Ukraina

Ratować co się da

Cztery zadania drogowe, które miały być realizowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z powodu niezgodności polskiego prawa z dyrektywami UE w zakresie ochrony środowiska, będą sfinansowane z budżetu województwa. Zarząd województwa postanowił ratować co się da. Niedawno okazało się, że wiele zadań dotyczących robót drogowych znajdujących się w Wojewódzkim Regionalnym Programie Operacyjnym nie będzie mogło otrzymać dofinansowania z funduszy europejskich, bo polskie prawo dotyczące budownictwa drogowego jest niezgodne z dyrektywami Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska. To oznacza co najmniej roczne opóźnienie robót. Wśród zadań newralgicznych – nie leżących co prawda w kompetencjach samorządu wojewódzkiego – znajduje się na przykład droga krajowa S5 należąca do inwestycji niezbędnych na Euro 2012.
Poprzednia ekipa rządowa zostawiła bombę, która dziś poraziła wszystkich – komentował na konferencji prasowej marszałek Marek Woźniak. – Liczę, że rząd i parlament szybko znowelizują przepisy, ale nie jest to proste, bo powiązanych ze sobą jest kilka ustaw.
Tymczasem nie czekając na zmiany zarząd województwa postanowił realizować co jest możliwe z własnych środków. Na najbliższym posiedzeniu sejmiku wojewódzkiego zarząd zaproponuje przesunięcie środków w budżecie i sfinansowanie czterech zadań, na które były przewidziane środki unijne. Zadania te mają wszystkie niezbędne dokumenty wymagane przez polskie prawo i można je realizować w tym roku, aby nie stracić sezonu. Będzie to przebudowa dróg wojewódzkich na odcinkach Jerka-Wyrzeka, Duszniki-Wilczyna, Białośliwie-Szamocin i ul. Dąbska w Kole.
Środki na remonty dróg wojewódzkich zostaną zwiększone o prawie 28,5 mln zł, co pozwoli na wymianę nawierzchni na kolejnych 20 odcinkach dróg. W wyniku podziału środków z nadwyżki budżetowej roku 2007 Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich uzyskał dodatkowe środki w wysokości ponad 82,5 mln zł. Łącznie w tym roku ze środków przyznanych WZDW wyremontowanych będzie 288 km dróg i 5 km chodników obejmujących 120 zadań. Prowadzona będzie również przebudowa dróg na długości ponad 30 km, wiaduktu w miejscowości Babiak oraz budowa 14 km chodników. Pieniądze przeznaczone będą też na zakup sprzętu niezbędnego do interwencyjnych robót drogowych oraz likwidację miejsc niebezpiecznych.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...