Ukraina

Umowa na modernizację linii z Piły do Poznania podpisana

Krótszy czas podróży, nowe i komfortowe przystanki, sprawniejszy przewóz towarów oraz wyższy poziom bezpieczeństwa to główne efekty przebudowy linii kolejowej z Poznania do Piły. Umowę na modernizację wartą prawie 500 mln zł, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego podpisały wczoraj z wykonawcą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Modernizacja linii kolejowej skróci czas przejazdu z Poznania do Piły o około 40 minut – z około 2 godz. do 1 godz. 20 minut. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa i przepustowość na 94 km trasy dzięki modernizacji torów, sieci trakcyjnej, zainstalowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych.
– Modernizacja linii kolejowej Poznań-Piła jest bardzo ważnym projektem. Efekty inwestycji będą sprzyjały poprawie transportu w aglomeracji i regionie oraz rozwojowi przewozów towarowych w Wielkopolsce. Tą inwestycją lepiej łączymy Polskę. Krótsze podróże i dodatkowe przystanki zwiększą konkurencyjność i atrakcyjność kolei. Projekty z Krajowego Programu Kolejowego, które służą Wielkopolsce, warte są ponad 5 mld zł – mówi Arnold Bresch, członek zarządu ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace na linii Poznań-Piła to najdroższy kontrakt zawierany przez PLK. Ale przygotowane są kolejne umowy. Jak informuje prezes Bresch do końca maja podpisane będą wszystkie umowy dotyczące wjazdów do Poznania.


Cztery nowe przystanki

Linia kolejowa nr 354 przebiega przez obszar: Poznań, powiat poznański, obornicki, chodzieski i pilski z miastem Piła. Jest to linia o znaczeniu regionalnym i międzyregionalnym. Znajduje się na niej 8 stacji kolejowych i 12 przystanków osobowych. Prędkość obowiązująca z uwagi na stan techniczny od 50 do 100 km/h.
W obrębie Poznańskiego Węzła Kolejowego powiązana jest z ważnymi międzynarodowymi ciągami komunikacyjnymi E20/C-E20 i E-59.
Długość linii wynosi 94 km, w tym: długość odcinka dwutorowego – 35 km, jednotorowego – 59 km.
Linia dostosowana będzie do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 80 km/h dla towarowych. Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu wybudują 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Poznań Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn. Przebudowanych zostanie 8 stacji i 12 przystanków. Pasażerowie zyskają komfortowe perony z wiatami, czytelnym systemem informacji pasażerskiej, nowoczesnym oświetleniem i oznakowaniem. Dojścia do peronów będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dodatkowo na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunele zostaną wyposażone w windy, które ułatwią obsługę. Wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w stojaki dla rowerów.

Wzrasta poziom bezpieczeństwa

W Poznaniu powstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS), które zapewni sprawny nadzór nad linią, a w Pile rezerwowego centrum sterowania. Komputerowy system będzie wspierał prace dyżurnych ruchu. Bezpieczeństwo zwiększy się dzięki wymianie rozjazdów i modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 76 skrzyżowań toru z drogą zyska dodatkowe zabezpieczenie i nowe urządzenia. Sprawniej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi także dzięki modernizacji 105 obiektów inżynieryjnych dostosowanych do rozwiązań proekologicznych – przejścia dla zwierząt, polepszenie gospodarki wodno-gruntowej, obniżenie poziomu hałasu.
Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą w trybie projektuj i buduj, będzie kosztować 485 mln zł netto. Aż 85 proc., czyli 425 mln zł pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach WRPO 2014+), A 15 proc. z funduszy kolejowych. Wykonawcą jest firma Porr Polska Construcion S.A., a Inżynierem Projektu – SUEZ Consulting SAFAGE EKOCENTRUM. Firmy już współpracowały ze sobą przy realizacji innych kontraktów.

Umowę z ramienia PLK SA podpisali: Zbigniew Miliński, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego Poznań ds. projektów krajowych oraz Beata Kubacha, wicedyrektor ds. finansowych. W imieniu Porr Polska Construcion SA podpis złożył Siegfried Wiendok, członek zarządu. Prace budowlane rozpoczną się wiosną 2018 r. a zakończą w 2019 r.

x

Zobasz także

Będzie obwodnica Kępna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 4-kilometrowego odcinka drugiej ...

Ten region kocha sport

Samorząd Województwa Wielkopolskiego z roku na rok coraz mocniej stawia na kulturę fizyczną, wspierając zarówno ...

Wojewoda wśród uczniów

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk spotkała się z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w ...

Pociągi wrócą do Kępna

To będzie inwestycja za 600 mln zł. Dzięki niej po 20 latach wrócą tam pociągi ...

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...