Nickel 750×200 – Dąbrówka
Agrobex 750×100 – czerwiec 2017

Zawłaszczanie WFOŚiGW

Ostatnim aktem zawłaszczania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu” (WFOŚiGW) nazwał Marszałek Marek Woźniak

wpisujący się w październikową nowelizację ustawy o ochronie środowiska sposób powołania nowego zarządu Funduszu. Odniósł się w ten sposób do działań Wojewody Wielkopolskiego Zbigniewa Hoffmanna, który wystąpił do Zarządu Województwa Wielkopolskiego z pismem, w którym przedkłada uzgodnione z Ministrem Środowiska wnioski ws. powołania prezesa i wiceprezesa tej samorządowej instytucji, samorządowi pozostawiając jedynie możliwość zatwierdzenia przyjęcia uchwały o powołaniu tych osób na stanowiska. W przypadku gdy Zarząd Województwa Wielkopolskiego tego nie zrobi, Wojewoda i tak powoła nowe władze Funduszu.

Nie będzie zgody na powołanie w takim trybie członków zarządu WFOŚiGW, w myśl ultimatum, które zgodnie z ustawą, Pan Wojewoda nam składa oraz w sytuacji, gdy ustawa jest niekonstytucyjna” – podkreśla Marszałek Woźniak i dodaje: „niech Pan Wojewoda powoła tych członków zarządu i ponosi pełną odpowiedzialność za funkcjonalnie WFOŚiGW”.

Wpływ samorządu województwa na fundusz będzie tym samym sprowadzał się wyłącznie do zasilania go w środki finansowe. Marszałek zapowiedział, że będziemy się bardzo szczegółowo przyglądać, jak te środki są dzielone, do kogo trafiają i czy jest to zgodne z zasadami ochrony przyrody w Polsce i Wielkopolsce. Przypomnijmy, że WFOŚiGW to samorządowa osoba prawna. W poprzedniej nowelizacji ustawy odebrano samorządowi prawo wpływu na radę nadzorczą, gdyż przedstawicielem samorządu województwa jest tam obecnie tylko jedna osoba w pięcioosobowym gronie.

Drugim powodem jest niekonstytucyjność nowelizacji ustawy, na której swoje działania opiera Wojewoda. Potwierdzają to zaprezentowane przez Marszałka opinie prawne przygotowane przez prof. Hannę Rakowską – Trelę, prof. Marka Chmaja oraz prof. Sławomira Patyrę dla Biura Analiz Sejmowych. Prawnicy w praktycznie jednobrzmiącej ocenie stwierdzają, że nowelizacja ustawy łamie art. 15, 16 i 165 Konstytucji RP, mówiące odpowiednio o naruszeniu zasady decentralizacji władzy publicznej oraz odebraniu samorządowi uprawnień do sprawowania władzy publicznej i wykonywaniu istotnych zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a także naruszeń w zakresie samodzielności JST. Zarzuty te potwierdza również czwarta opinia przygotowana przez spółkę adwokacką.

Sprawa WFOŚiGW to kolejny przykład działań centralizacyjnych rządu, w wyniku których Samorząd Województwa traci wpływ na kształtowanie regionalnej polityki w kilku ważnych obszarach, wcześniej realizowanych z sukcesem za pośrednictwem Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, Wielkopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych czy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Odpowiedź na pismo Wojewody, podpisana przez Marszałka Woźniaka, została wysłana 24 października 2017 roku.

x

Zobasz także

Ochrona działek leśnych

Prawa właścicieli działek leśnych podlegają istotnemu ograniczeniu. Problem jest tym większy, im bliżej miasta i ...

Gminny zasób mieszkaniowy

Gminom będzie łatwiej prowadzić rozważną politykę mieszkaniową. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy ...

Nowe zasady projektowania

1 stycznia 2018 r. wchodzi w życie podpisana 14 listopada 2017 r. przez ministra infrastruktury ...

NSA o drzwiach zewnętrznych

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę właścicieli mieszkania, którzy wymienili na nowe drzwi wejściowe do mieszkania. ...

Jak wycenić nieruchomość

– Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych są niezbędnym elementem prawidłowo funkcjonującego rynku nieruchomości. Rolą standardów jest ...