Ukraina

Wielkopolsce przybywa dróg ekspresowych

Budowa drogi S5 między Poznaniem a Wrocławiem, ostatniego odcinka zachodniej obwodnicy Poznania, drogi ekspresowej S8 na południu województwa oraz przebudowa kilku mostów to najważniejsze inwestycje drogowe w Wielkopolsce realizowane w 2013 roku. Poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zrealizował w tym roku w Wielkopolsce inwestycje za około 400 mln złotych. To znacznie mniej niż w latach poprzednich i niż planowano przez wstrzymanie prac na S5 odcinek Kaczkowo-Korzeńsko spowodowane bankructwem wykonawcy. Ale jeśli dodać do tego koszt budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław-Łódź-Warszawa na odcinku Syców-Kępno-Wieruszów-Walichnowy o długości 45 km, która znajduje się w budżecie oddziału opolskiego GDDKiA, będzie to o 1,2 mld zł więcej.
Poza wspomnianym odcinkiem S8 najważniejsze tegoroczne inwestycje GDDKiA w Poznaniu to: budowa drogi S5 Poznań-Wrocław odcinek Kaczkowo-Korzeńsko długości 29,3 km, budowa obwodnicy Rawicza w ciągu drogi krajowej 36 o długości ok. 9 km (w ramach budowy S5) oraz ostatni odcinek zachodniej obwodnicy Poznania etap II b odcinek Rokietnica-Swadzim długości 5,3 km.

Budowa S5 odc. Kaczkowo-Korzeńsko

Realizacje inwestycji nie obywają się bez przeszkód. Towarzyszyły im bankructwa wykonawców, czy protesty obrońców środowiska.
Problemy dotknęły budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Kaczkowo-Korzeńsko oraz obwodnicy Rawicza. Pierwotny wykonawca inwestycji, firma Alpine Bau, przestała wywiązywać się z zobowiązań kontraktowych, w związku z czym GDDKiA odstąpiła w czerwcu 2013 r. od umowy na realizację tego zadania. Przeprowadzono szczegółową inwentaryzację placu budowy. Zabezpieczenie budowy przed zimą powierzono firmie Strabag, która kończyła obwodnicę Rawicza.
W ogłoszonym ponownie przetargu na budowę tej części S5 oferty cenowe złożyły 3 firmy. Najniższą ofertę na dokończenie prac na drodze złożyła firma Budimex na kwotę ponad 244 mln zł brutto. Najwyższą ofertę na kwotę 436 mln brutto złożyło Konsorcjum firm Obrascón Huarte Lain S.A i OHL Ĺ˝S, a.s. Inwestor na realizację zadania przeznaczył ponad 361 mln brutto. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja ofert oraz zadeklarowanego okresu gwarancji.
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 8 miesięcy na dokończenie budowy, przy czym w ciągu 6 miesięcy zostaną oddane do ruchu wszystkie drogi objęte kontraktem. W tym czasie zostaną wykonane także m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Do czasu realizacji nie są wliczane tzw. okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
– Jest to teren trudny dla wykonawcy, bo są to tereny zalewowe rzeki Masłówki i Baryczy – zauważa Marek Napierała, dyrektor GDDKiA w Poznaniu.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Budowa obwodnicy Rawicza w ciągu dk 36

16 września br. została udostępniona dla kierowców 9-kilometrowa obwodnica Rawicza, która powstała w ciągu drogi krajowej 36. Czas przejazdu między Lubinem a Krotoszynem skrócił się o około 20 minut.
Inwestycja była początkowo realizowana w ramach kontraktu na budowę drogi ekspresowej S5 Poznań-Wrocław odc. Kaczkowo-Korzeńsko. Ale po wypowiedzeniu przez GDDKiA umowy pierwotnemu wykonawcy (Alpine Bau), który nie wywiązywał się ze zobowiązań kontraktowych, dokończenie budowy obwodnicy Rawicza zostało powierzone nowemu wykonawcy – firmie Strabag. Wykonawca zmieścił się w zaplanowanym przez GDDKiA czasie na zamknięcie projektu, co pozwoliło na szybkie oddanie drogi we władanie kierowców.
Obwodnica Rawicza pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z dk 36. Do tej pory przez Rawicz przejeżdżało ponad 18 tys. pojazdów dziennie. Teraz nowa droga ominie zwarte, ciasno zabudowane ulice Rawicza oraz wsie Masłowo i Załęcze. Jednocześnie poprawią się warunki przejazdu na drodze krajowej nr 5 przez Rawicz.

