Ukraina

Budowy miejskie opóźniają się

Mistrzostwa Euro odeszły w przeszłość, a budowy miejskie w Poznaniu są coraz bardziej opóźnione. Po raz kolejny odwiedził je prezydent Ryszard Grobelny. W czwartek prezydent Grobelny spotkał się z nadzorującymi miejskie inwestycje oraz dziennikarzami, aby poznać postęp robót i realne terminy. I dowiedzieliśmy się, iż spośród czterech inwestycji miejskich, które są kontynuowane, jedynie przebudowa Kaponiery przebiega bez większych zakłóceń. Z terminami na PST, ul. Grunwaldzkiej i ICHOT jest znacznie gorzej.


Grunwaldzkiej grozi upadłość wykonawcy

Największe niebezpieczeństwo zagraża przebudowie ul. Grunwaldzkiej na Junikowie. I rzecz nie tylko w tym, że z powodu zimy prace są opóźnione o miesiąc. Nie mówiąc o tym, że sama budowa rozpoczęła się z opóźnieniem z powodu błędów w dokumentacji. Prezes Andrzej Nowakowski z Infrastruktury Euro Poznań 2012, która w imieniu miasta pełni rolę inwestora zapowiada wyciągniecie konsekwencji finansowych od firmy Tebodin, sprawującej nadzór inwestorski.
Wykonano już roboty szynowe, a od poniedziałku zacznie się dalszy ciąg wylewania betonu na wiadukcie.
Główny problem polega jednak na tym, że generalny wykonawca Pol-Dróg ma poważne kłopoty finansowe. W firmie ustanowiono nowy zarząd.
– Wspieramy Pol-Dróg, aby ten wykonawca mógł dokończyć budowę, co przy pomyślnym rozwiązaniu może nastąpić do końca września – mówi Andrzej Nowakowski. – Wprowadzany jest program naprawczy, wstrzymujemy się więc z naliczaniem kar umownych, aby Pol-Dróg do 1 października mógł zapewnić przejezdność obu nitek jezdni oraz trasy tramwajowej.
Jeżeli w przyszłym tygodniu firma przedstawi inwestorowi porozumienie z baniem i jego gwarancje, to kontynuacja robot może zapewnić przejezdność tramwaju już w lipcu. W tym optymistycznym wariancie przejezdność ulicy po obu jezdniach może nastąpić od października. Ale Pol-Dróg musi się wzmocnić kapitałowo. Zdaniem prezesa Nowakowskiego mowy zarząd firmy sugeruje taki optymizm.
Wariant pesymistyczny to upadek generalnego wykonawcy. Jak zapewnia prezes Nowakowski Infrastruktura ma na koncie zarezerwowane pieniądze, aby w takiej sytuacji zapłacić podwykonawcom. Ale wówczas trzeba będzie rozwiązać umowę z Pol-Drogiem, przeprowadzić inwentaryzację budowy oraz rozpisać nowy przetarg. I choć do ukończenia pozostało 15 proc. inwestycji to oznacza przedłużenie terminu zakończenia budowy nawet o rok (bo znów wejdzie się w okres zimowy, a do wykonania będzie betonowanie). Dlatego zarząd Infrastruktury stara się jak najbardziej wesprzeć wykonawcę, a nie przyduszać go karami umownymi.
Dla mnie najważniejsze jest uruchomienie trasy tramwajowej – zaznacza prezydent Grobelny. Zdaniem prezesa Nowakowskiego nawet przy negatywnym wariancie, przy pewnych zabiegach oddanie tej części inwestycji będzie możliwe.
Inwestor deklaruje też przypilnowanie wykonawców, aby usunęli hałdę ziemi i gruzu wywiezionego z budowy na łąkę pod Laskiem Marcelińskim.

