Ukraina

107 mln zł dla Poznania na komunikację tramwajową

Na dwa poznańskie projekty Ministerstwo Rozwoju przeznaczy unijne dofinansowanie o łącznej wartości 107 mln zł. Dziś odbyło się oficjalne podpisanie umów, w ramach których MPK Poznań zakupi 60 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych, a poznański samorząd przebuduje trasę tramwajową od przystanku Kórnicka do Ronda Żegrze. Powstanie również odcinek do ul. Unii Lubelskiej i pętla tramwajowo-autobusowa.

Dziś w Ministerstwie Rozwoju zostało podpisanych kolejnych siedem umów na łączną kwotę dofinansowania 461,14 mln zł. Aż dwie umowy dotyczyły Poznania, na które rząd postanowił przeznaczyć 107 mln zł.

To kolejne środki, które Ministerstwo Rozwoju kieruje do Poznania. To odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców stolicy Wielkopolski – mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.

Trasa tramwajowa Kórnicka-Unii Lubelskiej

Na realizację drugiego projektu Poznań ze środków Funduszu Spójności otrzyma   niemal 57 mln zł. To jedna trzecia jego całkowitej wartości brutto. Przyjęty w dokumentacji aplikacyjnej harmonogram realizacji tej inwestycji zakłada prowadzenie robót budowlanych w trzech etapach – od roku 2017 do 2022.

W ramach tego projektu przebudowane zostanie torowisko tramwajowe na odcinku od przystanku Kórnicka do os. Lecha oraz od os. Lecha do ronda Żegrze. To konieczność, bo jest ono w bardzo złym stanie. Dodatkowo powstanie ok. 800-metrowy odcinek nowej trasy tramwajowej, łączącej rondo Żegrze z nową pętlą przy ul. Unii Lubelskiej, która służyć będzie zarówno obsłudze taboru tramwajowego jak  i autobusów.

Budowa nowego odcinka trasy lepiej skomunikuje z resztą miasta duże osiedla przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej. Liczymy na to, że dzięki niemu więcej osób będzie chciało korzystać z transportu publicznego.  Ważne jest również to, że za sprawą realizacji tego projektu zwiększy się atrakcyjność terenów inwestycyjnych w tym rejonie – podkreśla prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Poprawi się też komfort jazdy dotychczasowym odcinkiem trasy. Dzięki nowoczesnym technologiom, które zostaną wykorzystane przy przebudowie torowiska, ograniczone zostaną drgania i hałas. Nowe torowisko będzie bardziej trwałe, stabilne i bezpieczne. Zmiany dotkną również infrastruktury przystankowej na całej trasie stanowiącej przedmiot projektu. Przebudowane zostaną stare przystanki, powstaną nowe. W obu wypadkach będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Warto podkreślić, że jest to pierwszy oceniony pozytywnie projekt o dofinansowanie w ramach działania 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 spośród sześciu, jakie złożyliśmy w grudniu ubiegłego roku. Ocena pozostałych również zmierza ku końcowi, a to oznacza, że już niebawem może dojść do formalnego potwierdzenia przyznania kolejnych dotacji i w konsekwencji rozpoczęcia realizacji kolejnych zaplanowanych projektów – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania 

60 nowych tramwajów   

Pozytywną ocenę Centrum Unijnych Projektów Transportowych uzyskał już projekt  MPK, dotyczący zakupu nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego. Umowa podpisana w środę pozwoli współfinansować zakup 60 nowych tramwajów niskopodłogowych. Projekt zapewnia finansowanie realizacji dwóch przetargów – na dostawę 10 tramwajów dwukierunkowych Moderus Beta, które już jeżdżą po Poznaniu oraz dostawę 50 całkowicie niskopodłogowych tramwajów z rodziny Moderus Gamma, które pojawią się na ulicach Poznania w latach 2018-2019. Wśród nich jest 20 tramwajów dwukierunkowych, które  kursować będą głównie na planowanej trasie na Naramowice.

Wśród dziś podpisywanych umów nasz projekt jest największy. Jego łączna wartość to 450,30 mln zł. Unijne dofinansowanie wynosi natomiast 50 mln zł. Nie ukrywam, że liczymy na zwiększenie tego poziomu w przyszłości, o co będziemy zabiegać. Atutem tego projektu jest jego wysoki stan zaawansowania – przetargi zostały już rozstrzygnięte, projekt uzyskał akceptację specjalistów inicjatywy Jaspers, co nieomalże gwarantuje obligatoryjne jego zatwierdzenie jako dużego, przez Komisję Europejską  – mówi Wojciech Tulibacki prezes zarządu MPK Poznań.

Warto przypomnieć, że dotacja zagwarantowana przez podpisaną w środę umowę, jest kolejną, jaką udało się pozyskać poznańskiemu MPK. Pod koniec ubiegłego roku spółka podpisała umowę o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla projektu „Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las”. Kwota ponad 67 mln zł została przeznaczona m.in. na dofinansowanie zakupu 20 jednokierunkowych Moderusów Beta.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...