Dziewiąta edycja najważniejszego spotkania biznesowego w Europie Centralnej odbędzie się w dniach 10-12 maja 2017 roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Podczas tegorocznego IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego nie zabraknie sesji związanych z rynkiem nieruchomości w Polsce: Nieruchomości komercyjne w Europie i Polsce
* Brexit, „efekt Trumpa”, kryzys Unii Europejskiej. Jak sytuacja geopolityczna wpływa na klimat inwestycyjny w sektorze nieruchomości komercyjnych
* Alternatywa dla Londynu: Warszawa, Praga, a może Frankfurt?
* Nieruchomościowa rewolucja? Co decyduje o miejscu Polski na europejskiej mapie inwestycji w nieruchomości komercyjne
*Nieruchomości, które kuszą inwestorów: centra handlowe, biura, hotele, magazyny. A może akademiki i domy seniora?
REIT po polsku – jak zarabiać na nieruchomościach komercyjnych
* Szansa dla małych inwestorów. Jak działają REIT-y na świecie
* Perspektywa dewelopera – czy rynek nieruchomości wrzuci szósty bieg?
* Sposób na emeryturę? REIT-y zachętą do oszczędzania
Budownictwo mieszkaniowe w Polsce
* Polski rynek mieszkaniowy – aktualna sytuacja. Cechy stałe rynku i jego specyfika
* Zróżnicowanie regionalne. Uwarunkowania gospodarcze, społeczne i demograficzne
* Nadal boom, czy spowolnienie? Podaż mieszkań deweloperskich a zasoby Polaków i akcja kredytowa
* Co może stymulować rozwój po wygaśnięciu programu dopłat „Mieszkanie dla młodych”? „Mieszkanie Plus” – potencjalny wpływ na rynek
* Sektor wykonawczy – potencjał i specjalizacja rynku budowlanego
Program „Mieszkanie Plus”
* Ustawa o programie budowy tanich mieszkań na wynajem. Cele, założenia, aparat realizacyjny
* Perspektywiczne efekty: mobilność społeczna, jakość życia, demografia i struktura osadnicza, rynek pracy
* Wpływ Programu na kształt rynku mieszkaniowego w Polsce i koniunkturę w budownictwie
* „Mieszkanie Plus” a rynek najmu. Reakcje deweloperów i prywatnych właścicieli mieszkań na wynajem
* Narodowy Fundusz Mieszkaniowy. Kwestia pozyskiwania gruntów. Rola samorządu lokalnego
Handel tradycyjny w dobie digitalizacji
* Nie zmierzch, lecz rewolucja. Tradycyjne formy handlu wobec wyzwań ery cyfrowej
* Digitalizacja sklepów tradycyjnych (e-wózki, beacony, roboty, internet Rzeczy). Przykłady z Polski i ze świata
* Omnichannel, czyli przenikanie się kanałów sprzedaży. Rola sfery digital w budowaniu ich spójności
* Customer Experience – oczekiwania cyfrowego klienta. Budowanie relacji, komunikacja, programy lojalnościowe
E-commerce: smartfon i Big Data rozdają karty
* 10 najważniejszych trendów rynku sprzedaży online
* Analityka na usługach e-handlu
* Integracja płatności mobilnych i programów lojalnościowych
* Logistyka jako kluczowy czynnik sukcesu e-commerce
Warunki inwestowania – debata przedsiębiorców
* Kiedy przedsiębiorca inwestuje – katalog kluczowych warunków
*Bodźce i hamulce – wybrane zachęty i czynniki odstraszające. Samo życie, czyli parada przykładów
* Gdzie są granice „rozsądnego ryzyka”? Kalkulacje, prognozy i proces decyzyjny
Inwestycje zagraniczne w Europie Centralnej
* Inwestorzy zagraniczni nie rezygnują w trudnych czasach. Atrakcyjność inwestycyjna krajów Europy Centralnej
* Zachęty i wymagania. Jak są traktowani inwestorzy zagraniczni w państwach V4?
* Proinwestycyjna polityka państwa – punkt widzenia inwestorów
* Inwestycje wartościowe, pożądane, przyciągane – punkt widzenia państwa
Atrakcyjne lotnisko. Inwestycje wokół portów
* Rozwój regionalnych portów lotniczych – projekty trafione i te ze znakiem zapytania…
* Przyciąga, rozwija, ożywia. Port lotniczy jako fenomen na mapie inwestycji i biznesu
* Zaplecze portu w fazie intensywnego rozwoju: infrastruktura cargo, usługi lotniskowe, połączenia z regionem, firmy kooperujące
* Nowe inwestycje „okołolotniskowe” – hotele, centra konferencyjne, nieruchomości biurowe
Samorząd i biznes – partnerstwo z rozsądku
* W jakim kierunku rozwijać współpracę władz samorządowych z przedstawicielami nauki i biznesu
* Inwestycje, dzięki którym zarabiają zarówno biznes, jak i gmina
* Wspólne inicjatywy samorządów i biznesu: PPP – dobre praktyki w Polsce (koncesje, rewitalizacja, prywatyzacja usług, waluta lokalna)
* Doświadczenia i modele warte upowszechnienia. Pouczające porażki
* Lokalna biurokracja jako czynnik zniechęcający przedsiębiorców
* Czy biznes może pomóc samorządom w rozwiązaniu wyzwań społecznych?
Przyszłość PPP w Polsce
* Działania rządu w celu rozwijania projektów PPP. Promocja, strategia, długookresowa polityka
* Niedostateczne przygotowanie sektora publicznego do PPP? Fakty i mity
* PPP w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 i PPP hybrydowe – szansa na nowe otwarcie?
* Komparator PPP – innowacyjne narzędzie do oceny potencjału przedsięwzięcia
Aktywni inwestorzy w polskich miastach
* Jak inwestorzy zmieniają oblicze polskich miast. Zestaw potrzebnych narzędzi: wyobraźnia, odwaga i pieniądze
* Samorząd i kapitał, czyli skuteczne partnerstwo w praktyce. Modele relacji, transparentność, odpowiedzialność
* Mądre zarządzanie przestrzenią z myślą o ludziach. Rola kreatywnych architektów i urbanistów
*Jak na tym zarabia biznes, jak korzysta miasto. Wizerunek jest bezcenny. Dobre praktyki warte upowszechniania
Udana rewitalizacja w praktyce
* Ani remont, ani modernizacja. Czym jest prawdziwa rewitalizacja?
* Prywatny kapitał nadaje przestrzeni (zdewastowanej, poindustrialnej) nowe funkcje. Przedsiębiorczość aktywna biznesowo i społecznie
* Rola konserwatora zabytków, samorządu, administracji – relacje z inwestorem. Środki publiczne?
* Co to jest udana rewitalizacja? Najciekawsze case studies i próby uogólnień
* Korzyści dla miasta, mieszkańców, inwestora. Zwrot z kapitału a wizerunek i prestiż
Wolne tereny. Pomysł i współpraca
* Tereny „zbędne” w miastach – poprodukcyjne, zdewastowane, nieatrakcyjne. Skala zjawiska, koszty, uciążliwość
* Polityka władz samorządowych wobec niechcianych terenów. Rola planów zagospodarowania przestrzennego
* Sprzedaż czy partnerstwo? Jak skutecznie współpracować przy nietypowych projektach. Transparentność, komunikacja, odpowiedzialność
* Inwestor z pomysłem – przykłady zagospodarowania działek… bez przyszłości
Obecnie trwają jeszcze prace nad agendą.