Kaponiera bez problemu

Na przebudowie Kaponiery zimowe opóźnienie wynosie 2 tygodnie, ale zdaniem Kazimierza Skałeckiego, wicedyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Miejskich w sezonie jest to do odrobienia. Inwestor zadowolony jest z obecnego wykonawcy, którym jest firma hiszpańska (początkowo liderem konsorcjum była Hydrobudowa Polska, która upadła i jej rolę przejął partner hiszpański). Wykonawca rozbiera teraz stary ciepłociąg. Wykonywany jest mur oporowy. Instalacje podziemne zrealizowane są w 80 proc. Po rozebraniu ciepłociągu wykonane zostaną nowe filary, po czym można przystąpić do budowy konstrukcji, na której znajdzie się jezdnia, a dalej torowisko. Nastąpi to w ciągu 1-1,5 miesiąca.
– Kaponiera wzdłuż ulicy Roosevelta będzie przejezdna do końca tego roku, natomiast Most Uniwersytecki do końca przyszłego – deklaruje dyrektor Skałecki. Na tej inwestycji na razie nic się więc nie zmienia.
Most Uniwersytecki, jak informuje dyrektor Skałecki, jest już częściowo rozbierany. Dalsze prace będą kontynuowane po uzyskaniu wszelkich pozwoleń.
– Przewidujemy cztery metody rozbierania, ale na razie nie powiem nic więcej, bo się nad nimi zastanawiamy – mówi dyrektor ZDM.
Przebudowa Mostu Uniwersyteckiego rozpocznie się od przyszłego roku i będzie realizowana przy czynnym ruchu kolejowym oraz na PST. Praca będzie prowadzona nad liniami przy odpowiednim zabezpieczeniu.

PST po wakacjach

Gorsze wiadomości są dla tych, którzy czekają na oddanie linii szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego. Przeciągająca się zima opóźniła prace przy szkleniu budynku dworca. Jak zapowiada Andrzej Nowakowski, prezes Infrastruktury, w najbliższym tygodniu ZDM umożliwi wykonawcy wejście pod Kaponierę, aby położyć brakujące tory oraz zasilanie. Prace budowlane mają być zakończone do końca czerwca. Inwestor rozpoczął już współpracę z wojewódzkim inspektorem nadzoru budowlanego, aby umożliwić częściowe odbiory, ale właściwa procedura nastąpi po zakończeniu budowy. A ponieważ nie obowiązuje już tryb specjalny, z jakim mieliśmy do czynienia przed Euro, czyli decyzjami z klauzulą natychmiastowej wykonalności, ta procedura uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie może potrwać do dwóch miesięcy. Dlatego prezes Nowakowski ostrożnie szacuje, że pozwolenie to zostanie uzyskane do końca sierpnia, choć być może uda się je uzyskać w lipcu.
Zarząd Transportu Miejskiego planuje jednakże uruchomienie nowej trasy PST od 1 września.
Co prawda kilka miesięcy temu spodziewano się, że prace zostaną zakończone w maju i w czerwcu uzyskane pozwolenie na użytkowanie, ale zima przedłużyła prace o miesiąc.
W projektowaniu są tymczasowe schody do PST przy Moście Teatralnym i w maju mają być zbudowane, łącznie z tymczasowym peronem (do czasu przebudowy Mostu Uniwersyteckiego).

Budowa ICHOT ruszy w poniedziałek

Tej inwestycji zima nie zaszkodziła, chociaż inwestor wraz ze specjalistami bada jej wpływ na jakość betonu architektonicznego na elewacji, który nie zdążył całkowicie wyschnąć. Tam prace zostały przerwane już wcześniej z powodu upadłości wspomnianej już Hydrobudowy Polska, która była generalnym wykonawcą. Dlatego opóźnienie inwestycji, która miała być gotowa przed Euro sięgnie 1,5 roku.
Niedawno Infrastruktura rozstrzygnęła nowy przetarg na wykonawcę. Agrobex przejmie plac budowy formalnie 22 kwietnia, choć już wykonuje wstępne przygotowania. Zgodnie z umową ma on zakończyć prace wraz z urządzoną ekspozycją do końca października.
Równoczesnie firma Mikrotech (obecnie Quebec), która wygrała konkurs na urządzenie ekspozycji przygotowuje wystawę, odstawiając eksponaty do magazynu.

Głównie problem wykonawczy

Jak prezydent Ryszard Grobelny komentuje informacje, że większość inwestycji miejskich ma znaczące opóźnienia?
– Nie widzę, aby brak procedur sprzed Euro powodował opóźnienie inwestycji. Oczywiście można powiedzieć, że proces odbioru będzie dłuższy, ale to nie jest podstawowy problem na tych inwestycjach – mówi prezydent. – Problem jest głównie wykonawczy, bo nie wygląda na to, żeby głównym problemem była zima. Dziś główny problem leży po stronie wykonawców, jak na ICHOT. Na Kaponierze też był problem z wykonawcą, ale wydaje się, że udało się go opanować, bo konsorcjant przejął całą budowę. Teraz mamy problem wykonawczy na ulicy Grunwaldzkiej. Miejmy nadzieję, że te 15 procent, które pozostały do zrobienia będzie w stanie zrealizować.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...