Jednym z niezbywalnych praw człowieka jest prawo do pomocy ze strony państwa. W tym i pomocy prawnej.
Między innymi o tym dyskutowano podczas I Kongresu Praw Obywatelskich. Na stronie RPO można przeczytać zapisy ze wszystkich paneli. My polecamy panel o bezpłatnej pomocy prawnej. W dżungli polskiego prawa dostęp do takiej pomocy staje się podstawowym prawem obywatelskim
System nieodpłatnej pomocy prawnej jest nieodzownym elementem systemu ochrony praw i wolności. Pozwala zapewnić dostęp do profesjonalnej pomocy prawnej osobom uboższym, jak również może – poprzez częściową profesjonalizację obrotu prawnego – usprawnić działania administracji i wymiaru sprawiedliwości.
Zarówno wśród prawników, jak i osób korzystających z bezpłatnej pomocy prawnej, panuje zgoda, że system w obecnej postaci nie wystarcza do realizacji założonych celów. Potwierdzają to też praktyczne doświadczenia z działalności Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.
Celem panelu była wymiana doświadczeń przez różne instytucje zajmujące się świadczeniem pomocy prawnej na rzecz obywateli. Jednocześnie panel poświęcony zostanie refleksji nad proponowanymi zmianami ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej.
Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli innych instytucji rzeczniczych, klinik prawa, oraz samorządów zawodowych i organizacji pozarządowych zajmujących się nieodpłatna pomocą prawna zarówno w ujęciu systemowym, jak i w praktyce.
Panelistami byli:
profesor Małgorzata Król, kierowniczka Studenckiego Punktu Informacji Prawnej – Klinika Prawa i Klinika Praw Dziecka.
Mecenas Ryszard Ostrowski, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych.
Mecenas Rafał Dębowski, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej.
Piotr Lewko, wiceprezes zarządu Związku Biur Porad Obywatelskich
Grzegorz Wiaderek, członek zarządu INPRiS – organizacji, która od lat zajmuje się refleksją systemową nad poradnictwem prawnym i dostępem do prawa.
Moderatorką dyskusji, a zarazem jednym z ekspertów, była Wioletta Lewicka-Szostak – dyrektorka Zespołu Wstępnej Oceny Wniosków w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, który zajmuje się obsługą interesantów, zarówno w siedzibie Rzecznika, jak i w punktach terenowych, a także wstępną analizą wszystkich skarg wpływających do Rzecznika Praw Obywatelskich. Więcej na stronie RPO.