Ukraina

Zmodernizowano linię kolejową Poznań-Wągrowiec

Po sześciu miesiącach intensywnych prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód-Wągrowiec, 11 grudnia 2011 r. ponownie wrócą na nią pociągi pasażerskie. Dzięki wykonaniu zasadniczych prac torowych czas jazdy autobusów szynowych w nowym rozkładzie jazdy zostanie skrócony o około 21 min., a po całkowitym wykonaniu modernizacji nawet o około 30 min.
Modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód-Wągrowiec jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu w ramach zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód-Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód-Gołańcz – etap I.” Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Konieczność wykonania modernizacji wynikała z pogłębiającej się degradacji istniejącej infrastruktury kolejowej. Na trasie istniało wiele ograniczeń prędkości od 20 do 40 km/h. Powodowało to znaczne wydłużenie czasu jazdy pociągów. Przed rozpoczęciem modernizacji pociągi z Poznania Głównego do Wągrowca jechały średnio 104 minuty. W rozkładzie jazdy na 2011/2012 podróż do tej miejscowości zostanie skrócona średnio o 21 min., a po wykonaniu całego zakresu prac średnio o 30 min. Do momentu skrócenia czasu przejazdu o pół godziny, pociągi na trasie Wągrowiec-Poznań, na niektórych przejazdach kolejowych, będą musiały zwalniać do 20 km/h na godzinę. To rozwiązanie podwyższy bezpieczeństwo pasażerów i kierowców korzystających z drogi Poznań-Wągrowiec, która kilka razy przecina tor kolejowy. Kierowcy odzwyczaili się od widoku pociągów, które w czasie remontu, przez 6 miesięcy nie kursowały po tej linii.
Ostateczne skrócenie czasu jazdy nastąpi po uruchomieniu LCS (Lokalne Centrum Sterowania – czyli skomputeryzowana nastawnia kontrolująca ruch pociągów) i włączeniu automatycznych przejazdów kolejowych. Niewykonanie remontu trasy kolejowej do Wągrowca groziło zamknięciem linii w 2015 r.
Projekt realizowany jest w latach 2011-2013. Jego wartość kosztorysowa to 153,6 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 76,88 proc. kosztów kwalifikowanych, tj. 95,6 mln zł. Zadanie jest także finansowane ze środków Funduszu Kolejowego i PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Głównym celem modernizacji jest podniesienie standardów technicznych tej ważnej dla regionalnych przewozów pasażerskich linii poprzez:
• modernizację nawierzchni toru na długości 50,284 km od stacji Poznań Wschód do stacji Wągrowiec;
• naprawę czterech obiektów inżynieryjnych;
• przebudowę istniejących i budowę nowych peronów z dojściami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych;
• modernizację przejazdów kolejowo-drogowych;
• budowę nowych przystanków osobowych Czerwonak Osiedle i Murowana Goślina Zielone Wzgórza;
• zabudowę akustycznej informacji dla podróżnych;
• budowę nowoczesnych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym nastawianych z Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Wągrowcu;
• budowę nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych;
• przebudowę oświetlenia stacji, przystanków osobowych i przejazdów kolejowo-drogowych.

Zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji w czasie całkowitego zamknięcia linii – od 1 czerwca 2011 r. do 30 listopada 2011 r. – został wykonany taki zakres prac, który pozwoli oddać przewoźnikom linię do eksploatacji w rozkładzie jazdy 2011/2012.
Po zrealizowaniu całego zakresu prac budowlanych inwestycja przyniesie następujące efekty:
• podniesienie prędkości jazdy pociągów pasażerskich do 120 km/h (skrócenie czasu jazdy o około 30 min.);
• poprawa bezpieczeństwa ruchu szynowego i drogowego;
• zwiększenie ilości kursujących pociągów;
• możliwość połączenia transportu miejskiego i podmiejskiego;
• podwyższenie standardu usług przewozowych;
• poprawa komfortu podróży;
• poprawa dostępności transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych;
• ograniczenie hałasu.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...