Ukraina

11 sierpnia stanie Kaponiera

W sobotę 11 sierpnia rozpoczyna się druga część przebudowy rejonu Kaponiery od ul. Bukowskiej do Mostu Teatralnego. Większość tego obszaru na półtora roku zostanie zamknięta dla ruchu. Celem inwestycji jest dostosowanie układu drogowego do aktualnych potrzeb komunikacyjnych miasta, w tym powiązanie Kaponiery z nową trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego. Rozbiórka i przebudowa konstrukcji wsporczej obiektu inżynierskiego jest niezbędna z uwagi na zły stan techniczny obiektu.
Przebudową zajmie się konsorcjum firm, które wygrało przetarg i które realizowało pierwszą jej część. Jednakże ze uwagi na trudną sytuację dotychczasowego lidera Hydrobudowy Polska (firma znajduje się w likwidacji układowej) funkcję lidera przejęła hiszpańska spółka OBRASKON Huarte Lain SA. W skład konsorcjum wchodzi również APRIVIA SA (w upadłości likwidacyjnej) oraz Przedsiębiorstwo Robot Górniczych METRO.
– W sobotę prace rozpoczniemy od demontażu trakcji tramwajowej – informuje Paweł Rakiewicz, kierownik kontraktu. – Pilny jest demontaż balustrady przy ulicy Roosevelta nad torami Pestki i odcięcie jej. W pierwszym tygodniu ustawione na dole koparki z dużym wysięgnikiem zajmą się kruszeniem estakady.
Następnie wykonawcy wyburzą stary garaż dwupoziomowy pod ul. Roosevelta oraz sfrezują nawierzchnię od strony torów kolejowych. Uzyskany z frezowania materiał użyty zostanie do budowy drogi tymczasowej.
W tym miejscu zbudowany zostanie od podstaw nowy wiadukt, tak, jak to miało miejsce na odcinku od Mostu Dworcowego Teatralnego. Jak dodaje Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inwestycji w miejscu konstrukcji wsporczej między Teatralką a rondem powstanie 12-14-metrowy wykop, a prace prowadzone będą do głębokości nawet 30 m.
Trudnością dla wykonawców będzie równoczesna realizacja trasy PST. W przeciwieństwie do etapu poprzedniego, który musiał być skończony przed Euro, teraz PST ma priorytet.
Pracami objęte będzie oczywiście również samo rondo. Przede wszystkim wybudowane zostaną połączenia z nową linią Pestki. Powstaną ruchome schody oraz windy zjeżdżające do przystanku PST, który powstanie u dołu przy Kaponierze. W tym miejscu już widoczny jest problem, bo konstrukcja przy moście okazała się słaba i przed realizacją zejścia na poziom -2 trzeba będzie dokonać zmian w dokumentacji.
– Konstrukcja samej Kaponiery jest dość dobra, dlatego pozostanie. Będą tylko uzupełnienia i wzmocnienia oraz założenie izolacji od góry, aby zapobiec zalewaniu, które ma miejsce w czasie deszczów – stwierdza dyrektor Skałecki. Zmieniony będzie również wystrój podziemia, ale przejście podziemne nie zmieni kształtu.
Według kontraktu prace przy Kaponierze mają trwać do końca 2013 r. Jednak jak zauważa dyrektor Skałecki praktyka może przynieść różne niespodzianki. W uzasadnionych przypadkach może on ulec zmianie.
Budowa spowoduje drastyczne zmiany w komunikacji zarówno publicznej, jak i samochodowej. Między Mostem Teatralnym a ul. Bukowską ruch będzie się odbywał tylko po zachodniej nitce Kaponiery (z ul. Zwierzynieckiej do Św. Marcina). Samochody pojadą ulicami Dąbrowskiego, Słowackiego, Mickiewicza, Zeylanda.

Tramwaje linii 11, 14, 26 i N21 zostają zawieszone, zaś linie 2, 5, 8, 10, 12, 13, 15 i 16 zmienią trasy. Wprowadzona zostanie komunikacja autobusowa ,,za tramwaj”. Zmienionymi trasami pojadą też autobusy linii 63, 69, 78, A, L i T5. Autobusy nocne rozpoczną trasy z placu Mickiewicza i spod Akademii Muzycznej. Wprowadzony 11 sierpnia układ obowiązywał będzie do 2 września, kiedy to tramwaje powrócą na ul. Głogowską po zakończeniu połączenia z trasą PST. Wtedy nastąpi nowa organizacja.
W czasie zmian ważną dla komunikacji staje się ulica Dąbrowskiego, którą pojedzie wiele tramwajów. Dlatego na ulicy pojawią się nowe elementy organizacji ruchu i oznakowanie uniemożliwiające blokowania torowisk przez samochody. Przy niektórych ulicach prostopadłych powstaną zakazy skrętu w lewo.
– W rejonie Kaponiery policjanci będą ręcznie kierować ruchem. Na ulicy Dąbrowskiego pojawi się więcej policjantów na motocyklach – zapowiada Józef Klimczewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KMP.
Ruch pieszych pod Kaponierą utrzymany będzie dopóki to będzie możliwe – zapowiada dyrektor Skałecki. Później utworzone zostaną przejścia na powierzchni. W części ul. Roosevelta piesi będą przemieszczali się po stronie hotelu Mercure.
ZDM zapowiada szeroką kampanię informacyjną. Między innymi do mieszkańców rejonu Kaponiery trafi 10 tys. ulotek prezentujących przejściowy układ komunikacyjny.
Przebudowa węzła komunikacyjnego rondo Kaponiera kosztować ma prawie 209,5 mln zł. Na jej realizację miasto otrzymało 55,78 mln zł dotacji unijnej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...