Szczecin, Gdynia i Polkowice otrzymają w sumie ponad 12 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
na bezemisyjny transport publiczny. Dzięki temu po ulicach trzech miast będzie jeździło łącznie czternaście nowych autobusów elektrycznych, których zakup oszacowana na ponad 37 mln zł. Kolejnym beneficjentem może zostać Poznań.
Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy NFOŚiGW pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki.
W naborze, który odbywał się od 4 września 2017 r. do 30 marca 2018 r., do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia transportowe trzech miast. W maju br. umowy o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych podpisano ze Szczecinem, Gdynią i Polkowicami. Łączna wartość tych umów wynosi ok. 37,3 mln zł, przy wsparciu ok. 12,4 mln zł. Kolejny, czwarty wniosek – z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK) – jest jeszcze na etapie procedowania.
Program pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny przewiduje możliwość zakupu nowych autobusów elektrycznych (na ten cel można ubiegać się o dotacje) oraz modernizacji lub budowy stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych (przeznaczone są na to pożyczki), przy czym stacja ładowania będzie wykorzystywana wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego. Intensywność dofinansowania zależy od formy: dotacje są udzielane do 40% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych, z kolei pożyczki do 100% różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją na dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz infrastruktury i zarządzania, polegającej na modernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych.