Wiosną portugalski deweloper REF Eastern Opportunities rozpocząć ma wreszcie budowę osiedla na terenie dawnej zajezdni MPK przy ul. Gajowej w Poznaniu. To najwyższy czas na rozpoczęcie inwestycji w oparciu o posiadane pozwolenie na budowę pierwszego etapu, bowiem latem straci ono swą moc. Poznański magistrat wydał je latem 2012 r.
Oczekiwanie na zabudowę cennego terenu w centrum Jeżyc trwa już wiele lat. Starą zajezdnię przy Gajowej Portugalczycy kupili bowiem na przetargu w lutym 2008 r. Wylicytowano wówczas 91 mln zł, przy cenie wywoławczej 75 mln zł (był to okres boomu inwestycyjnego), ale kwota faktycznie zapłacona przez inwestora była niższa ze względy na wpisanie części obiektów zajezdni do rejestru zabytków.
Tymczasem boom na rynku mieszkaniowym się skończył, toteż przygotowanie projektu odpowiadającego aktualnym wymogom rynkowym trwało kilka lat. Zmieniło się też między innymi biuro projektowe opracowujące dokumentację. Ostatecznie przygotowała ją Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich, która latem 2012 r. uzyskała pozwolenie na budowę dwóch pierwszych budynków. W listopadzie tegoż roku na oficjalnie zorganizowanej konferencji zaprezentowano cały projekt i ogłoszono rozpoczęcie budowy w kwietniu 2013 r.
Ale budowa wówczas nie ruszyła. Wyburzono jedynie większość zabudowy dawnej zajezdni, pozostawiając jedynie zabytkową halę. Po jej rewitalizacji zgodnej z wytycznymi konserwatora zabytków przekształci się w nowoczesną halę targową na wzór paryskiej, czy barcelońskiej. Będzie w niej też miejsce na restaurację.
Według najnowszych danych budowa kwartału przy Gajowej, Zwierzynieckiej i Kraszewskiego ma ruszyć tej wiosny. Jak dowiedzieliśmy się od głównego projektanta w najbliższych dniach ustalony zostanie termin konferencji, na której deweloper poinformuje o szczegółach rozpoczęcia inwestycji.
Projekt opracowany przez pracownię E. i S. Sipińskich zakłada wybudowanie 359 mieszkań o powierzchniach od 30 do 130 m kw. W kwartale staną też budynki biurowe z usługami. Koncepcja ustala także modernizację przez dewelopera układu ulicznego wraz torowiskiem tramwajowym oraz wybudowanie nowego odcinka ul. Prusa do Zwierzynieckiej.