Modernizacja linii tramwajowej na Wierzbięcicach w Poznaniu, tunel kolejowy w Łodzi,
przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii nr 289 Legnica – Rudna Gwizdanów, II linia warszawskiego metra, – to tylko niektóre przedsięwzięcia, które zostaną wsparte unijnym dofinansowaniem z Programu Infrastruktura i Środowisko. 3 października 2017 r. podpisano umowy dla 14 projektów o łącznej wartości 8,8 mld zł, z czego 4,9 mld zł stanowią środki UE. W uroczystości wziął udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
W sumie w sektorze kolejowym zawarto do tej pory 24 umowy na dofinansowanie z POIiŚ na kwotę blisko 13,7 mld zł, z czego dotacja unijna wyniosła prawie 9 mld zł. Dotychczasowa alokacja środków na kolej z tego programu wynosi 44,1%.
Kolejne dwa projekty dotyczą miejskich inwestycji drogowych: M. st. Warszawy oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Przeznaczono na nie pond 210 mln zł z POIiŚ. Dotychczas w tym obszarze podpisano 32 umowy na kwotę ponad 39 mld zł. Ok. 19,4 mld zł to dofinansowanie UE, czyli 59% budżetu programu na drogi.
Pozostałe dziesięć inwestycji to projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu publicznego, obejmujące: budowę dwóch odcinków II linii metra, budowę nowych tras tramwajowych, nowy tabor tramwajowy i autobusowy. Realizowane będą w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Gliwicach i Jaworznie. Dotacja unijna wynosi prawie 3 mld zł. W sumie zawarto już 35 umów o wartości ponad 13 mld zł, w tym prawie 7 mld zł to dofinansowanie UE (to prawie 68% alokacji POIŚ na transport miejski).
PRZEBUDOWA TOROWISK: WIERZBIĘCICE I 28 CZERWCA 1956 ROKU
Termin realizacji: 2022 r. Beneficjent: Poznań Wartość projektu: 62 805 288,00 zł Dofinansowanie z UE: 27 253 606,26 zł. Projekt dotyczy przebudowy fragmentu istniejącego torowiska tramwajowego w Poznaniu w ciągu ulic Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. na odcinku od skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi, Matyi i Ratajczaka do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową wraz z przebudową torowego węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. o łącznej długości 1,42 km toru podwójnego. Głównym celem projektu jest zwiększenie udziału niskoemisyjnego tramwajowego transportu publicznego w przewozach osób.