Na dwa poznańskie projekty Ministerstwo Rozwoju przeznaczy unijne dofinansowanie o łącznej wartości 107 mln zł. Dziś odbyło się oficjalne podpisanie umów, w ramach których MPK Poznań zakupi 60 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych, a poznański samorząd przebuduje trasę tramwajową od przystanku Kórnicka do Ronda Żegrze. Powstanie również odcinek do ul. Unii Lubelskiej i pętla tramwajowo-autobusowa.
Dziś w Ministerstwie Rozwoju zostało podpisanych kolejnych siedem umów na łączną kwotę dofinansowania 461,14 mln zł. Aż dwie umowy dotyczyły Poznania, na które rząd postanowił przeznaczyć 107 mln zł.
– To kolejne środki, które Ministerstwo Rozwoju kieruje do Poznania. To odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców stolicy Wielkopolski – mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
Trasa tramwajowa Kórnicka-Unii Lubelskiej
Na realizację drugiego projektu Poznań ze środków Funduszu Spójności otrzyma niemal 57 mln zł. To jedna trzecia jego całkowitej wartości brutto. Przyjęty w dokumentacji aplikacyjnej harmonogram realizacji tej inwestycji zakłada prowadzenie robót budowlanych w trzech etapach – od roku 2017 do 2022.
W ramach tego projektu przebudowane zostanie torowisko tramwajowe na odcinku od przystanku Kórnicka do os. Lecha oraz od os. Lecha do ronda Żegrze. To konieczność, bo jest ono w bardzo złym stanie. Dodatkowo powstanie ok. 800-metrowy odcinek nowej trasy tramwajowej, łączącej rondo Żegrze z nową pętlą przy ul. Unii Lubelskiej, która służyć będzie zarówno obsłudze taboru tramwajowego jak i autobusów.
– Budowa nowego odcinka trasy lepiej skomunikuje z resztą miasta duże osiedla przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej. Liczymy na to, że dzięki niemu więcej osób będzie chciało korzystać z transportu publicznego. Ważne jest również to, że za sprawą realizacji tego projektu zwiększy się atrakcyjność terenów inwestycyjnych w tym rejonie – podkreśla prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Poprawi się też komfort jazdy dotychczasowym odcinkiem trasy. Dzięki nowoczesnym technologiom, które zostaną wykorzystane przy przebudowie torowiska, ograniczone zostaną drgania i hałas. Nowe torowisko będzie bardziej trwałe, stabilne i bezpieczne. Zmiany dotkną również infrastruktury przystankowej na całej trasie stanowiącej przedmiot projektu. Przebudowane zostaną stare przystanki, powstaną nowe. W obu wypadkach będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
– Warto podkreślić, że jest to pierwszy oceniony pozytywnie projekt o dofinansowanie w ramach działania 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 spośród sześciu, jakie złożyliśmy w grudniu ubiegłego roku. Ocena pozostałych również zmierza ku końcowi, a to oznacza, że już niebawem może dojść do formalnego potwierdzenia przyznania kolejnych dotacji i w konsekwencji rozpoczęcia realizacji kolejnych zaplanowanych projektów – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania
60 nowych tramwajów
Pozytywną ocenę Centrum Unijnych Projektów Transportowych uzyskał już projekt MPK, dotyczący zakupu nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego. Umowa podpisana w środę pozwoli współfinansować zakup 60 nowych tramwajów niskopodłogowych. Projekt zapewnia finansowanie realizacji dwóch przetargów – na dostawę 10 tramwajów dwukierunkowych Moderus Beta, które już jeżdżą po Poznaniu oraz dostawę 50 całkowicie niskopodłogowych tramwajów z rodziny Moderus Gamma, które pojawią się na ulicach Poznania w latach 2018-2019. Wśród nich jest 20 tramwajów dwukierunkowych, które kursować będą głównie na planowanej trasie na Naramowice.
– Wśród dziś podpisywanych umów nasz projekt jest największy. Jego łączna wartość to 450,30 mln zł. Unijne dofinansowanie wynosi natomiast 50 mln zł. Nie ukrywam, że liczymy na zwiększenie tego poziomu w przyszłości, o co będziemy zabiegać. Atutem tego projektu jest jego wysoki stan zaawansowania – przetargi zostały już rozstrzygnięte, projekt uzyskał akceptację specjalistów inicjatywy Jaspers, co nieomalże gwarantuje obligatoryjne jego zatwierdzenie jako dużego, przez Komisję Europejską – mówi Wojciech Tulibacki prezes zarządu MPK Poznań.
Warto przypomnieć, że dotacja zagwarantowana przez podpisaną w środę umowę, jest kolejną, jaką udało się pozyskać poznańskiemu MPK. Pod koniec ubiegłego roku spółka podpisała umowę o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla projektu „Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las”. Kwota ponad 67 mln zł została przeznaczona m.in. na dofinansowanie zakupu 20 jednokierunkowych Moderusów Beta.