Ukraina

Wiadukt Górczyński gotowy

O północy wschodnią nitką Wiaduktu Górczyńskiego w Poznaniu zaczną jeździć samochody. Inwestycję ukończono miesiąc wcześniej niż planowano. Prezydent Poznania Ryszard Grobelny spotkał się dziś z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego, Zarządu Dróg Miejskich oraz wykonawcy Mostostalu Warszawa w związku z zakończeniem prac budowlanych na Górczynie. Dziś rano ZTM uruchomił tramwaj na górczyńskiej pętli, a wieczorem rozpoczną się prace związane z przywróceniem ruchu samochodowego na wiadukt wschodni. ZDM usunie zabezpieczenia, włączona zostanie sygnalizacja świetlna przy skrzyżowaniu z ul. P. Ściegiennego, gdzie zainstalowano nowe urządzenia. Po północy powinniśmy już przejechać nową trasą.
– Mamy dobrą wiadomość dla kierowców, że w nocy będzie można już korzystać z całego wiaduktu. Najważniejsze, że teraz będzie bezpieczniej – stwierdził prezydent Grobelny nie ukrywając zadowolenia ze sprawnego zakończenia prac o miesiąc wcześniej.
Dyrektor ZDM Jacek Szukała podkreśla zupełnie inną jakość technologiczna nowego obiektu w porównaniu ze starą konstrukcją, która od początku pozostawiała wiele do życzenia. Ta będzie służyła przez dziesięciolecia i mogą po niej jeździć wszelkie pojazdy.
– Mostostal stanął na wysokości zadania. O sprawności realizacji decyduje wytrwałość i chęć osiągnięcia końcowego sukcesu. Ważny jest zespół, który dokłada starań – ocenił Mariusz Janczewski, kierownik budowy z ramienia Mostostalu. Praca momentami odbywała się na dwie zmiany, ale większość realizowana była w systemie 1-zmianowym. Były pewne problemy zimą, ale tak zaplanowano prace, aby można było wywczas wykonywać te, na które pozwalały warunki atmosferyczne.

Pierwsze prace na wiadukcie górczyńskim wschodnim rozpoczęły się 23 sierpnia 2012 r. Umowa na wykonanie prac w systemie „zaprojektuj i wybuduj” została podpisana z wybranym na drodze przetargu konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA. Wartość robót budowlanych wynosi ponad 52 mln zł (52.553.141,41). Całość zadania to 65 mln zł. Termin zakończenia projektu został wyznaczony na 30 września 2013 roku.
Stary wiadukt po około 40 latach eksploatacji został rozebrany. Obiekt wykazywał duże zużycie, mocno zaawansowane były procesy korozyjne, nie spełniał wymagań nośności.
W jego miejsce powstał nowy obiekt inżynierski z trzema pasami ruchu, (dotychczasowy obiekt miał szer. 11,22 m, nowy po poszerzeniu 16,92 m), ścieżką rowerową, ekranami akustycznymi. Nośność wiaduktu została podniesiona do klasy A i obciążenia 115 kN/oś.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, czyli 40 mln zł.
Na czas prowadzenia robót związanych z budową wiaduktu zwieszony został ruch tramwajowy. Przywrócenie ruchu tramwajowego nastąpiło 5 sierpnia 2013 r.
Warto wspomnieć, że budowa wiaduktu jest ostatnim elementem przebudowy drogi krajowej nr 5 na odcinku wylotowym z Poznania. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy funkcjonowania regionalnego systemu transportowego – usprawnienie dostępu do sieci dróg krajowych i międzynarodowych przebiegających przez Poznań oraz dostępności regionu do europejskiego korytarza transportowego Wschód-Zachód.

PODSTAWOWE DANE

Generalny wykonawca: Mostostal Warszawa
1. Obiekt zaprojektowany na klasę obciążenia A;
2. Liczba przęseł: wiadukt – 14; łącznicy – 6;
3. Długość obiektu: wiadukt – 415 m; łącznica – 98 m;
4. Szerokość wiaduktu: 11,22 m, po poszerzeniu 16,92 m;
5. Szerokość łącznicy: 11,16 m do 12,16 m;
6. Dźwigary stalowe: ze stali konstrukcyjnej S420N – 137 szt. (wiadukt-102 szt.; łącznica-35 szt.); wysokość dźwigarów: 0,77 m, 0,87m do 2,67 m (nad podporami); masa dźwigarów 1200 t (w tym 150 t łącznica). Dźwigary stalowe oraz wszystkie elementy stalowe występujące na obiekcie zabezpieczono przed korozją poprzez system mostowy metalizacyjno-malarski: grubość 460μm.
7. Ilość wbudowanej stali zbrojeniowej: 1100 t;
8. Ilość wbudowanego betonu konstrukcyjnego: 5190 m sześc. (B35 – 3161 m sześc., B45 – 2029 m sześc.)
9. Ilość wbudowanego betonu niekonstrukcyjnego: 263 m sześc.;
10.Ilość pali wielkośrednicowychø 900 iø 1000: 256 szt.
11. Ilość betonu do wykonania pali wielkośrednicowych: około 1300 m sześc.
12. Ilość łożysk garnkowych: 46 szt.
13. Ilość dylatacji modułowych firmy Maurer z nakładką wyciszającą: 4 szt. (pierwszy raz zastosowane w Poznaniu);
14. Powierzchnia płyty pomostowej wiaduktu zabezpieczona papą termozgrzewalną grubości 5 mm; warstwa ochronna izolacji z asfaltu twardolanego grubości 4 cm;
15. Nawierzchnia na obiekcie: warstwa ścieralna SMA gr. 5 cm; powierzchnia – 5020 m kw.
16. Ekrany akustyczne: na obiekcie ze szkła akrylowego zbrojonego na długości 367 m; poza obiektem ze szkła akrylowego niezbrojonego na długości 211 m;
17. Długość zmodernizowanych dróg:
– ul. Głogowska – 834,4 m (w tym wiadukt 415,2 m),
– ul. Rakoniewicka – 530,9 m,
– wjazd z ul. Rakoniewickiej – 352,3 m (w tym łącznica 98,4 m).

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...