Zachodnia obwodnica Poznania etap II b

Ponad 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 pomiędzy węzłami Poznań-Rokietnica i Poznań-Tarnowo Podgórne połączy już wcześniej oddane do ruchu dwa fragmenty zachodniej obwodnicy Poznania. Prace na tym środkowym odcinku wstrzymały jak wiadomo protesty ekologów.
Wykonawcą jest firma Skanska SA. 12 kwietnia 2013 r. została zawarta umowa na budowę ostatniego odcinka zachodniej obwodnicy Poznania. Czas realizacji to 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. W tym czasie powstaną m.in. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi o łącznej długości ok. 5,3 km (od węzła Rokietnica do węzła Tarnowo Podgórne), węzeł Poznań-Kiekrz na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 184 w miejscowości Kobylniki z drogą ekspresową S11, trzy obiekty inżynierskie, sieć dróg współistniejących (drogi dojazdowe, poprzeczne), urządzenia odwadniające i odprowadzające wody deszczowe, oświetlenie drogowe, zabezpieczenia akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa i organizacji ruchu.
Umowa ze Skanską opiewa na kwotę ponad 107,88 mln zł. W ramach wynagrodzenia firma wyremontuje także nawierzchnię drogi krajowej nr 11 na niemal dwukilometrowym dojeździe do zachodniej obwodnicy Poznania (węzeł Złotkowo).
Budowę zachodniej obwodnicy Poznania dofinansuje Unia Europejska. GDDKiA podpisała w dniu 25 listopada 2013 roku umowę o dofinansowanie dla projektu „Budowa zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5”. Komisja Europejska zasili realizację projektu kwotą ponad 766 mln zł. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 1 mld 215 mln zł. Jest to czterdziesta siódma umowa o dofinansowanie podpisana przez GDDKiA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Budowa drogi ekspresowej S8 odc. Syców-Kępno-Wieruszów-Walichnowy

Choć budowę drogi ekspresowej S8 Wrocław-Łódź-Warszawa na odcinku Syców-Kępno-Wieruszów-Walichnowy w Wielkopolsce przygotował oddział GDDKiA w Poznaniu, to jej realizacja zajmuje się oddział opolski.
Droga ekspresowa o długości 45 km wraz z węzłami drogowymi jest już niemal gotowa do użytku. Na tym odcinku powstały obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przejście dla pieszych, przejścia dla zwierząt), przepusty (w tym pełniące funkcje przejść dla zwierząt), miejsca obsługi podróżnych, dojazdy do wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych, drogi publiczne i wewnętrzne dla obsługi przyległego terenu, ekrany akustyczne, system podczyszczania wód opadowych, przygotowanie terenu, usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą, przebudowa odcinków dróg, przebudowa i zabezpieczenie infrastruktury technicznej, budowa urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wartość projektu to 1 mld 274,8 mln zł. Unia dofinansowała go kwotą 1 mld 7 mln zł.
Dzięki inwestycji czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy skróci się co najmniej o godzinę. Poprawi się bezpieczeństwo – nowa droga omija trzy miasta: Syców, Kępno i Wieruszów oraz kilkanaście wiosek. Wzrośnie też atrakcyjność terenów inwestycyjnych i rozwój ekonomiczny regionu.
Zadanie zostało zakończone w terminie, a wartość kontraktu będzie zgodna z podpisanymi umowami. Na odcinku 1 i 3 prace zostały zakończone, trwają jeszcze roboty porządkowe, a jednocześnie nadzór budowlany dokonuje odbiorów poszczególnych obiektów. Na odcinku 2 termin zakończenia realizacji upływa 30 stycznia 2014 r., ale inwestor i wykonawca starają się, aby trasę zasadniczą dopuścić do ruchu łącznie z odcinkami 1 i 3 jeszcze przed Bożym Narodzeniem.

Remonty dróg

Piętnaście odcinków dróg krajowych na terenie województwa wielkopolskiego o łącznej długości 72 km ma nową nawierzchnię. Zakończyły się remonty na drogach krajowych, a tym samym zakończyły się utrudnienia dla kierowców związane z prowadzonymi pracami. Ich łączny koszt to ok. 37 mln zł.
W ramach remontów wykonane zostały prace poprawiające stan nawierzchni, tzn. frezowanie kolein i ułożenie jednej lub dwóch warstw nawierzchni bitumicznej, remont nawierzchni chodników, zatok autobusowych, odtworzenie oznakowania poziomego. Na odcinkach z nową nawierzchnią i nowym oznakowaniem poziomym poprawi się komfort jazdy oraz bezpieczeństwo.
Prace objęły odcinki dróg krajowych nr 5, 11, 12, 15 oraz 36.

Remonty mostów

Na terenie Wielkopolski prowadzone były również remonty obiektów mostowych w następujących miejscach: dk 11 most w Nowym Mieście, wiadukt w m. Ocieszyn i wiadukt w Pile, dk 15 most w Koźminie Wlkp oraz dk 92 most w Słupcy.
Remonty obiektów mostowych w większości dobiegły końca, poza remontem wiaduktu w Pile, gdzie przebudowa została podzielona na 2 etapy. W tym przypadku prace zakończą się do połowy czerwca 2014 r.
Koszt remontów obiektów mostowych to ponad 15 mln zł.
Nadal będą również utrudnienia w postaci ruchu wahadłowego na moście na Warcie w Nowym Mieście, na którym w kwietniu br. doszło do awarii płyty pomostowej. Została sporządzona ekspertyza przez Politechnikę Poznańską, dotycząca stanu technicznego mostu. Nadzór budowlany na podstawie ekspertyzy nie wyraził zgody na dopuszczenie ruchu dwukierunkowego zanim nie zostanie wyremontowana cała płyta mostu. Oddział GDDKiA podjął odpowiednie kroki w tym kierunku i ogłosił postępowanie przetargowe na naprawę kolejnych przęseł. Na tym obiekcie nadal obowiązywał będzie ruch wahadłowy, ze względu na bezpieczeństwo użytkowników.
Przywrócenie ruchu dwukierunkowego nastąpi po wykonaniu prac określonych w ekspertyzie. Oddział planuje, że nastąpi to w sierpniu przyszłego roku.

Ogłoszone przetargi

Oddział poznański ogłosił także 5 przetargów na budowę kolejnych odcinków dróg ekspresowych i obwodnic miast: obwodnicy Jarocina dł. 13 km i II etapu obwodnicy Ostrowa Wlkp dł. 14,2 km w ciągu S11 oraz drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz-Poznań odc. Gniezno-Mieln o dł. 18,3 km, a także Poznań-Wrocław odc. Poznań-Wronczyn dł. 15,9 km i odc. Radomicko-Kaczkowo dł. 28 km.

odc. Poznań-Wronczyn dł. 15,9 km – 10 października br. oddział ogłosił postępowanie przetargowe. 21 firm złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wśród zainteresowanych są firmy z Unii Europejskiej oraz Polski. Następny etap przetargu to zaproszenie do składania ofert cenowych. Po zakończeniu I etapu przetargu – wstępnej kwalifikacji – oddział zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert cenowych.
Poza ceną na wybór wykonawcy będą miały wpływ termin realizacji i okres gwarancji.
Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2014 roku. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu nastąpić ma w 2017 roku. Czas realizacji zadania to 25 miesięcy od dnia zawarcia umowy (nie licząc okresów zimowych. Minimalny termin wykonania zadania to 22 miesiące od daty zawarcia umowy.

odc. Radomicko-Kaczkowo dł. 28 km – 23 października br. oddział ogłosił postępowanie przetargowe na budowę drogi ekspresowej S5 odc. Radomicko-Kaczkowo, który został podzielony na 2 fragmenty:
• I – Radomicko (bez węzła)-Leszno Płd dł. 19 km;
Wpłynęło 18 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Czas realizacji zadania to 25 miesięcy od dnia zawarcia umowy (bez zimy). Minimalny termin wykonania zadania to 22 miesiące.
Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2014 roku. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu nastąpić ma w drugiej połowie 2017 roku.
• II – Leszno Płd.-Kaczkowo dł. 9,5 km;
Wpłynęło 17 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawca na realizację tego zadania będzie miał maksymalnie 23 miesiące od dnia zawarcia umowy. Minimalny termin wykonania zadania to 20 miesięcy.

odc. Gniezno-Mielno dł. 18,3 km – 31 lipca br. oddział ogłosił postępowanie przetargowe. Ten ponad 18-kilometrowy odcinek pomiędzy Gnieznem a Mielnem (granica województwa) stanowi kontynuację drogi ekspresowej S5 od Poznania (węzeł Poznań Wschód) do Gniezna (węzeł Gniezno Płd), która została udostępniona dla kierowców przed EURO 2012.
Wpłynęły 23 wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Oddział niebawem zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert cenowych. Wybranie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na I kwartał 2014 roku. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu nastąpić ma w roku 2016.

obwodnica Jarocina dł. 13 km
W pierwszym etapie przetargu ograniczonego na budowę obwodnicy Jarocina wpłynęło 15 wniosków od firm i konsorcjów.
Obwodnica Jarocina w ciągu drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg-Poznań-Bytom przejmie nie tylko ruch tranzytowy z dotychczasowej drogi krajowej nr 11, ale również bezpieczeństwo ruchu. W ramach umowy wykonawca na podstawie zoptymalizowanej dokumentacji projektowej zbuduje obwodnicę o łącznej długości 13 kilometrów z dwoma węzłami drogowymi, trzynastoma obiektami inżynierskimi oraz drogami dojazdowymi.
Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac planowane jest na 2014 rok.

II etap obwodnicy Ostrowa Wlkp
16 firm ubiega się o budowę II etapu obwodnicy. Wśród wykonawców, które są zainteresowane budową, są dwie firmy, które jeszcze nie realizowały w Polsce inwestycji dla GDDKiA.
Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy przeniesie się poza miasto, przez co skróci się czas przejazdu drogą krajową nr 11 oraz usprawni się ruch w kierunku Poznań-Ostrów Wielkopolski-Katowice, a także Kalisz-Ostrów Wielkopolski-Wrocław.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na połowę 2014 roku, a zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu ma nastąpić do końca 2016 roku.

Grunty, upadłości i wielkie pieniądze

Jak informuje dyrektor Marek Napierał inwestor nie ma problemów z wykupem gruntów pod budowę dróg. Dzięki decyzjom wojewody potrzebne grunty stają się własnością Skarbu Państwa. Problemem może być wysokość odszkodowań za wywłaszczenia; wtedy właściciele mogą się odwoływać. Ale takich odwołań jest niewiele.
W tym roku poznańska GDDKiA borykała się z upadłością kilku wykonawców. Alpine Bau, Aprivia i Hydrobudowa Polska ogłosiły upadłość likwidacyjną, a PBG – upadłość układową.
Dyrektor Napierała ocenia, że od półrocza przyszłego roku będzie więcej pieniędzy na inwestycje drogowe, a w ,,pełnym ogniu” inwestor będzie w 2015 r. Do wybudowania w Wielkopolsce jest 130 km dróg ekspresowych, na co pójdą ogromne pieniądze.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...