Więcej pociągów, lepiej wyposażone, dostosowane dla niepełnosprawnych perony, sprawniejsze połączenia regionalne – to ważne dla pasażerów efekty przebudowy trasy Poznań-Warszawa. PLK wspólnie z przewoźnikami i samorządem planują sprawną komunikację zastępczą podczas planowanych od czerwca prac modernizacyjnych.Dobry plan – szybka modernizacja i sprawna komunikacja zastępcza
Modernizacja międzynarodowej trasy E-20 między Swarzędzem a Sochaczewem trwać ma dwa lata. W tym czasie pociągi krajowe i międzynarodowe jeździć będą objazdem, a dla ruchu lokalnego przygotowano zastępczą komunikację autobusową.
Między czerwcem 2017 r. a lipcem 2018 r. zaplanowano zamknięcie 60 km odcinka Podstolice-Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. wstrzymanie ruchu i najcięższe prace modernizacyjne będą prowadzone na 40 km odcinku Konin-Barłogi.
– Równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy. Wykonamy w tym czasie bardzo duży zakres prac. Planujemy wspólnie z partnerami tzn. przewoźnikami i samorządem, optymalne dla pasażerów zmiany w komunikacji – mówi Sebastian Mech, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PLK wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego ustaliły, że do obsługi ruchu regionalnego, w czasie prowadzonych robót, na zamkniętych odcinkach będzie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Pasażerowie pojadą między innymi drogą krajową nr 92 oraz autostradą A2.
Takie przejazdy zaplanowano:
– między Koninem a Wrześnią od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r.
– między Koninem a Barłogami od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r.
Orientacyjny czas przejazdu autobusami:
– na odcinku Września-Konin, z postojami na wszystkich kolejowych stacjach i przystankach, planowany na około 115 minut.
– na odcinku między Poznaniem a Koninem bezpośredni przejazd (z wykorzystaniem autostrady A2) planowany na około 100 minut.
Teraz z Poznania do Wrześni w ciągu doby kursują 23 pary pociągów, a po rozpoczęciu prac przejściowo 17 po jednym torze.
Jak informuje Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich gotowe jest studium trasy, przygotowywane jest studium przejazdów autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Konin-Września. Zarząd Kolei Wielkopolskich przewiduje, że między godzinami 3-24 potrzebne będą ok. 93 kursy autobusowe. Przeprowadzana jest m.in. analiza ilości biletów na poszczególnych odcinkach, aby dopasować ilość potrzebnych autobusów. Także synchronizacja połączeń w miejscach przesiadek.
Zmiany w komunikacji dotyczą także pasażerów pociągów dalekobieżnych. Informacje już podaje przewoźnik. Pociągi dalekobieżne na trasie Poznań-Warszawa pojadą trasą zmienioną: Poznań-Gniezno-Inowrocław Rąbinek-Kutno-Warszawa. Proponowana trasa jest najszybszym możliwym bezpośrednim połączeniem między miastami. Czas podróży zmieni się o około 40 minut.
Teraz trwa techniczne przygotowanie trasy objazdowej na czas modernizacji przez Gniezno, Inowrocław Rąbinek – w Barłogach powrót na trasę.
Sprawniej połączymy Polskę między Warszawą a Poznaniem
Przebudowa trasy podwoi możliwości linii. Pociągi dalekobieżne pojadą z prędkością 160 km/h. Skróci się czas podróży m.in. składów regionalnych. Planowane zmiany to krótsze podróże: na trasie Poznań-Konin o około 15 minut, między Sochaczewem a Koninem o około 35 minut., między Koninem a Kutnem o około 20 minut.
Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje Łowicz, Kutno, Koło i Konin. Wybudowanych zostanie 18 nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Także w Podstolicach, Koninie Zachód, Kutnie Azory, Mysłakowie i Leonowie poprawi się standard obsługi pasażerów. Wygodną podróż zapewnią wyższe perony wyposażone w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
W Koninie, Kutnie i Łowiczu wybudowane zostaną nowoczesne Lokalne Centra Sterowania (LCS). Umożliwią one sprawne prowadzenie ruchu pociągów na linii między Poznaniem a Warszawą. Zwiększy się przepustowość dla pociągów Intercity oraz Kolei Regionalnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w kwietniu wyłonią wykonawców modernizacji odcinka między Swarzędzem a Sochaczewem na trasie Poznań-Warszawa. Przedsięwzięcie podzielone zostało na 3 kontrakty obejmujące teren każdego z Lokalnych Centrów Sterowania.
Szacowany koszt modernizacji linii to około 2,6 mld zł. Przed zatwierdzeniem dofinansowania projektu przez Komisję Europejską, wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – złożony w konkursie CEF – został pozytywnie oceniony przez niezależnych ekspertów.
Liczby inwestycji:
· 237 km – odcinek dwutorowej linii między Swarzędzem a Sochaczewem;
· 659 km sieci trakcyjnej – kompleksowa wymiana
· 300 km torów – kompleksowa wymiana;
· 269 szt. rozjazdów – kompleksowa wymiana;
* 134 obiektów inżynieryjnych
* 23 przejazdy kolejowo-drogowe
· 16 mostów – przebudowa
· 10 wiaduktów – przebudowa
* 2 nowe wiadukty wybudowane będą w Koninie i Łowiczu we współpracy z miejscowymi samorządami.
Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew-Swarzędz współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.