Wracają pociągi na trasę Oborniki Wlkp. – Piła. Kończą się zasadnicze prace i sprawdzanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Po modernizacji, pod koniec 2019 r. podróż między Poznaniem a Piłą zajmie nie 120 lecz 80 minut.– Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Krajowy Program Kolejowy zwiększa możliwości komunikacji w regionach m.in. w Wielkopolsce, na trasie Piła – Poznań, gdzie kończy się kolejny etap prac. Na jednotorowym szlaku Oborniki Wlkp. – Piła kończy się sprawdzanie systemu i urządzeń sterowania ruchem. Na stacjach i przystankach m.in. Oborniki Wlkp. i Chodzież widać nowe perony. Wymieniono rozjazdy, które zapewnią sprawną jazdę pociągów. Modernizowane są przejazdy kolejowo – drogowe i montowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Prace objęły mosty kolejowe – na stacji Rogoźno (na rzece Wełnie), na rzece Noteć i na rzece Gwda oraz wiadukt na ul. Niestachowskiej wkomunikacyjnych województwa wielkopolskiego. Obejmuje m.in. modernizację 134 km torów i budowę 4 nowych przystanków: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo.
Budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja torów znacząco podniosą komfort podróżowania także osobom o ograniczonej mobilności. Na peronach będą nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.
Zwiększy się przepustowość linii obsługującej ruch regionalny oraz dalekobieżny z południa kraju do Kołobrzegu. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością maksymalną do 120 km/h a towarowe do 80 km/h. Po zakończeniu modernizacji czas podróży pociągiem z Poznania do Piły będzie trwał ok. 80 min zamiast wcześniejszych 120 min. Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa. Na trasie Poznań – Piła, na 63 przejazdach kolejowo – drogowych zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą zamontowane nowe systemy zabezpieczeń – sygnalizacja świetlna lub rogatki. Sprawny nadzór nad modernizowanym odcinkiem zapewni Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Poznaniu. Inwestycja warta ok. 500 mln zł netto jest współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
******
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odstępują z winy Astaldi S.p.A od dwóch kontraktów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 2 października wezwały Astaldi S.p.A wraz z konsorcjantami, do podjęcia prac na kontraktach tj. linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin – Lublin w km 107.283 – 175,850 LOT C oraz linii Poznań – Leszno „Przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Leszno.
W związku z niepodjęciem przez Astaldi S.p.A i konsorcjantów prac na obu kontraktach, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dziś, 5 października złożyły oświadczenia o odstąpieniu od obu umów z winy Konsorcjantów .
PLK nie pozostawiły podwykonawców Astaldi S.p.A, którzy nie otrzymali należności za wykonana pracę, bez wsparcia. Spółka podjęła nadzwyczajne działania względem regulowania należności dla podwykonawców. Określono najszybszy i zgodny z prawem sposób procedowania dokumentów, który pozwoli podwykonawcom uzyskać należności wynikające ze zobowiązań Astaldi S.p.A. Wczoraj 4 października należności w wysokości 14 mln zł otrzymało 5 firm, we wtorek były wypłaty dla podwykonawców w Lesznie. Dziś również wypłacono 0,5 mln zł podwykonawcom na linii poznańskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizują najskuteczniejsze warunki do szybkiej kontynuacji prac objętych powyżej opisanymi kontraktami. Poznaniu.