Jak donosi epoznan.pl firma z podpoznańskiego Bolechowa zapowiedziała premierę nowego autobusu z napędem alternatywnym.
W 2019 roku do gamy producenta dołączy Solaris Urbino 12 hydrogen, czyli pojazd napędzany energią z wodorowego ogniwa paliwowego. Będzie on całkowicie bezemisyjny. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km – zapewnia firma.
Dodatkowo pojazd posiadać będzie niewielką baterię trakcyjną, która wspomoże ogniwo wodorowe w przypadku dużego zapotrzebowania na energię. 12-metrowy pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in i zabierze na pokład 80 pasażerów.
Nowy projekt to rozwinięcie koncepcji z 2014 roku. Wówczas producent dostarczył dwa elektryczne autobusy dla Hamburga. Tam jednak ogniwo wodorowe jedynie wspomagało główną baterię, a w tym przypadku będzie podstawą napędu.
– Rewolucja w zakresie ekologicznego transportu publicznego jest faktem – Solaris postanowił odpowiedzieć na to zapotrzebowanie kolejnym produktem. A autobusy wodorowe mają wszelkie predyspozycje, by zaistnieć szerzej na rynku: są tanie w eksploatacji, lżejsze od autobusów elektrycznych, mają zasięg wystarczający na przejechanie 350 km na jednym tankowaniu wodoru (tyle wynosi średnio dzienny przebieg autobusu miejskiego) i są całkowicie bezemisyjne – jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest bowiem para wodna – przekonuje dr Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszar Badań i Rozwoju.