacyjny czas przejazdu autobusami:
– na odcinku Września-Konin, z postojami na wszystkich kolejowych stacjach i przystankach, planowany na około 115 minut.
– na odcinku między Poznaniem a Koninem bezpośredni przejazd (z wykorzystaniem autostrady A2) planowany na około 100 minut.

Teraz z Poznania do Wrześni w ciągu doby kursują 23 pary pociągów, a po rozpoczęciu prac przejściowo 17 po jednym torze.
Jak informuje Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich gotowe jest studium trasy, przygotowywane jest studium przejazdów autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Konin-Września. Zarząd Kolei Wielkopolskich przewiduje, że między godzinami 3-24 potrzebne będą ok. 93 kursy autobusowe. Przeprowadzana jest m.in. analiza ilości biletów na poszczególnych odcinkach, aby dopasować ilość potrzebnych autobusów. Także synchronizacja połączeń w miejscach przesiadek.
Zmiany w komunikacji dotyczą także pasażerów pociągów dalekobieżnych. Informacje już podaje przewoźnik. Pociągi dalekobieżne na trasie Poznań-Warszawa pojadą trasą zmienioną: Poznań-Gniezno-Inowrocław Rąbinek-Kutno-Warszawa. Proponowana trasa jest najszybszym możliwym bezpośrednim połączeniem między miastami. Czas podróży zmieni się o około 40 minut.
Teraz trwa techniczne przygotowanie trasy objazdowej na czas modernizacji przez Gniezno, Inowrocław Rąbinek – w Barłogach powrót na trasę.

Sprawniej połączymy Polskę między Warszawą a Poznaniem

Przebudowa trasy podwoi możliwości linii. Pociągi dalekobieżne pojadą z prędkością 160 km/h. Skróci się czas podróży m.in. składów regionalnych. Planowane zmiany to krótsze podróże: na trasie Poznań-Konin o około 15 minut, między Sochaczewem a Koninem o około 35 minut., między Koninem a Kutnem o około 20 minut.
Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje Łowicz, Kutno, Koło i Konin. Wybudowanych zostanie 18 nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Także w Podstolicach, Koninie Zachód, Kutnie Azory, Mysłakowie i Leonowie poprawi się standard obsługi pasażerów. Wygodną podróż zapewnią wyższe perony wyposażone w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
W Koninie, Kutnie i Łowiczu wybudowane zostaną nowoczesne Lokalne Centra Sterowania (LCS). Umożliwią one sprawne prowadzenie ruchu pociągów na linii między Poznaniem a Warszawą. Zwiększy się przepustowość dla pociągów Intercity oraz Kolei Regionalnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w kwietniu wyłonią wykonawców modernizacji odcinka między Swarzędzem a Sochaczewem na trasie Poznań-Warszawa. Przedsięwzięcie podzielone zostało na 3 kontrakty obejmujące teren każdego z Lokalnych Centrów Sterowania.
Szacowany koszt modernizacji linii to około 2,6 mld zł. Przed zatwierdzeniem dofinansowania projektu przez Komisję Europejską, wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – złożony w konkursie CEF – został pozytywnie oceniony przez niezależnych ekspertów.

Liczby inwestycji:
· 237 km – odcinek dwutorowej linii między Swarzędzem a Sochaczewem;
· 659 km sieci trakcyjnej – kompleksowa wymiana
· 300 km torów – kompleksowa wymiana;
· 269 szt. rozjazdów – kompleksowa wymiana;
* 134 obiektów inżynieryjnych
* 23 przejazdy kolejowo-drogowe
· 16 mostów – przebudowa
· 10 wiaduktów – przebudowa
* 2 nowe wiadukty wybudowane będą w Koninie i Łowiczu we współpracy z miejscowymi samorządami.
Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew-Swarzędz współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...