Można rozpocząć prace przy budowie stacji metra Dworzec Wileński w Warszawie. W piątek wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski podpisał decyzję o pozwoleniu na budowę. – Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności – poinformowała Ivetta Biały, rzeczniczka wojewody.
Decyzja obejmuje m.in. przebudowę sieci uzbrojenia terenu w rejonie skrzyżowania al. Solidarności z ul. Targową. Projekt zakłada budowę stacji wraz wyposażeniem oraz infrastruktury związanej z pracami nad II linią metra: torów, urządzeń telekomunikacyjnych, trakcyjnych i sterowania ruchem kolejowym.
Jak powiedziała Biały, wojewoda czeka jeszcze na uzupełnienie dokumentacji przez inwestora, jeśli chodzi o część kolejową stacji Stadion. 26 maja Kozłowski wydał pozwolenie na budowę stacji metra Świętokrzyska, a 13 maja – stacji Rondo ONZ. Miasto ma już także pozwolenia na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat i Powiśle.
Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku tego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach – Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Miasto planuje zmiany w harmonogramie – są one konieczne m.in. ze względu na mistrzostwa Euro 2012, podczas których Praga nie może być rozkopana. W umowie na budowę metra miasto zastrzegło, że skrzyżowanie ul. Targowej i al. Solidarności podczas mistrzostw będzie przejezdne.
Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz i prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zapewniali w połowie maja, że mimo planowanych zmian w harmonogramie, ostateczny termin ukończenia budowy II linii podziemnej kolejki nie został zmieniony i nadal jest to październik 2013 r. Tarcze, które wydrążą tunele metra, rozpoczną prace prawdopodobnie jesienią.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra warszawski ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na odcinku długości 6,1 km i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Ĺšródło: Wirtualna Polska