Ukraina

Budowa toru bezpiecznej jazdy na finiszu

Plac manewrowy, 6-metrowe wzniesienie o nachyleniu 10 proc. z matą poślizgową, krąg z przeszkodą wodną, „szarpak” – w takich warunkach już w czerwcu kierowcy będą mogli doskonalić technikę jazdy, by zwiększyć bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu. Tor bezpiecznej jazdy powstaje przy Interaktywnym Centrum BezpieczeństwaŠKODA AutoLab w Poznaniu. Inwestycję realizuje firma Skanska. To jedyny tego rodzaju profesjonalny kompleks w Europie.

„Szarpak” i nie tylko

Poślizg, awaryjne hamowanie, ostry zakręt – to sytuacje, które mogą zaskoczyć na drodze nawet najbardziej doświadczonego kierowcę. Doskonałym miejscem, by nauczyć się radzić sobie w nieprzewidywalnych okolicznościach na drodze będzie nowoczesny autodrom. Właśnie dobiega końca jego budowa. Tor bezpiecznej jazdy powstaje w Poznaniu, przy Interaktywnym Centrum BezpieczeństwaŠKODA AutoLab.
Obiekt składa się z czterech specjalnie zaprojektowanych modułów, które pozwolą kierowcy poznać siły działające na samochód i przekonać się, jaki wpływ na jego zachowanie ma prowadzący. Moduły zostały wyposażone w nawadniane maty poślizgowe oraz przeszkody wodne. Kierowcy zmierzą się też z „szarpakiem” – urządzeniem, które szarpnięciem wprowadzi auto w niekontrolowany nadsterowny poślizg. Tuż za „szarpakiem” znajdzie się 100-metrowa płyta poślizgowa z trzema rzędami automatycznie sterowanych kurtyn wodnych, umożliwiających zaaranżowanie niebezpiecznych sytuacji. Dodatkowo będzie też rondo wyposażone w matę poślizgową i pętle indukcyjne mierzące prędkość auta podczas wjazdu i zjazdu z ronda.
– Ciekawym elementem toru jest 6-metrowe wzniesienie, również z matą poślizgową. Górka pozwoli na trenowanie manewrów na łuku usytułowanym na zjeździe o nachyleniu 10 procent – mówi Maciej Karlic, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania wzniesienia musieliśmy przywieźć niemal 30.000 ton piasku. To tyle, ile może pomieścić 1.200 ciężarówek o ładowności 25 ton. Warto dodać, że do stabilizacji gruntu pod inwestycję zużyliśmy 550 ton cementu, a do wykonania podbudowy pod nawierzchnię 8.800 ton kruszywa łamanego. Kruszywo przyjechało z kopalni granitu w 135 wagonach kolejowych. Obecnie kończymy układanie ostatniej warstwy masy bitumicznej; łącznie na torze ułożymy 5.600 ton masy, która pozwoli na wykonanie 20.000 m kw. konstrukcji nawierzchni toru. Wielkość nawierzchni porównywalna jest do powierzchnia ok. 3,3 km typowych dróg o szerokości 6 m.


Komory z wodą zasilą tor

– Wykonaliśmy zamknięty system dystrybucji wody niezbędnej do funkcjonowania toru – dodaje Maciej Karlic. – Składa się on z dwóch połączonych zbiorników i elementów podczyszczających wodę. Zbiornik główny przeznaczony jest do retencji wody do nawadniania wszystkich elementów toru. By osadzić go w ziemi, wykorzystaliśmy dźwig o udźwigu 250 ton. Drugi zbiornik, tzw. komora pomp, magazynuje wodę do zasilania pułapek. Łączna pojemność zbiorników to prawie tyle, ile wynosi pojemność basenu pływackiego na Posnani. Zbiornik posadowiliśmy na głębokości 8 metrów. Ponadto, na terenie inwestycji ułożyliśmy 2 km rur nawadniających.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

– Nowoczesny tor bezpiecznej jazdy będzie rozwinięciem Interaktywnego Centrum BezpieczeństwaŠKODA AutoLab znajdującego się przy ul. Głogowskiej 425 w Poznaniu – mówi Andrzej Rogoziński, dyrektor Skoda AutoLab.
– W centrum prowadzimy ciekawe warsztaty, podczas których uczestnicy dowiadują się jak długa jest droga hamowania z prędkości 60, 50 i 70 km/h, ile waży telefon komórkowy, gdy dochodzi do zderzenia z prędkością np. 90 km/h. Można przetestować też symulator dachowania. Interaktywne Centrum wraz powstającym autodromem będzie jedynym tego rodzaju profesjonalnym kompleksem w Europie w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego – puentuje Andrzej Rogoziński.
– Jesteśmy dumni, że realizujemy ten nowoczesny obiekt – mówi Paweł Mróz, menadżer projektu, Skanska.Kierowcy korzystający ze szkoleń na torze będą mogli zwiększyć swoje umiejętności reagowania w trudnych i nieprzewidywanych sytuacjach drogowych. Dzięki temu sami będą bardziej bezpieczni, bezpieczniejsi będą też inni kierowcy i piesi. Cieszę się, że jako generalni wykonawcy autodromu dokładamy swoją „cegiełkę” do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Skanska iŠKODA dzieciom

W swojej działalności, zarówno Skanska jak iŠKODA AutoLab stawiają na bezpieczeństwo. Firmy angażują się również w edukację dzieci, właśnie w zakresie bezpieczeństwa.
Dzisiaj niecodzienną lekcję w Interaktywnym Centrum otrzymały dzieci ze szkoły podstawowej z Komornik, którą firma Skanska rozbudowuje.
Uczniowie uczestniczyli w warsztatach pełnych interaktywnych, ruchomych instalacji, dzięki którym mogli dowiedzieć się, jak ważne jest zapinanie pasów w samochodzie bądź na czym polega pierwsza pomoc. Natomiast Tomcio Brygadzista i Zebra Drogowa w barwnym przedstawieniu opowiedzieli o tym, dlaczego dzieci nie powinny wchodzić na teren budowy i dlaczego tak ważne jest noszenie odblasków.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...