Po sześciu miesiącach intensywnych prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód-Wągrowiec, 11 grudnia 2011 r. ponownie wrócą na nią pociągi pasażerskie. Dzięki wykonaniu zasadniczych prac torowych czas jazdy autobusów szynowych w nowym rozkładzie jazdy zostanie skrócony o około 21 min., a po całkowitym wykonaniu modernizacji nawet o około 30 min.
Modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód-Wągrowiec jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu w ramach zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód-Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód-Gołańcz – etap I.” Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Konieczność wykonania modernizacji wynikała z pogłębiającej się degradacji istniejącej infrastruktury kolejowej. Na trasie istniało wiele ograniczeń prędkości od 20 do 40 km/h. Powodowało to znaczne wydłużenie czasu jazdy pociągów. Przed rozpoczęciem modernizacji pociągi z Poznania Głównego do Wągrowca jechały średnio 104 minuty. W rozkładzie jazdy na 2011/2012 podróż do tej miejscowości zostanie skrócona średnio o 21 min., a po wykonaniu całego zakresu prac średnio o 30 min. Do momentu skrócenia czasu przejazdu o pół godziny, pociągi na trasie Wągrowiec-Poznań, na niektórych przejazdach kolejowych, będą musiały zwalniać do 20 km/h na godzinę. To rozwiązanie podwyższy bezpieczeństwo pasażerów i kierowców korzystających z drogi Poznań-Wągrowiec, która kilka razy przecina tor kolejowy. Kierowcy odzwyczaili się od widoku pociągów, które w czasie remontu, przez 6 miesięcy nie kursowały po tej linii.
Ostateczne skrócenie czasu jazdy nastąpi po uruchomieniu LCS (Lokalne Centrum Sterowania – czyli skomputeryzowana nastawnia kontrolująca ruch pociągów) i włączeniu automatycznych przejazdów kolejowych. Niewykonanie remontu trasy kolejowej do Wągrowca groziło zamknięciem linii w 2015 r.
Projekt realizowany jest w latach 2011-2013. Jego wartość kosztorysowa to 153,6 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 76,88 proc. kosztów kwalifikowanych, tj. 95,6 mln zł. Zadanie jest także finansowane ze środków Funduszu Kolejowego i PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Głównym celem modernizacji jest podniesienie standardów technicznych tej ważnej dla regionalnych przewozów pasażerskich linii poprzez:
• modernizację nawierzchni toru na długości 50,284 km od stacji Poznań Wschód do stacji Wągrowiec;
• naprawę czterech obiektów inżynieryjnych;
• przebudowę istniejących i budowę nowych peronów z dojściami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych;
• modernizację przejazdów kolejowo-drogowych;
• budowę nowych przystanków osobowych Czerwonak Osiedle i Murowana Goślina Zielone Wzgórza;
• zabudowę akustycznej informacji dla podróżnych;
• budowę nowoczesnych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym nastawianych z Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Wągrowcu;
• budowę nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych;
• przebudowę oświetlenia stacji, przystanków osobowych i przejazdów kolejowo-drogowych.
Zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji w czasie całkowitego zamknięcia linii – od 1 czerwca 2011 r. do 30 listopada 2011 r. – został wykonany taki zakres prac, który pozwoli oddać przewoźnikom linię do eksploatacji w rozkładzie jazdy 2011/2012.
Po zrealizowaniu całego zakresu prac budowlanych inwestycja przyniesie następujące efekty:
• podniesienie prędkości jazdy pociągów pasażerskich do 120 km/h (skrócenie czasu jazdy o około 30 min.);
• poprawa bezpieczeństwa ruchu szynowego i drogowego;
• zwiększenie ilości kursujących pociągów;
• możliwość połączenia transportu miejskiego i podmiejskiego;
• podwyższenie standardu usług przewozowych;
• poprawa komfortu podróży;
• poprawa dostępności transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych;
• ograniczenie hałasu.